Toen ik daarstraks op mijn P-trein aan het wachten was voor Aarschot kwam eerst nog de trein naar Mol Neerpelt - Mol Hasselt(MW41)maar toen die wou vertrekken hoorde je dat de motor zich overdraaide de treinbestuurder loste zijn gas en gaf dan terug gas en overdraaide weer, stopte dan maar gaf terug gas en toen ging hij behoorlijk vooruit maar je hoorde toch nog altijd dat de motor zeer veel moeite moest doen. Mijn vraag is of dat het zo "moeilijk" is om vanop een helling te starten en op welke factoren moet er dan gelet worden?(in de stuurpost om geen overdraaiing te krijgen van de motoren)
PS: Ik zag dat er in de stuurpost 2 bestuurders aanwezig waren mischien een in opleiding.
Starten op een helling
Re: Sarten op een helling
Overdraaiing van de motoren kan volgens mij niet vanwege de dieselelektrische overbrenging. Het is wel zo dat de mw41 nogal eens achteruit durven te bollen, bv in Berchem, omdat de tijd tussen het vooruitzetten van de tractiehendel en het aanslaan van de motoren vrij lang is
.
Wat je bij de MW41's ook hebt is een occasionele wielslip waardoor de motoren terug in neutraal gaan of een vreemde brom geven, ofwel gewoon dat de motor van een gekoppelde mw niet aanslaat waardoor de trein amper vooruitgeraakt en de TB een paar keer moet proberen om alle motoren mee te krijgen. Dat gebeurt trouwens nog vrij dikwijls, of bv dat een motor gewoon afstaat... (de diesel staat duur e
)

Wat je bij de MW41's ook hebt is een occasionele wielslip waardoor de motoren terug in neutraal gaan of een vreemde brom geven, ofwel gewoon dat de motor van een gekoppelde mw niet aanslaat waardoor de trein amper vooruitgeraakt en de TB een paar keer moet proberen om alle motoren mee te krijgen. Dat gebeurt trouwens nog vrij dikwijls, of bv dat een motor gewoon afstaat... (de diesel staat duur e

in de mw 41 zit een hydraulische transmissie met cardanas om de wielen aan te drijven (type transmissie = voith).
bij het aanzetten kan er wielslip ontstaan door verschillende redenen.
slechte staat van het spoor
weersomstandigheden
te hoge aanzetkracht bij voorgaande twee punten geeft extra slip.
de motor zelf is beschermd tegen overdraaisnelheid.
weersomstandigheden
-
Vraagje: Hoe gebeurt het inschakelen van de verbinding tussen motor en de keerkoppeling Voith? Is dit pneumatisch met de keerhendel (indrukken van beveiliging en in vitesse brengen) of electro pneumatisch.Steven schreef:in de mw 41 zit een hydraulische transmissie met cardanas om de wielen aan te drijven (type transmissie = voith).
weersomstandigheden
Kan deze verbinding/koppeling eruit wippen?Uit de vitesse schieten simpel gezegd?
De adhesie hangt ook af van de staat van de wielband! geremd met schijven of blokken.
de koppeling is hydraulisch he, met een vloeistof gevulde koppeling er is dus geen mechanische verbinding bij dergelijke transmissie zoals mijn leerstof diesel mij voor de geest springt. de draairichting veranderd dus mechanisch na de transmissie met tandwielen dacht ik (niet 100% zeker)
-
Ja de verbinding gebeurt met satelietschoepen en andere schoepen(3 etappes) van binnen in de hydraulisch overbrenging door middel van de rondslingerende olie.(merk: Voith)Steven schreef:de koppeling is hydraulisch he, met een vloeistof gevulde koppeling er is dus geen mechanische verbinding bij dergelijke transmissie zoals mijn leerstof diesel mij voor de geest springt. de draairichting veranderd dus mechanisch na de transmissie met tandwielen dacht ik (niet 100% zeker)
T.t.z. de motor gaat via een kardan de olie binnenin laten rondslingeren en zo de andere schoepen laten draaien onder de druk van de olie.
Maar mij vraag was als de dieselmotor op traagloop draait staat hij niet altijd in verbinding met keerkoppeling. maar dit moest zoals op de oude 82/74/72/84/85 en andere gebeuren door het mechaniseme te ontgrendelen door een druk op een knop en simultaan van neutrale naar vooruit of achteruit te schakelen(Dit was pneumatisch met een luchtservo)dus tussen de keerkoppeling en de voith
Idem voor het wisselen van de "gammastand"
Dus hoe gebeurt dat op heden op de nieuwe moderne locs78 en MW?
Re: Starten op een helling
dat denk ik ook. in elk geval is verandering van gamma bvb elektronisch gestuurd bij een hld 77-78 (knopje omzetten) Automatisch is steeds die koppelomvormer ingeschakeld die de gunstigste krachtoverbrenging biedt.