Kusttram tot in Veurne in 2015
Kusttram tot in Veurne in 2015
De burgemeesters van Veurne en Koksijde vragen de Vlaamse minister van Verkeer harder werk te maken van de doortrekking van de kusttram tot in Veurne, via Koksijde-Dorp, NMBS-station Koksijde, NMBS-station Veurne.
(Het Nieuwsblad)
(Het Nieuwsblad)
In Knokke zijn ze er nog niet goed uit, precies...
HNBUitbreiding kusttram niet denkbaar
KNOKKE - 'Het gemeentebestuur wil niet dat de verbinding van de kusttram wordt uitgebreid naar Westkapelle en verder wordt doorgetrokken Nederland.' Raadslid Kathleen van der Hooft (Open VLD) wil dat ook Knokke 'op de kusttram springt'.
In het kader van de budgetten die nu worden vastgelegd door de vervoersmaatschappij De Lijn, stelt gemeenteraadslid Kathleen van der Hooft dat het gemeentebestuur niet mag vergeten op de kusttram te springen. 'Ik heb dossiers kunnen inkijken en nergens wordt Knokke-Heist vermeld bij de ingrepen die De Lijn in de nabije toekomst in de gemeente zal uitvoeren. Er is nood aan uitbreiding en het plaatsen van schuilhokjes in het kader van de mobiliteit. Daarnaast stel ik mij de vraag of het gemeentebestuur voorstander is van de uitbreiding van de kusttram', zegt Van der Hooft.
Volgens burgemeester Lippens liggen de contacten met De Lijn nogal moeilijk. 'Als wij de vervoersmaatschappij mogen geloven zijn ze voorstander om een tramverbinding aan te leggen naar het casino en naar Nederland. Ook de aanleg van een grote randparking staat op hun verlanglijstje. Als gemeente houden wij daar een andere visie over. Wij zijn geen voorstander van de uitbreiding maar wel een verhoging van de aansluitmogelijkheden tussen Westkapelle en Ramskapelle.(nm)
Het Knokse gemeentebestuur is al altijd gekant geweest tegen de Kusttram. Knokke is de enige Belgische badplaats waar de Kusttram niet tot in hartje centrum rijdt. Van het station van Knokke is het nog 2 km wandelen naar het centrum. Ze hadden eigenlijk nooit de tramlijn van Knokke-Station naar Het Zoute mogen gesloten hebben.
Re: Kusttram tot in Veurne in 2015
Mevrouw de Vlaamse minister van mobiliteit heeft geantwoord op een parlementaire vraag van de burgemeester van Veurne en Vlaams parlementslid:
- Geen tram naar Sluis/Oostburg
- Tram Koksijde - Veurne en Knokke - Westkapelle: nog geen timing
- Tram Brugge - Oostende, Brugge - Blankenberge: "grondige detailonderzoeken" nodig
(Je moet het zelf maar eens lezen )
- Geen tram naar Sluis/Oostburg
- Tram Koksijde - Veurne en Knokke - Westkapelle: nog geen timing
- Tram Brugge - Oostende, Brugge - Blankenberge: "grondige detailonderzoeken" nodig
(Je moet het zelf maar eens lezen )
Re: Kusttram tot in Veurne in 2015
Onze flinke minister (mini-ster?) zou de tram graag naar Dunkerque zien rijden.
Dit alles via de spoorlijn 73, uiteraard dan op meterspoor te brengen.
Waarom wachten tot er een tram naar Veurne rijdt?
Goedkoper én snellere oplossing is het aanpassen van de buslijnen om zo Koksijde-NMBS vlotter te bedienen.
Maar daarmee komen ze niet zo in beeld, wat met tramwerken en de vergezellende miljoenen kosten wél het geval is!
Dit alles via de spoorlijn 73, uiteraard dan op meterspoor te brengen.
Waarom wachten tot er een tram naar Veurne rijdt?
Goedkoper én snellere oplossing is het aanpassen van de buslijnen om zo Koksijde-NMBS vlotter te bedienen.
Maar daarmee komen ze niet zo in beeld, wat met tramwerken en de vergezellende miljoenen kosten wél het geval is!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Kusttram tot in Veurne in 2015
Volgens een trambestuurder gaat De Lijn uit van een indienstneming van de lijn naar Veurne in 2012.
Keep dreaming
BDJ
Keep dreaming
BDJ
Re: Kusttram tot in Veurne in 2015
Inderdaad, dat ze de 69 eindelijk wat 'upgraden'. De drukke weg Veurne - Koksijde (rotonde Carrefour) is onlangs aangepast met twee lange busstroken (de helft in de ene richting, de helft in de andere), maar dat heeft geen enkele verandering van de bediening teweeggebracht. Die busstroken worden dus nog altijd gebruikt voor ocharme één traag busje per uur, een paar versterkingen tijdens de schooluren niet meegerekend.dekooiker schreef:Onze flinke minister (mini-ster?) zou de tram graag naar Dunkerque zien rijden.
Dit alles via de spoorlijn 73, uiteraard dan op meterspoor te brengen.
Waarom wachten tot er een tram naar Veurne rijdt?
Goedkoper én snellere oplossing is het aanpassen van de buslijnen om zo Koksijde-NMBS vlotter te bedienen.
Maar daarmee komen ze niet zo in beeld, wat met tramwerken en de vergezellende miljoenen kosten wél het geval is!
Klein ideetje: leg de 'lange' 69 om via Wulpen en Nieuwpoort (dus Veurne - Nieuwpoort rechtstreeks en zo verder naar Oostende, veel sneller en interessant voor de scholieren en studenten) met de frequenties van vandaag, en maak daarnaast een 'kleine' 69 die Veurne - Koksijde - Oostduinkerke (- Nieuwpoort) doet met een verhoogde frequentie, lokale bediening met aansluiting op de trein in Koksijde en/of Veurne.
Kusttram tot in Veurne in 2015
Inderdaad, de variant via Wulpen zou al heel wat tijd besparen.
Frequentie omhoog en het is gefikst.
Het geld kunnen ze bij de miskleun die lijn 6 in Antwerpen is halen.
Door lijn 769 elk half uur te laten rijden hoeven er dan weer geen sporen aangelegd te worden en de bijkomende verkeersellende is er dan evenmin.
Maar de minister is tramgezind én van Antwerpen en 'het stad' is toch net iets beter dan West-Vlaanderen nietwaar...
Frequentie omhoog en het is gefikst.
Het geld kunnen ze bij de miskleun die lijn 6 in Antwerpen is halen.
Door lijn 769 elk half uur te laten rijden hoeven er dan weer geen sporen aangelegd te worden en de bijkomende verkeersellende is er dan evenmin.
Maar de minister is tramgezind én van Antwerpen en 'het stad' is toch net iets beter dan West-Vlaanderen nietwaar...
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Kusttram tot in Veurne in 2015
De miskleun die lijn 6 is???
Dan wil ik wel eens weten op welke cijfers u zich baseert. Zowel voor het woon-werkverkeer, als het ontspanningsverkeer wordt lijn 6 frequent gebruikt.
Het is niet omdat inderdaad de infrastructuur er al lange tijd ongebruikt heeft bijgelegen dat de verbinding een miskleun is.
BDJ
Dan wil ik wel eens weten op welke cijfers u zich baseert. Zowel voor het woon-werkverkeer, als het ontspanningsverkeer wordt lijn 6 frequent gebruikt.
Het is niet omdat inderdaad de infrastructuur er al lange tijd ongebruikt heeft bijgelegen dat de verbinding een miskleun is.
BDJ