ABX: een bonafide verkoop of de grote treinroof?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
rail s

ABX: een bonafide verkoop of de grote treinroof?

Bericht door rail s »

ABX: een bonafide verkoop of de grote treinroof?
29/02/2008 12:40

Begin augustus 2006 stootte de NMBS-holding zijn veelbesproken logistieke bedrijf ABX Logistics af. De overnemer, voor 1 symbolische euro, was de Britse investeringsgroep 3i. Goed anderhalf jaar later wordt ABX Logistics voor ruim 600 miljoen euro opnieuw te koop aangeboden. Nu blijkt dat destijds een ernstige kandidaat-overnemer, het Italiaanse Sofipa-Capitalia, nooit werd gehoord. 'De verkoop van ABX was van meet af aan verdacht', klinkt het vandaag in financiële kringen.

ABX moest de deur uit, en zo snel mogelijk. Dat was zowat de richtlijn die toenmalig NMBS-baas Karel Vinck meekreeg van zijn voogdijminister Johan Vande Lanotte (SP.A). Dat blijkt uit het boek SOS NMBS van onderzoeksjournalist Paul Huybrechts. ABX werd destijds in alle rapporten afgeschilderd als het grote zorgenkind van de NMBS, een onding aangekocht door Karel Vincks voorganger, Etienne Schouppe.

ABX zou uiteindelijk de stok zijn waarmee Schouppe (die een ontslagvergoeding incasseerde die in de media op 2 miljoen euro werd geraamd) door de paarse regering buiten de deur werd geranseld. De NMBS stond ook onder Europese druk om ABX af te stoten.

In juli 2005 al stelde MR-Kamerlid Olivier Chastel in de Kamer van Volksvertegenwoordigers de verkoop van ABX Logistics aan 3i ter discussie. Chastel had het toen al over de verkoop voor 1 symbolische euro. Jannie Haek, hoofd van de NMBS-holding in opvolging van Karel Vinck, leidde de operatie in met zijn verklaring dat de waarde van ABX Logistics nul was.

Een verklaring die destijds door logistieke experts met verbijstering werd aangehoord. Op papier zou 3i voor 10 miljoen euro aandelen van ABX Logistics kopen en zou het dan nog eens 70 miljoen euro investeren in de groep. Maar daartegenover stond dan weer het engagement van de NMBS om bepaalde kosten op zich te nemen.

Dat engagement werd opmerkelijk genoeg op - jawel - 80 miljoen euro gewaardeerd. Later werd dat bedrag zelfs opgetrokken tot 110 miljoen euro. In die constructie dreigde de NMBS dus zelfs geen symbolische euro te zullen krijgen, maar moest ze als het een beetje tegenzit betalen voor de overname van ABX door 3i.

Olivier Chastel besefte wellicht niet hoe dicht hij bij de waarheid zat toen hij in juli 2005, na het vage antwoord van minister Vande Lanotte op zijn vraag, de hoop uitsprak dat een tweede Sabena-debacle zou worden vermeden.

3i in marstempo

De overname van ABX Logistics door 3i werd ingezet door Karel Vinck, maar werd na diens vertrek na onmin met het kabinet-Vande Lanotte in marstempo afgewerkt door Jannie Haek, de nieuwe baas van de NMBS-holding en tot dan kabinetschef van minister Vande Lanotte.

De overname van ABX door 3i werd begin augustus 2006 bezegeld. Vandaag wordt in NMBS-kringen opgemerkt dat weinige tijd later, begin december 2006, 3i voor 30 miljoen euro deelnam aan een kapitaalverhoging van Electrawinds, bouwer van windmolenparken. Niet eens een jaar na de instap van 3i nam Johan Vande Lanotte het voorzitterschap van Electrawinds op.

Johan Vande Lanotte is bijzonder ontstemd dat deze link nu wordt gelegd. 'Dit is echte desinformatie. Het is me bekend uit welke hoek dit verhaal komt. Op geen enkel moment heb ik druk gelegd op de NMBS om ABX Logistics aan 3i te verkopen. Ik kan zelfs aantonen dat ik erop heb aangedrongen andere kandidaat-kopers te zoeken, onder meer in Denemarken. Dat 3i in Electrawinds zou participeren heb ik, zoals de meeste mensen, uit de kranten vernomen. En vergeet niet dat de verkoop aan 3i door Europa werd goedgekeurd.'

Ook Luc Desender van Electrawinds ontkent stellig enige binding tussen de twee deals. 'Ik heb Johan Vande Lanotte voorgedragen als voorzitter en ik ben daar nog altijd blij mee. Overigens werd de aankoop van ABX door een andere afdeling van 3i afgehandeld dan degene die de participatie in Electrawinds regelde.'

