pietje schreef:da is hetzelfde systeem als bij vrachtwagens en is gedaan om te voorkomen dat de remmen het niet meer doen als de luchtdruk wegvalt
idd bij een koppelingsbreuk barst deze 5 bar leiding door en loopt leeg waardoor op hun beurt de remmen vast komen te zitten.
Bij nen geduwde trein die licht afremt kan dat zorgen dat het voorste stuk even loskomt en daarna het achterste stuk er vol tegenaan. met een snelheidsverschil van 10-20km/h geeft dat al nen deftige slag
Dat zou erop duiden dat achteraan "sneller" geremd wordt....
Steven hulp ? bedient men dan ook geen ventiel vooraan ? of hebben die trek duwtreinen geen ep remmen ?
De luchtdruk in de 'treinleiding' kan de TB regelen dmv de remkraan in de bediende stp.
De luchtdruk zal bij een remming dus steeds eerst vooraan de trein 'beginnen' en uiteindelijk ook de achtersta wagen/rijtuig bereiken.
EP zorgt er voor dat het rembevel niet meer zuiver pneumatisch is maar ook nog elektrisch waardoor je die (door de verplaatsingssnelheid vd luchtdruk) vertragingstijd niet hebt.
(alle rijtuigen gaan dus sneller remmen : kortere remafstand)
Gesleepte treinen kunnen een EP-rem hebben . Hangt af vh type lok, ook sommige oude rijtuigen zijn niet voor ep-rem voorzien.
Hebben geen ep :
HLE 11, 15, 16, 20, 22, 23, 25 & 26