Wie kent er nog de Schustermachine ?
Wie kent er nog de Schustermachine ?
Ik vroeg me af of er nog veel forumleden zijn die de Schustermachine hebben gekend.
Dat waren die metalen monstermachines waar vroeger de treinkaartjes werden mee gemaakt.
Elke loketbediende had een houten bak met tientallen metalen plaatjes.
Op elk plaatje stonden één of meerder stations met de prijs van de reis naar dat station.
Om een ticket te maken moest de bediende dus elke keer het juiste plaatje uit de bak nemen en in de machine plaatsen.
Met een ruk aan de metalen hendel werd dan het begeerde purperen kartonnen kaartje gedrukt.
Na kontrole van het kaartje door een bediende in een glazen hokje mocht je dan op het perron.
Op de trein zelf maakte 'de garde' met een speciale tang een klein gaatje in het kaartje.
Zijn er nog forumleden die zo purperen kaartjes hebben ?
Ik heb er spijtig genoeg geen enkele bewaard.
Dat waren die metalen monstermachines waar vroeger de treinkaartjes werden mee gemaakt.
Elke loketbediende had een houten bak met tientallen metalen plaatjes.
Op elk plaatje stonden één of meerder stations met de prijs van de reis naar dat station.
Om een ticket te maken moest de bediende dus elke keer het juiste plaatje uit de bak nemen en in de machine plaatsen.
Met een ruk aan de metalen hendel werd dan het begeerde purperen kartonnen kaartje gedrukt.
Na kontrole van het kaartje door een bediende in een glazen hokje mocht je dan op het perron.
Op de trein zelf maakte 'de garde' met een speciale tang een klein gaatje in het kaartje.
Zijn er nog forumleden die zo purperen kaartjes hebben ?
Ik heb er spijtig genoeg geen enkele bewaard.
Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
Met wat geluk kan ik aan die oude kaartjes geraken.
Als ik ze krijgen kan, dan leest u dat wel.
Hoelang is het geleden dat die dingen vervangen werden?
Als ik ze krijgen kan, dan leest u dat wel.
Hoelang is het geleden dat die dingen vervangen werden?
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
Staat er zo geen masjien in het spoorwegmuseum van Brussel-Noord? Ik heb een foto genomen op de TEE-dag maar ik kan er nu niet aan. (Zit te tokkelen in de Eurostar-lounge van FBMZ
)

Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
Dat museum is toch gesloten bij gebrek aan personeel?Patrick schreef:Staat er zo geen masjien in het spoorwegmuseum van Brussel-Noord? Ik heb een foto genomen op de TEE-dag maar ik kan er nu niet aan. (Zit te tokkelen in de Eurostar-lounge van FBMZ)
Er stond er wel een ja. Het zal nu wel al onder de spinnewebben zitten

Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
En of ik ze nog meegemaakt heb. Overigens had elk station maar een aantal van die "clichés", nl. voor die stations die het vaakst gevraagd werden. Als je bestemming er niet in zat, dan had de loketbediende 2 mogelijkheden:
- ofwel een ticket maken met de correcte prijs; je bestemming werd dan bovenaan aangevuld, nadat er een speciale stempel was op aangebracht, waaroverheen de bediende dan moest schrijven;
- ofwel een zogenaamde "passe-partout" invullen. Dat waren blaadjes die uit een boekje gescheurd werden, en waarop de bediende dan alle gegevens moest aanvullen.
Ik kan je verzekeren dat bepaalde bedienden me niet graag zagen komen. Niet alleen vroeg ik de meest exotische bestemmingen, maar bovendien ook nog in eerste klas. Mijn mooiste trofeeên zijn biljetten Hasselt - Beert-Bellingen en Charleroi-Sud - Beert-Bellingen, maar het is mogelijk dat dat al met de eerste elektronische biljetten was. Ik herinner me alleszins de verbaasde snuiten van de bedienden.
- ofwel een ticket maken met de correcte prijs; je bestemming werd dan bovenaan aangevuld, nadat er een speciale stempel was op aangebracht, waaroverheen de bediende dan moest schrijven;
- ofwel een zogenaamde "passe-partout" invullen. Dat waren blaadjes die uit een boekje gescheurd werden, en waarop de bediende dan alle gegevens moest aanvullen.
Ik kan je verzekeren dat bepaalde bedienden me niet graag zagen komen. Niet alleen vroeg ik de meest exotische bestemmingen, maar bovendien ook nog in eerste klas. Mijn mooiste trofeeên zijn biljetten Hasselt - Beert-Bellingen en Charleroi-Sud - Beert-Bellingen, maar het is mogelijk dat dat al met de eerste elektronische biljetten was. Ik herinner me alleszins de verbaasde snuiten van de bedienden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
met het TEE weekend hebben ze dat museum nog is speciaal opengedaan en idd daar staat zo een toetel
Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
In het stoomcentrum Maldegem hebben we in de Lokettenzaal nog twee zo'n exemplaren staan van ticketmachines! 

Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
Noemt men dat ook geen Edison kaartje of is het Edmonson ??Adler schreef:Ik vroeg me af of er nog veel forumleden zijn die de Schustermachine hebben gekend.
Dat waren die metalen monstermachines waar vroeger de treinkaartjes werden mee gemaakt.
Elke loketbediende had een houten bak met tientallen metalen plaatjes.
Op elk plaatje stonden één of meerder stations met de prijs van de reis naar dat station.
Om een ticket te maken moest de bediende dus elke keer het juiste plaatje uit de bak nemen en in de machine plaatsen.
Met een ruk aan de metalen hendel werd dan het begeerde purperen kartonnen kaartje gedrukt.
Na kontrole van het kaartje door een bediende in een glazen hokje mocht je dan op het perron.
Op de trein zelf maakte 'de garde' met een speciale tang een klein gaatje in het kaartje.
Zijn er nog forumleden die zo purperen kaartjes hebben ?
Ik heb er spijtig genoeg geen enkele bewaard.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
Thomas Edmonson was inderdaad de uitvinder van de kartonnen kaartjes van 30,7 x 57 mm die over de hele wereld werden gebruikt. Hij werd geboren op 30 juni 1792 en was een spoorwegbediende die het later nog bracht tot directeur bij de "Manchester and Leeds Railways".dentheo schreef: Noemt men dat ook geen Edison kaartje of is het Edmonson ??
Rond 1840 ontwikkelde hij de machines voor het drukken van de kaartjes.
De machines die van 1947 tot 1993 werden gebruikt door de NMBS waren ontwikkeld door Schuster.
Laatst gewijzigd door Adler op 23 feb 2008, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
Dag,
Ik heb eens wat oude biljetten ingescand.
Het biljet Halle - Gent-Sint-Pieters is een zogenaamde passe-partout. Blijkbaar had Halle geen cliché voor Gent 1ste klas enkel. Bovenaan de identificatie van de loketbediende.
Het biljet Halle - Brussel-Zuid met de vermelding VOET was een voetbalbiljet, toen met 25 % reductie. Het biljet moest geldig gemaakt worden in Brussel-Zuid op vertoon van je toegangsbiljet van de match.
Het lichtbruine biljet werd op trein 7795 uitgeschreven op 08/10/77. Het is geldig tussen Bierghes en Halle. Het is geldig in 2de klasse, voor 2 reizigers, van wie 1 met 50 % reductie. Onderaan rechts de identificatie van de treinwachter.
Het smalle strookje is een busbiljet geldig op de aanvullende buslijn 276. Het is goed voor de 7 km tussen Ede en Aalst, maar die laatste informatie heb ik moeten opzoeken, want die vind je niet terug op het biljet.
En dan de Schusterbiljetten: het biljet van 22-10-1977 was geldig van Halle naar 3 stations, die alle op 5 km van Halle lagen. Mijn bestemming was Beert-Bellingen.
Het biljet van 12-10-1977 is een HT-biljet voor de NZV. Dat van 02-10-1977 is een enkel biljet van Brussel-Centraal naar Halle (of Epepgem, of Sint-Martens-Bodegem). Van de zones was toen nog geen sprake.
Het biljet van 07-11-1976 is een biljet met niet minder dan 4 bestemmingen erop, maar zelfs dat volstond niet. Vandaar dat Ede er met de hand is bijgeschreven, uiteraard door de loketbediende. Om fraude tegen te gaan werd een stempeltje aangebracht waarin de bestemming werd ingeschreven.
Het biljet Etterbeek - Halle is een biljet van een reeks van 10, tegelijkertijd aangekocht, zoals je dat nu ook nog kan. De datum moest aan de achterzijde worden ingevuld, en wel als volgt: "maandag negentien september 1977 TERUG".
Fijn studiewerk!

Ik heb eens wat oude biljetten ingescand.
Het biljet Halle - Gent-Sint-Pieters is een zogenaamde passe-partout. Blijkbaar had Halle geen cliché voor Gent 1ste klas enkel. Bovenaan de identificatie van de loketbediende.
Het biljet Halle - Brussel-Zuid met de vermelding VOET was een voetbalbiljet, toen met 25 % reductie. Het biljet moest geldig gemaakt worden in Brussel-Zuid op vertoon van je toegangsbiljet van de match.
Het lichtbruine biljet werd op trein 7795 uitgeschreven op 08/10/77. Het is geldig tussen Bierghes en Halle. Het is geldig in 2de klasse, voor 2 reizigers, van wie 1 met 50 % reductie. Onderaan rechts de identificatie van de treinwachter.
Het smalle strookje is een busbiljet geldig op de aanvullende buslijn 276. Het is goed voor de 7 km tussen Ede en Aalst, maar die laatste informatie heb ik moeten opzoeken, want die vind je niet terug op het biljet.
En dan de Schusterbiljetten: het biljet van 22-10-1977 was geldig van Halle naar 3 stations, die alle op 5 km van Halle lagen. Mijn bestemming was Beert-Bellingen.
Het biljet van 12-10-1977 is een HT-biljet voor de NZV. Dat van 02-10-1977 is een enkel biljet van Brussel-Centraal naar Halle (of Epepgem, of Sint-Martens-Bodegem). Van de zones was toen nog geen sprake.
Het biljet van 07-11-1976 is een biljet met niet minder dan 4 bestemmingen erop, maar zelfs dat volstond niet. Vandaar dat Ede er met de hand is bijgeschreven, uiteraard door de loketbediende. Om fraude tegen te gaan werd een stempeltje aangebracht waarin de bestemming werd ingeschreven.
Het biljet Etterbeek - Halle is een biljet van een reeks van 10, tegelijkertijd aangekocht, zoals je dat nu ook nog kan. De datum moest aan de achterzijde worden ingevuld, en wel als volgt: "maandag negentien september 1977 TERUG".
Fijn studiewerk!

Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
Bedankt voor de foto's !
Al deze kaartjes, behalve het eerste, komen me inderdaad heel bekend voor.
Ik herinner me nu ook dat ik in het station waar ik normaal altijd de trein nam (Merelbeke), ook bij terugkomst altijd het kaartje terug moest afgeven aan de bediende die in het hokje zat. Je kreeg het dus normaal niet meer terug.
Er was dus eigenlijk minstens drie keer kontrole, bij het betreden van het perron, op de trein zelf en bij het verlaten van het perron.
Al deze kaartjes, behalve het eerste, komen me inderdaad heel bekend voor.
Ik herinner me nu ook dat ik in het station waar ik normaal altijd de trein nam (Merelbeke), ook bij terugkomst altijd het kaartje terug moest afgeven aan de bediende die in het hokje zat. Je kreeg het dus normaal niet meer terug.
Er was dus eigenlijk minstens drie keer kontrole, bij het betreden van het perron, op de trein zelf en bij het verlaten van het perron.
Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
De kartonnetjes en clichés waren dezelfde als bij de originele machines ??Adler schreef:Thomas Edmonson was inderdaad de uitvinder van de kartonnen kaartjes van 30,7 x 57 mm die over de hele wereld werden gebruikt.dentheo schreef: Noemt men dat ook geen Edison kaartje of is het Edmonson ??
Rond 1840 ontwikkelde hij de machines voor het drukken van de kaartjes.
De machines die van 1947 tot 1993 werden gebruikt door de NMBS waren ontwikkeld door Schuster.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
Nog in januari 2007 werden er in Roemenië op het platteland Edmondson-kaartjes verkocht. Wel voorgedrukte uit een enorme kast, geen Schustermachine daar.
Hier nog meer info over Edmondson-kaartjes (Duits). Een Duitser genaamd Frank Helker heeft de grootste verzameling ter wereld: 163.235 exemplaren
(weten we dat ook weer hmm
)
Hier nog meer info over Edmondson-kaartjes (Duits). Een Duitser genaamd Frank Helker heeft de grootste verzameling ter wereld: 163.235 exemplaren


Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
Heb je dat kaartje gezien van de NMBS op die site ?Fles schreef:Nog in januari 2007 werden er in Roemenië op het platteland Edmondson-kaartjes verkocht. Wel voorgedrukte uit een enorme kast, geen Schustermachine daar.
Hier nog meer info over Edmondson-kaartjes (Duits). Een Duitser genaamd Frank Helker heeft de grootste verzameling ter wereld: 163.235 exemplaren(weten we dat ook weer hmm
)
Brussel-Zuid naar Brussel-Centraal: 2 frank in 1970 !
Re: Wie kent er nog de Schustermachine ?
dat was nauwelijks de moeite van het kaartje-drukken waard idd..