Liège Airport wil in 2012 eerste vracht-TGV's verwelkomen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rail s

Liège Airport wil in 2012 eerste vracht-TGV's verwelkomen

Bericht door rail s »

Tegen 2012 moet Luik zijn eerste TGV voor vracht kunnen ontvangen. Dat blijkt uit een haalbaarheidsstudie over de rol van Liège Airport in het Carex-project, die zopas in Luik werd voorgesteld.
De studie van consultancybureau Ernst & Young toont aan dat de ontwikkeling van een Europees TGV-netwerk vooral perspectieven biedt voor het vervoer van expresgoederen en producten met een hoge toegevoegde waarde. Zware staalproducten en bulk kunnen dan weer niet per TGV vervoerd worden. In het meest pessimistische scenario zal Luik dagelijks vier TGV's behandelen, in het beste zijn dat er tien.

Ook Fret GV, het filiaal dat de SNCF en La Poste onlangs hebben opgericht, heeft de ambitie om vracht per TGV te vervoeren. "Wij zien hen als een mogelijke partner", zegt voorzitter Jean-Pierre Grasé van het project Liège Carex.

(Zie De Lloyd van 25/02/2008)
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id20557-Lige ... komen.html
Trainspotterke

Re: Liège Airport wil in 2012 eerste vracht-TGV's verwelkomen

Bericht door Trainspotterke »

Dat zou nog tof zijn, containertreinen aan 200 over L2. :P
pietje

Bericht door pietje »

lijkt mij een ideaal alternatief voor de koerierbedrijven die in ons dichtbevolkte landje nergens welkom zijn met hun vliegtuigen.
Enkel voor afstanden tot 2000 km natuurlijk, maar dat zijn afstanden die ze nu ook met het vliegtuig doen.

stel je voor: pakjes die via de LGV's van hier tot in Spanje of Italië gaan (tegen 300 of meer) en toch 's anderendaags geleverd worden :)
msts.be

Bericht door msts.be »

Deze foto gaat dus terug waarheid worden :mrgreen: Afbeelding Het was namelijk ooit zo voorzien hé, dat de BB36000 naast Cargo's ook Corail-treinen tegen 200 km/u ging trekken hé. Dat was de reden waarom de eerste 30 locs de rode 'Multiservices' liverij hadden hé. Nadat dat plan geklasseerd was, ging men ook onderzoeken of er geen speciale containertreinen tegen 200 km/u mogelijk waren. Maar ook dat heeft nooit ingang gevonden, zodat de maximumsnelheid van de BB36000 teruggeschroefd werd naar 120 km/u..
13'erke

Bericht door 13'erke »

euhm, was dat geen 1 april grap van op wallorail?
Vindt maar eens wagens geschikt voor 200 km/h :P
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
13'erke schreef:euhm, was dat geen 1 april grap van op wallorail?
Vindt maar eens wagens geschikt voor 200 km/h :P
Ik dacht dat de SNCF er had...
Die hebben/hadden dacht ik ook express goederentreinen. (zie ODB enkele nummers terug).
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Inderdaad. SNCF baat al enige tijd HST-Cargo uit.

BDJ
Shrek

Bericht door Shrek »

de post-TGV rijdt toch al meer dan 20 jaar met succes rond, dus waarom zou het voor andere snel af te leveren goederen dan niet lukken :)
pietje

Bericht door pietje »

SNCF/La Poste doen dit al lagn, dat is juist, maar tot nu toe dus nergens buiten frankrijk en geen enkele andere operator.

Laten we hopen dat het er echt van komt :)
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik dacht dat DB overigens ook express cargo's heeft/had die over de HSL's rijden, tegen 160 kmph, het is nog geen 200kmph, maar wel aal een stuk sneller dan een gewone goederentrein.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
lucian

Bericht door lucian »

msts.be schreef:Deze foto gaat dus terug waarheid worden :mrgreen: Afbeelding
De astrides mogen geen 200 km/h rijden. Ze zijn daar resoluut voor afgekeurd.
Alleen zijn de fransozen daar te beschaamd voor om dat toe te geven :lol:
dentheo

Bericht door dentheo »

Joris schreef: Ik dacht dat DB overigens ook express cargo's heeft/had die over de HSL's rijden, tegen 160 kmph, het is nog geen 200kmph, maar wel aal een stuk sneller dan een gewone goederentrein.
Ik weet niet of die nog rijden... dat waren geen verklede of oude TGVs maar goederentreinen.
Mochten onder geen beding met ICE op volle snelheid kruisen... Daardoor werd het aantal uren per dag dat ze mochten rijden wel beperkt....
Theo
Groeten vanop de Heide
13'erke

Bericht door 13'erke »

Afbeelding Valt je trouwens niets op aan deze foto, je moet eens goed kijken.
Steven

Bericht door Steven »

2 stroomafnemers omhoog, maar zover ik weet zou een astride daartoe in staat zijn daar waar dat bij een 13 dit niet kan
13'erke

Bericht door 13'erke »

Ik vond het al raar, vooral omdat de voorste een type 13 panto is (diegene die een astride onder 25 kv omhoog zet), en de andere een 3 kv panto (steeds in belgie omhoog).
Plaats reactie