Blijft het feit dat 3i daags na de overname van ABX al een winst van maar liefst 90 miljoen euro kon incasseren. Namelijk 30 miljoen euro, het verschil tussen het officiële overnamebedrag en de NMBS-waarborgen, en 60 miljoen euro die 3i meteen uit ABX haalde door een kapitaalverlaging.

Opvallend: 3i is niet geïnteresseerd in ABX België, want het vreest moeilijkheden met de overheid vanwege de schijnzelfstandige transporteurs die voor het bedrijf werken. Maar 3i krijgt wel het grote vastgoedpark van ABX België. Dat zijn vooral de vaak gigantische opslagplaatsen die het bedrijf rijk was. Ook die wil 3i binnenkort te koop stellen.

ITALIANEN WEGGESTUURD

Nadat enkele dagen geleden bekend werd dat het omzeggens gratis verkregen ABX Logistics door 3i op 600 miljoen euro wordt gewaardeerd (meer dan 24 miljard Belgische frank) en in de etalage wordt gezet, viel in bankierskringen te vernemen dat indertijd een andere kandidaat-overnemer, Sofipa (een dochter van Capitalia, een van de grootste holdings van Italië), bereid was ABX Logistics over te nemen. De Italianen, specialisten in logistieke ondernemingen, evalueerden ABX op circa 340 miljoen euro.

Uit briefwisseling en mailverkeer blijkt dat Capitalia eind 2003 al die belangstelling liet blijken. Maar de Italianen kregen nooit de echte ABX-cijfers te zien. Sterker nog: ze werden door NMBS-bestuurder Luc Lallemand, een PS-partijsoldaat, en door ABX-baas Laurent Levaux, een vertrouwensman van MR-kopstuk Didier Reynders, wandelen gestuurd. Toenmalig ceo van de NMBS Karel Vinck zegt op de hoogte te zijn van de demarche van Capitalia. 'Maar de Italianen hebben nooit een bod gedaan. Bovendien waren we al in gesprek met 3i.'

Uit brieven en mails blijkt echter dat de Italianen daar nooit de kans toe kregen. In juli 2005 kreeg Sofipa een kort briefje met de melding dat de NMBS-top had besloten exclusieve onderhandelingen aan te gaan met een welbepaalde partner. Van de brief, ondertekend door Laurent Levaux, werd een kopie gestuurd naar Jannie Haek. Wat erop wijst dat de toenmalige NMBS-top en de voogdijminister op de hoogte waren van de Italiaanse belangstelling en van het finaal negeren ervan.

De brief van Levaux - die op dat moment mee onderhandelde met 3i en eigenlijk met zichzelf want hij zal voor de Engelse investeerders ABX blijven leiden - kwam er maanden nadat Sofipa begin 2005 in een mail aan diezelfde Levaux had gewezen op de nonchalance maar ook op de strijdigheid met de Europese regelgeving waarmee de verkoop van ABX Logistics door de NMBS werd aangepakt.

Insiders hebben blijkbaar altijd geweten dat de NMBS door Sofipa de deur te wijzen 300, mogelijk zelfs 400 miljoen euro (12 à 16 miljard Belgische frank) aan zich voorbij zag gaan. Volgens specialisten komt de verkoop van ABX aan 3i neer op de grootste treinroof ooit.

R.V.C.
bron + uitgebreide comentaren: http://www.knack.be/nieuws/belgie/abx-- ... 13670.html
inclusief brieven:
Brief 1
Brief 2
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ABX: een bonafide verkoop of de grote treinroof?

Bericht door dentheo »

rail s schreef:ABX: een bonafide verkoop of de grote treinroof?
29/02/2008 12:40

Begin augustus 2006 stootte de NMBS-holding zijn veelbesproken logistieke bedrijf ABX Logistics af. De overnemer, voor 1 symbolische euro, was de Britse investeringsgroep 3i. Goed anderhalf jaar later wordt ABX Logistics voor ruim 600 miljoen euro opnieuw te koop aangeboden. Nu blijkt dat destijds een ernstige kandidaat-overnemer, het Italiaanse Sofipa-Capitalia, nooit werd gehoord. 'De verkoop van ABX was van meet af aan verdacht', klinkt het vandaag in financiële kringen.
SNIP
Insiders hebben blijkbaar altijd geweten dat de NMBS door Sofipa de deur te wijzen 300, mogelijk zelfs 400 miljoen euro (12 à 16 miljard Belgische frank) aan zich voorbij zag gaan. Volgens specialisten komt de verkoop van ABX aan 3i neer op de grootste treinroof ooit.

R.V.C.
bron + uitgebreide comentaren: http://www.knack.be/nieuws/belgie/abx-- ... 13670.html
inclusief brieven:
Brief 1
Brief 2
Belgie op zijn best....
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie