Toekomstige werknemer, aansluiting vakbond ?
Toekomstige werknemer, aansluiting vakbond ?
Hallo, als toekomstig werknemer van de nmbs (bestuurder - rangeringen) werd ik door 3 vakbondsorganisaties aangeschreven. Ik had hier echter nog niet bij stilgestaan om mij daar eventueel bij aan te sluiten aangezien ik ook nog nooit lid ben geweest van dergelijke organisaties bij het beoefenen van mijn vorige job.
Nu is mijn vraag wat jullie een beginnend werknemer aanraden te doen en wat de voor en nadelen zijn ?
In ieder geval u laten syndiceren, zoja bij wie en waarom ?
De kat uit de boom kijken en na enige ervaring zich laten syndiceren ?
Zich helemaal niet laten syndiceren ?
Waarschijnlijk zijn hier ook vakbondsmensen terug te vinden op dit forum en is dit voor sommigen misschien een heet hangijzer (ieder spreekt voor zijn winkel niewaar ?) Toch hoop ik hier op een paar objectieve antwoorden en/of tips met het oog op een al dan niet lidmaatschap bij een vakbondsorganisatie.
p.s. Ik probeerde reeds de zoekmachine, maar na lang bladeren heb ik nog steeds de desbetreffende info nog niet echt gevonden. Dus een link naar een desbetreffende topic is ook altijd welkom.
Nu is mijn vraag wat jullie een beginnend werknemer aanraden te doen en wat de voor en nadelen zijn ?
In ieder geval u laten syndiceren, zoja bij wie en waarom ?
De kat uit de boom kijken en na enige ervaring zich laten syndiceren ?
Zich helemaal niet laten syndiceren ?
Waarschijnlijk zijn hier ook vakbondsmensen terug te vinden op dit forum en is dit voor sommigen misschien een heet hangijzer (ieder spreekt voor zijn winkel niewaar ?) Toch hoop ik hier op een paar objectieve antwoorden en/of tips met het oog op een al dan niet lidmaatschap bij een vakbondsorganisatie.
p.s. Ik probeerde reeds de zoekmachine, maar na lang bladeren heb ik nog steeds de desbetreffende info nog niet echt gevonden. Dus een link naar een desbetreffende topic is ook altijd welkom.
Re: Toekomstige werknemer, aansluiting vakbond ?
ik heb persoonlijk de kat wat uit de boom gekeken voor ik me heb aangesloten, de vertegenwoordigers van de verschillende vakbonden zijn van depot tot depot verschillend, mijn inziens verdiend de vakbond die het meest zijn best doet voor u steun te krijgen. de brieven die je gekregen hebt proberen u allicht van u onmiddelijk aan te sluiten en elke vakbond zal zich steeds als de beste voorstellen, daar waar ik van mening ben dat enkel jijzelf kan beslissen wat jij het beste vind. Meningen over dit onderwerp zijn zo verschillend dat dus niemand in uw plaats kan beslissen. je kan dus perfect beslissen van u totaal niet aan te sluiten, als je zou denken dat je de enigste zou zijn met die beslissing ben je verkeerd, ken genoeg collega's die niet aangesloten zijn en er zich perfect goed bij voelen.
Heeft zo een lidmaatschap enkel voordelen wanneer er is iets foutloopt of zijn er ook nog andere voordelen aan verbonden ? En als er ooit is iets moest foutlopen is er dan ook nog zoiets waar niet gesyndiceerden terecht kunnen ? Kun je je op gelijk welk moment aansluiten bij een vakbond ?
je kan aansluiten wanneer je wil, als er iets mis gaat zijn ze er om u te verdedigen (dat is toch de basistaak van een vakbond he) ze dienen ook op te komen voor het personeel bij onderhandelingen (daar is de ene vakbond al beter in dan de andere) ivm loonsakkoorden, werkvoorwaarden, ........
bij de spoorwegen is de vakbondsverdeling zo:
ACOD 6/10
ACV 3/10
Overige 1/10
aan u te beslissen he
ACOD 6/10
ACV 3/10
Overige 1/10
aan u te beslissen he
Een goede manier is ook afwachten tot je die mannen voor iets nodig hebt.
Als je ze dan voor iets nodig hebt, span je ze allemaal voor je kar, en diegene die je het meest van dienst is geweest krijgt het lidgeld
Als je ze dan voor iets nodig hebt, span je ze allemaal voor je kar, en diegene die je het meest van dienst is geweest krijgt het lidgeld

Ik heb in verband met aanwerving ook van alledrie onze vrienden een schrijven gehad.
Blijkbaar willen ze het lidgeld innen voordat het contract getekent is.
Op internet is er bitter weinig terug te vinden over hoe ze juist werken, ik kan de officiële loonbarema's niet op hun website raadplegen (ofwel zijn ze goed weggestoken), noem maar op.
Afwachten en dan kijken of we ze kunnen gebruiken.
Blijkbaar willen ze het lidgeld innen voordat het contract getekent is.
Op internet is er bitter weinig terug te vinden over hoe ze juist werken, ik kan de officiële loonbarema's niet op hun website raadplegen (ofwel zijn ze goed weggestoken), noem maar op.
Afwachten en dan kijken of we ze kunnen gebruiken.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
vakbondsbijdrage wordt afgehouden op loonbrief,
dus enkel als je bij nmbs begint te werken wordt er geld afgehouden
Daarna niet meer ?chris schreef:vakbondsbijdrage wordt afgehouden op loonbrief,
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
elke maand een vaste bijdrage hedentheo schreef:Daarna niet meer ?chris schreef:vakbondsbijdrage wordt afgehouden op loonbrief,
Is het dan de eerste maand méér ?Steven schreef:elke maand een vaste bijdrage hedentheo schreef:Daarna niet meer ?chris schreef:vakbondsbijdrage wordt afgehouden op loonbrief,
Soort aansluitkosten zoals bij telenet ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide