Nu zie ik het. En het water wordt gebruikt om de bieten beter/gemakkelijker de put in te krijgen.
Joris, bedankt voor de extra foto's.
Bietentrein Seizoen 2007.
Re: Bietentrein Seizoen 2007.
Hallo,
Het water heeft een dubbele functie, het spuit niet alleen de bieten in die put, en zo de febriek binnen, maar het spoelt/wast ze ook (al vind ik het water daar nogal groen voor, maar dat is toch wat ze ons ooit eens op school getoond hebben....).
Het water werdt er overigens met beweegbare armen gespoten, zodat ze de bieten netjes konden wegspuiten.
Als alles in de put gespoten was, kwamen de volgende 3 wagens aan de beurt.
Groeten,
Joris De Mol
Graag gedaan.Bibke schreef:Nu zie ik het. En het water wordt gebruikt om de bieten beter/gemakkelijker de put in te krijgen.
Joris, bedankt voor de extra foto's.
Het water heeft een dubbele functie, het spuit niet alleen de bieten in die put, en zo de febriek binnen, maar het spoelt/wast ze ook (al vind ik het water daar nogal groen voor, maar dat is toch wat ze ons ooit eens op school getoond hebben....).
Het water werdt er overigens met beweegbare armen gespoten, zodat ze de bieten netjes konden wegspuiten.
Als alles in de put gespoten was, kwamen de volgende 3 wagens aan de beurt.
Groeten,
Joris De Mol
Deze techniek gebruikte men in de voormalige Roosendaalse suikerfabriek ook, maar daar stond de installatie binnen in een loods. Ze hebben de achtermuur nog eens uit de loods gereden toen. 

dis daarom dan die wagons zo roets zijn
maar daar liggen wel nog veel bieten tussen de rails
Hallo,
Die wagons zijn niet zo roest hoor (naar mijn mening toch niet), die zijn gewoon bruin geschilderd, en vrij vuil...
Groeten,
Joris De Mol
Dat is volgens mij vrij onvermijdelijk, er lagen zelfs nog in de bundel zelf een aantal biten tussen het spoor...b-loc schreef:dis daarom dan die wagons zo roets zijn
Die wagons zijn niet zo roest hoor (naar mijn mening toch niet), die zijn gewoon bruin geschilderd, en vrij vuil...
Groeten,
Joris De Mol