vraagje

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
student86

vraagje

Bericht door student86 »

beste,

ik ben student aan de KULeuven in het laatste jaar criminologische wetenschappen. in het kader van mijn opleiding maak ik een eindverhandeling (thesis) over de veiligheidsdienst Securail. mijn vraag hier is of jullie mij goede informatie kunnen aanbevelen betreffende de historiek van de veiligheidsdiensten van de N.M.B.S. alvorens ik effectief over de veiligheidsdienst zal beginnen in mijn thesis zou ik deze toch graag een beetje willen kaderen in de historiek. heeft iemand van jullie toevallig enkele goede bronnen of enkele gouden tips twijfel niet om te reageren, jullie zouden mij hier een groot plezier mee doen.

alvast bedankt,
kenny
Steven

Re: vraagje

Bericht door Steven »

mail het ducumentatiecentrum van de nmbs met uw vraag, zij zullen ten uwe diensten staan en je kan eventueel een afspraak maken om bepaalde documenten te mogen inzien.

mvg steven
utopia

Bericht door utopia »

Dag Kenny,
Ik werl momenteel voor de VUB mee aan een onderzoek en ik denk dat ons werk een beetje overlapt. Misschien kunnen we mekaar wel verder helpen. Praat ook zeker eens met ene Thomas Moerman die daar bij jullie rondloopt (denk dat hij n master na master doet nu) en vorig jaar al iets deed rond dit thema (kindsoldaten op lijn 124). Hij had uitgebreid contact met verschillende diensten binnen de NMBS, ook met Securail.
Je kan me ook altijd een bericht sturen via dit forum.
Laatst gewijzigd door utopia op 25 apr 2008, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Wover

Bericht door Wover »

Veel historiek is er niet aan; tot voor de hervorming van de politie had je de spoorwegpolitie die viel onder de lokale politie, maar wel een groot werkdomein had (bv district Antwerpen hoorde bij de lokale spoorwegpolitie Antwerpen).

Sinds de hervormingen is er aan de politiemensen de keuze gesteld om ofwel voor de interne veiligheidsdienst (Securail) te gaan werken, met verlies van het politiestatuut, of bij de federale spoorwegpolitie.
De keuze is wel voor velen zwaar geweest, aangezien bij beide diensten iedereen vanaf nul moest beginnen om omhoog te klimmen, en ex-rijkswachters de hogere posten bij de federale spoorwegpolitie gingen bekleden...
utopia

Bericht door utopia »

Waarschuwing: dit is misschien minder interessant voor niet-criminologen
Wover schreef:Veel historiek is er niet aan; tot voor de hervorming van de politie had je de spoorwegpolitie die viel onder de lokale politie, maar wel een groot werkdomein had (bv district Antwerpen hoorde bij de lokale spoorwegpolitie Antwerpen).
Mja, vanuit criminologisch standpunt is het best wel een interessante ontwikkeling geweest. Na de politiehervorming was er nl nog niet meteen sprake van Securail, enkel van B-security. Die hadden veel minder bevoegdheden. Er is zelfs op gebied van wetgeving één en ander veranderd om de interne beveiligingsdiensten ook wettelijk te kunnen stroomlijnen (vanaf 90: wet op de private en bijzondere veiligheid, had daarvoor een andere naam. Zie ook wet op de integratie van de zeevaartpolitie, spoorwegpolitie blabla -> je mag ook zelf nog wat opzoeken :wink: ).

Ook qua gebruik van peperspray, mogelijkheid tot gebruik van dwang tot politie arriveert,... is er eea verandert sinds het ontstaan. En recenter zijn de uniformen ook veranderd om aan de wettelijke voorschriften te voldoen.

Weetje: in tegenstelling tot wat velen denken kwam de wet op de private en bijzondere veiligheid niet tot stand om diensten als Securail van meer verantwoordelijkheid en bevoegdheden te voorzien. Integendeel, uit het memorie van toelichting blijkt dat het net de bedoeling was deze aan banden te leggen en beter controleerbaar te maken.

Bon, dit is slechts een erg beperkte greep uit een korte, maar toch omvangrijke geschiedenis.
Plaats reactie