
Herman De Croo? Herman De Hypocriet, ja!
Op zich mag dat gerust, maar 1 uithangbord is niet voldoende. Elk stationnetje, zelfs in pakweg Gavere-Asper, is een visitekaartje voor de NMBS en de spoorwegen, en als ten koste van dat 1 uithangbord de meeste andere stations zwaar verwaarloosd worden, is het me dat niet waard.
Bovendien, wat heeft Luik, dat het zo'n mastodont verdient? Zelfs Brussel Zuid krijgt niet zo'n majestueuze overkapping, en dat voor het 2e drukste station van België.
Voor veel minder geld en tijd, had er een veel goedkoper en veel comfortabeler stationsgebouw gestaan, alleen wat minder indrukwekkend.
Bovendien, wat heeft Luik, dat het zo'n mastodont verdient? Zelfs Brussel Zuid krijgt niet zo'n majestueuze overkapping, en dat voor het 2e drukste station van België.
Voor veel minder geld en tijd, had er een veel goedkoper en veel comfortabeler stationsgebouw gestaan, alleen wat minder indrukwekkend.
in brussel zuid hebben ze daar misschien de tijd niet voor, als ze daar pakweg 5 sporen moeten afsluiten om het uiteinde van de boog te zetten, dan zitten ze met een groot probleem e. Daarmee dat ze beter kunnen werken met gewoon "platen" op "palen", zoda ge elke keer maar een perron moet afsluiten...
Maar ik vind ook wel dat de perrons van brussel-zuid er echt slecht bijliggen, helemaal afgeleefd enz...
Maar ik vind ook wel dat de perrons van brussel-zuid er echt slecht bijliggen, helemaal afgeleefd enz...
Ja stations/stoplaatsen waar redelijk wat mensen opstapten werden in de tijd v Herman De Croo gesloten .
En anderzijds zijn er stopplaatsen die belachelijk dicht bijeen liggen opengebleven bvb Gontrode naar Landskouter is amper 7 a 800m uitéén , in Landskouter stappen hooguit enkele mensen per dag op .
Dan hadden ze beter oude perrons v Gontrode en vooral v Landskouter gebruikt als parking en ergens tussen de twee 1 nieuwe stopplaats aangelegd .
En anderzijds zijn er stopplaatsen die belachelijk dicht bijeen liggen opengebleven bvb Gontrode naar Landskouter is amper 7 a 800m uitéén , in Landskouter stappen hooguit enkele mensen per dag op .
Dan hadden ze beter oude perrons v Gontrode en vooral v Landskouter gebruikt als parking en ergens tussen de twee 1 nieuwe stopplaats aangelegd .
- trainfreak
- Berichten: 2659
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Alleen al daarom zou ik het spijtig vinden als Landskouter gesloten werd
(grapje, hé).
Tja, enerzijds heeft men op vrij arbitraire basis stations gesloten (men gebruikte cijfers zoals ze hen uitkwamen), anderzijds zijn een aantal stations opengebleven onder grote (lokale) politieke druk. Maar het is niet correct om ze nu te willen sluiten, enkel en alleen omdat ze toen de dans ontsprongen zijn, hé.

Tja, enerzijds heeft men op vrij arbitraire basis stations gesloten (men gebruikte cijfers zoals ze hen uitkwamen), anderzijds zijn een aantal stations opengebleven onder grote (lokale) politieke druk. Maar het is niet correct om ze nu te willen sluiten, enkel en alleen omdat ze toen de dans ontsprongen zijn, hé.
Of het een wijze beslissing was, ben ik niet zeker, omdat er eigenlijk geen enkele objectieve redenering achter schuilging. Dat het positief is, ongetwijfeld.
Ik verwijt De Croo vooral zijn minachtende houding tegenover het spoor. Als het aan hem had gelegen, zaten we nu met een netwerk op zijn Iers...
Ik verwijt De Croo vooral zijn minachtende houding tegenover het spoor. Als het aan hem had gelegen, zaten we nu met een netwerk op zijn Iers...
Nog één keer over Luik om het af te leren
De enorme kostprijs van die constructie in Luik (een paar miljard oude frankskes) is er enkel en alleen omwille van de fameuze verdeelsleutel 60/40 tussen Vlaanderen en Wallonie : miljarden geinvesteerd in Antwerpen (ondertunneling tgv HSL) dus ook miljarden investeren in Wallonie. En het speelt dan eigenlijk geen rol meer waaraan die geinvesteerd worden, als ze maar opgesoupeerd worden.
Deze wafelijzerpolitiek is (zeker binnen de NMBS) nog lang niet voorbij. Dit leidde in de jaren 60-70 tot de bouw van het Hellend Vlak van Ronquières, als compensatie voor de havenuitbreiding van Zeebrugge.
Als je het rendement van beide investeringen wil zien, kijk hoeveel schepen er dagelijks in beide etablissementen passeren en je weet direct hoe laat het is
Terug naar Luik : tel het aantal reizigers per dag in Luik en Antwerpen...

De enorme kostprijs van die constructie in Luik (een paar miljard oude frankskes) is er enkel en alleen omwille van de fameuze verdeelsleutel 60/40 tussen Vlaanderen en Wallonie : miljarden geinvesteerd in Antwerpen (ondertunneling tgv HSL) dus ook miljarden investeren in Wallonie. En het speelt dan eigenlijk geen rol meer waaraan die geinvesteerd worden, als ze maar opgesoupeerd worden.
Deze wafelijzerpolitiek is (zeker binnen de NMBS) nog lang niet voorbij. Dit leidde in de jaren 60-70 tot de bouw van het Hellend Vlak van Ronquières, als compensatie voor de havenuitbreiding van Zeebrugge.
Als je het rendement van beide investeringen wil zien, kijk hoeveel schepen er dagelijks in beide etablissementen passeren en je weet direct hoe laat het is

Terug naar Luik : tel het aantal reizigers per dag in Luik en Antwerpen...
Luik-Guillemins is ook voor Limburgers (Belgisch en Nederlands) het dichtstbijzijnde HST-station. Het is dus niet alleen een investering voor Wallonië, als je het zo bekijkt tenminste. (Waarmee ik het eventuele over de balk smijten van geld uiteraard niet wil goedpraten.)trainman schreef:Nog één keer over Luik om het af te leren![]()
De enorme kostprijs van die constructie in Luik (een paar miljard oude frankskes) is er enkel en alleen omwille van de fameuze verdeelsleutel 60/40 tussen Vlaanderen en Wallonie : miljarden geinvesteerd in Antwerpen (ondertunneling tgv HSL) dus ook miljarden investeren in Wallonie. En het speelt dan eigenlijk geen rol meer waaraan die geinvesteerd worden, als ze maar opgesoupeerd worden.
Deze wafelijzerpolitiek is (zeker binnen de NMBS) nog lang niet voorbij. Dit leidde in de jaren 60-70 tot de bouw van het Hellend Vlak van Ronquières, als compensatie voor de havenuitbreiding van Zeebrugge.
Als je het rendement van beide investeringen wil zien, kijk hoeveel schepen er dagelijks in beide etablissementen passeren en je weet direct hoe laat het is
Terug naar Luik : tel het aantal reizigers per dag in Luik en Antwerpen...