Voetganger gewond aan overweg door fout van Infrabel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Adler

Voetganger gewond aan overweg door fout van Infrabel

Bericht door Adler »

Op maandag 3 maart om 17u15, heeft een trein die van Gembloux naar Jemeppe-sur-Sambre reed, een voetganger aangereden ter hoogte van een overweg in Chapelle-Dieu. De persoon is ernstig gewond geraakt en werd meegenomen voor verdere verzorging door de hulpdiensten. Het parket van Namen is ter plaatse gekomen en uit het onderzoek blijkt dat de slagbomen van de overweg te laat naar beneden zijn gegaan. Infrabel neemt de verantwoordelijkheid voor het ongeval op zich en leeft mee met het slachtoffer en zijn familie.
Een menselijke fout ligt spijtig genoeg aan de oorsprong van het ongeval. Er waren werkzaamheden gepland aan de lijn Gembloux – Jemeppe-sur-Sambre vanaf dinsdag 4 maart tot in juli. Hoewel het spoor pas vanaf vandaag buiten dienst moest worden gesteld, was dit maandagavond al het geval. De treinen hebben normaal gereden op deze spoorlijn maar de toestellen, die vanop een afstand instaan voor het sluiten van de slagbomen bij het naderen van een trein, werkten niet meer.
Infrabel neemt de verantwoordelijkheid voor het ongeval op zich en aanvaardt de gevolgen ervan. Haar gedachten gaan in de eerste plaats naar het slachtoffer en zijn familie.

Bron: persbericht van Infrabel.

Hoe kan men zo maar alle toestellen voor de overwegen uitschakelen als er nog normaal treinen rijden op die lijn ? Dit is onbegrijpelijk.
Steve

Re: Voetganger gewond aan overweg door fout van Infrabel

Bericht door Steve »

Als het echt zo is zoals het er staat, mag het een wonder heten dat er geen doden zijn gevallen! Een volle bus en een trein met een redelijke vaart was genoeg geweest voor een drama. Dit kan toch bijna niet?!
Adler

Bericht door Adler »

MIVB-reiziger schreef:Als het echt zo is zoals het er staat, mag het een wonder heten dat er geen doden zijn gevallen! Een volle bus en een trein met een redelijke vaart was genoeg geweest voor een drama. Dit kan toch bijna niet?!
Het bericht komt van Infrabel zelf dus het zal wel juist zijn.
Ik begrijp ook totaal niet hoe zoiets kan.
Daar zitten toch overal driedubbele beveiligingen op vooraleer men zoiets kan uitschakelen ?
Adler

Bericht door Adler »

Wat ik ook niet begrijp is dat geen enkele krant hier iets heeft over bericht.
Toen enkele maanden geleden een of ander politiek heerschap uit Blankenberge zijn sporttornooi had gemist omdat de trein die hij wou nemen toevallig was afgeschaft door werken, stond bijna het hele land in rep en roer en stond dit zelfs op de voorpagina van een bepaalde krant met foto's en al.
Nu er door een onbegrijpelijke en onvergeeflijke fout van Infrabel iemand bijna wordt dood gereden op een overweg is er geen haan die er naar kraait.
Wat als er toevallig een bus of een tankwagen die overweg was overgestoken op dat moment ?
Is deze zware fout het zoveelste bewijs van de gebrekkige communicatie binnen de NMBS-groep ?
Steven

Bericht door Steven »

media met twee gezichten? of hoe noem je zoiets
Nekvin

Bericht door Nekvin »

dit ongeval komt waarschijnlijk omdat er op tegenspoor gereden is geweest en de ZAXen zich niet gedraait hebben, en de ZAXen zitten niet in koppelings- of seinvoorwaarden. Dus is het sein gewoon opengekomen en is de overweg pas gesloten nadat de trein de korte sk heeft aangereden, veel te laat dus. Dus waarschijnlijk de fout van de seingever van de post die controle heeft over die overweg :(
thomaslj

Bericht door thomaslj »

Wat doen jullie als jullie een overweg oversteken? Ik kijk eerst want 'je weet maar nooit' of is dat overdreven..
Adler

Bericht door Adler »

thomaslj schreef:Wat doen jullie als jullie een overweg oversteken? Ik kijk eerst want 'je weet maar nooit' of is dat overdreven..
Het kan zijn dat deze overweg juist in een bocht van de spoorlijn ligt en in dat geval is het een kwestie van seconden om een aankomende trein te zien.
Gust

Bericht door Gust »

Nekvin schreef:dit ongeval komt waarschijnlijk omdat er op tegenspoor gereden is geweest en de ZAXen zich niet gedraait hebben, en de ZAXen zitten niet in koppelings- of seinvoorwaarden. Dus is het sein gewoon opengekomen en is de overweg pas gesloten nadat de trein de korte sk heeft aangereden, veel te laat dus. Dus waarschijnlijk de fout van de seingever van de post die controle heeft over die overweg :(
Dit was ook het eerste waaraan ik dacht. En ik heb me ook wel eens eerder bedacht dat dit een tekortkoming is in de beveiliging.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Adler schreef:
thomaslj schreef:Wat doen jullie als jullie een overweg oversteken? Ik kijk eerst want 'je weet maar nooit' of is dat overdreven..
Het kan zijn dat deze overweg juist in een bocht van de spoorlijn ligt en in dat geval is het een kwestie van seconden om een aankomende trein te zien.
En als je op de overweg staat en je ziet de trein aankomen, is het te laat.
Ik kijk ook pas als ik op de overweg zelf ben of er in de verte niks aankomt, nooit voor dat ik een bewaakte overweg op ga.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
gysev

Bericht door gysev »

Het probleem was gewoon hetzelfde als in Izegem : technici die kabels hebben overbrugd om gemakkelijker te werken en die nadien vergeten zijn om alles weer weg te nemen. Zo spaar je aan elke overweg een wachterspost af tijdens de werken maar als je iets vergeet bij het einde van de werken...
Adler

Bericht door Adler »

gysev schreef:Het probleem was gewoon hetzelfde als in Izegem : technici die kabels hebben overbrugd om gemakkelijker te werken en die nadien vergeten zijn om alles weer weg te nemen. Zo spaar je aan elke overweg een wachterspost af tijdens de werken maar als je iets vergeet bij het einde van de werken...
Volgens het bericht van Infrabel moesten de werken pas de dag nadien beginnen.
Plaats reactie