Vertreksporen Antwerpen Centraal
Vertreksporen Antwerpen Centraal
Hallo,
Op welk spoor in Antwerpen Centraal komt de Benelux uit Amsterdam normaal binnen? En op welk spoor vertrekt normaal de trein naar Rijsel? Is een overstap tussen die twee te doen?
Is er ergens online een plan van Antwerpen Centraal?
Op welk spoor in Antwerpen Centraal komt de Benelux uit Amsterdam normaal binnen? En op welk spoor vertrekt normaal de trein naar Rijsel? Is een overstap tussen die twee te doen?
Is er ergens online een plan van Antwerpen Centraal?
Re: Vertreksporen Antwerpen Centraal
Benelux: Sporen 22 en 23 (middenste doorgaande sporen op -2).
IC Rijsel: Spoor 2 als ik mij niet vergis.
Overstap: Als je met de benelux uit Brussel komt kan je de lift nemen en ben je er op minder dan een minuutje, als je uit Amsterdam komt moet je via de roltrappen en dan kan het op een rustig moment ook wel in twee minuutjes, maar anders zou ik toch minstens 5 minuten incalculeren.
Maar ik geloof dat de Benelux rond het uur aankomt zeker? En de IC naar Rijsel vertrekt om .06? Dus dan is dat makkelijk te doen.
Een plannetje van Antwerpen-Centraal vind ik niet echt, maar misschien dat je al een goed beeld krijgt met deze foto's: http://wover.sin.khk.be/trein/apen/
Oude brochure uit 2004: http://www.b-rail.be/corp/N/assets/pdf/ ... idverb.pdf
En hier vind je misschien nog wel iets: https://www.infrabel.be/portal/page/por ... n-centraal
In het station zelf hangen wel verschillende grondplannen, als ik er nog eens ben (maar dat kan nog wel even duren) zal ik er een foto van proberen te nemen.
Overstap: Als je met de benelux uit Brussel komt kan je de lift nemen en ben je er op minder dan een minuutje, als je uit Amsterdam komt moet je via de roltrappen en dan kan het op een rustig moment ook wel in twee minuutjes, maar anders zou ik toch minstens 5 minuten incalculeren.
Maar ik geloof dat de Benelux rond het uur aankomt zeker? En de IC naar Rijsel vertrekt om .06? Dus dan is dat makkelijk te doen.
Een plannetje van Antwerpen-Centraal vind ik niet echt, maar misschien dat je al een goed beeld krijgt met deze foto's: http://wover.sin.khk.be/trein/apen/
Oude brochure uit 2004: http://www.b-rail.be/corp/N/assets/pdf/ ... idverb.pdf
En hier vind je misschien nog wel iets: https://www.infrabel.be/portal/page/por ... n-centraal
In het station zelf hangen wel verschillende grondplannen, als ik er nog eens ben (maar dat kan nog wel even duren) zal ik er een foto van proberen te nemen.
Wover schreef:Benelux: Sporen 22 en 23 (middenste doorgaande sporen op -2).
Er zijn toch liften aan beide zijdsen ? Of is er één kapot ??
En mag je ze al terug zelf bedienen ? Was ooit toegelaten, dan weer niet....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Ja, er zijn er aan beide kanten, maar je komt dan wel net voor het einde van de overkapping uit waardoor je als je aan de verkeerde kant zit helemaal terug naar het stationsgebouw moet lopen, dus dan is de roltrap sneller denk ik
.

Nee, ik bedoel aan zijde stationsgebouw zijn er ook twee, één op 22 en één op 23.Wover schreef:Ja, er zijn er aan beide kanten, maar je komt dan wel net voor het einde van de overkapping uit waardoor je als je aan de verkeerde kant zit helemaal terug naar het stationsgebouw moet lopen, dus dan is de roltrap sneller denk ik.
Dus of je nu van Brussel komt of van Amsterdam je hebt toch steeds een lift aan de noordzijde .
Laatste maal dat ik er was mocht je er echter NIET in, enkel onder begeleiding...iemand klemgezeten ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Ah, die liften heb ik nog niet gezien, misschien mag je er niet in omdat die toegang geven tot ondermeer het personeelsrestaurant, want dat is daar toch ook in de buurt geloof ik?
De trein uit Amsterdam komt dus binnen op Spoor 23. Dus beide roltrappen op en dan min of meer links aanhouden?Wover schreef:Benelux: Sporen 22 en 23 (middenste doorgaande sporen op -2).
Ik had ergens gehoopt dat net als bij de SBB of de DB de plannen die in de stations hangen ook als PDF te downloaden waren.Een plannetje van Antwerpen-Centraal vind ik niet echt, maar misschien dat je al een goed beeld krijgt met deze foto's: http://wover.sin.khk.be/trein/apen/
De liften van Antwerpen-Centraal zijn vrij toegankelijk. Er hangt een papier naast 'mindervaliden aanmelden aan loket voor assistentie, wat sommige mensen aanzien als verbod, maar het mag wel degelijk.
BDJ
BDJ
Volgens de vertrekstaten, - die ik ooit gedownload heb, maar nu blijkbaar niet meer online staan - vertrekt de IC-C Kortrijk-Lille van spoor 6 (niveau +1 - kant Zoo)
Ik weet niet of dit veranderd is sinds de laatste dienstwijzigingen op 4 februari?
De Benelux uit Amsterdam komt inderdaad op 23 binnen (niveau -2 - kant Zoo).
Dat is elk geval dan wel aan de zelfde kant vwb de lift. Ga in de Benelux helemaal achterin zitten, dan kom je het beste bij de lift eruit.
Nu alleen maar hopen dat de Benelux geen vertraging heeft
Aanvulling: N67 is het spoor 6, R67 blijkbaar spoor 1
groeten,
thejay
Ik weet niet of dit veranderd is sinds de laatste dienstwijzigingen op 4 februari?
De Benelux uit Amsterdam komt inderdaad op 23 binnen (niveau -2 - kant Zoo).
Dat is elk geval dan wel aan de zelfde kant vwb de lift. Ga in de Benelux helemaal achterin zitten, dan kom je het beste bij de lift eruit.
Nu alleen maar hopen dat de Benelux geen vertraging heeft

Aanvulling: N67 is het spoor 6, R67 blijkbaar spoor 1
groeten,
thejay
Inderdaad: http://hari.b-holding.be/hafas/folders/ ... %20N67.pdfthejay schreef:Volgens de vertrekstaten, - die ik ooit gedownload heb, maar nu blijkbaar niet meer online staan - vertrekt de IC-C Kortrijk-Lille van spoor 6 (niveau +1 - kant Zoo)
Volgens de planners lukt de vijfminutenoverstap, maar ROVER en BTTB rkijgen regelmatig klachten van reizigers dat dit te weinig is.Wover schreef:Overstap: Als je met de benelux uit Brussel komt kan je de lift nemen en ben je er op minder dan een minuutje, als je uit Amsterdam komt moet je via de roltrappen en dan kan het op een rustig moment ook wel in twee minuutjes, maar anders zou ik toch minstens 5 minuten incalculeren.
De NMBS geeft ook toe dat dit te weinig is, maar is kennelijk niet in staat om de planners aan te passen aan het gewijzigde station Antwerpen-Centraal. Ook is de dienst planning er al voor de zomer op gewezen dat die overstap mogelijk moet blijven, maar dat was kennelijk ook niet mogelijk, in ieder geval niet meer in het huidige dienstregelingsjaar.
Omdat de NMBS in de planners beweert dat de overstap mogelijk is, mag je bij het missen ervan de volgende verbinding nemen. Dat kan in noord-zuid-richting betekenen dat je in de Benelux blijft zitten en in Brussel-Zuid een TGV neemt. In zuid-noord-richting is er dan soms een Thalys (in beide gevallen is een aantekening op je ticket handig). Bij het missen van de laatste verbinding moeten de spoorwegen voor vervangend vervoer of een overnachting zorgen.
Groetjes,
Rian
-
vertrouw er maar niet te veel op dat je die aansluiting haalt met de benelux
k'heb het al 5 keer gehad en k'had de aansluiting maar 2 keer gehaald
meestal omdat de benelux afgeschaft of in retard is
en als je de trein naar gent-rijsel mist moet je in het WEEKEND 45 min wachten voordat er weer een trein richting gent gaat

k'heb het al 5 keer gehad en k'had de aansluiting maar 2 keer gehaald

meestal omdat de benelux afgeschaft of in retard is

en als je de trein naar gent-rijsel mist moet je in het WEEKEND 45 min wachten voordat er weer een trein richting gent gaat

5 minuten in Antwerpen-Centraal is absoluut te doen, zeker nu -1 ook open is, want dan heb je vanaf het tussenniveau tussen -1 en -2 3 roltrappen om op -1 te geraken.
Zelfs toen -1 nog niet open was ben ik in een minuut van -2 naar +1 geraakt met toch redelijk wat drukte
.
Maar in dit geval zal het grootste probleem inderdaad vertraging van de Benelux zijn... Persoonlijk heb ik nog nooit vertraging gehad met de benelux (en ik gok hem toch al een 20tal keer genomen te hebben), maar je moet daar wat geluk mee hebben
.
Zelfs toen -1 nog niet open was ben ik in een minuut van -2 naar +1 geraakt met toch redelijk wat drukte

Maar in dit geval zal het grootste probleem inderdaad vertraging van de Benelux zijn... Persoonlijk heb ik nog nooit vertraging gehad met de benelux (en ik gok hem toch al een 20tal keer genomen te hebben), maar je moet daar wat geluk mee hebben

Dan heb je inderdaad geluk.Wover schreef:... Persoonlijk heb ik nog nooit vertraging gehad met de benelux (en ik gok hem toch al een 20tal keer genomen te hebben), maar je moet daar wat geluk mee hebben.
Ik neem elke avond de trein van 18.04u naar Essen. Die zit dus op 5 minuten na de Benelux van 17.59u en komt ook op spoor 22 in Antwerpen-Centraal.
Die Benelux is nog NOOIT op tijd geweest sedert 9 december, daardoor is de IR naar Essen ook bijna elke dag te laat.
Als de vertraging van de Benelux te groot is of weer eens afgeschaft, laat men gelukkig de IR voorgaan.
Deze morgen was de 07:04 ook kwartier te laat !!! Overslapen zeker ???Adler schreef:Dan heb je inderdaad geluk.Wover schreef:... Persoonlijk heb ik nog nooit vertraging gehad met de benelux (en ik gok hem toch al een 20tal keer genomen te hebben), maar je moet daar wat geluk mee hebben.
Ik neem elke avond de trein van 18.04u naar Essen. Die zit dus op 5 minuten na de Benelux van 17.59u en komt ook op spoor 22 in Antwerpen-Centraal.
Die Benelux is nog NOOIT op tijd geweest sedert 9 december, daardoor is de IR naar Essen ook bijna elke dag te laat.
Als de vertraging van de Benelux te groot is of weer eens afgeschaft, laat men gelukkig de IR voorgaan.
Kwam in Roosendaal 07:45 en legde daar alles in een knoop (te optimistisch aangekondigd ????)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide