Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
In de spits vertrekt er op elk spoor in Brussel-Zuid om de drie minuten een trein. Het drukke treinverkeer vraagt de opperste concentratie van het hele team in het seinhuis. In de late namiddag is de piek voorbij. Tijd dus voor een gesprek.
Foto: Het seinbord in Brussel-Zuid is 20 meter breed en 3 meter hoog. De seingevers krijgen in één oogopslag een overzicht van de actuele situatie op de sporen. (Peter Van Hoof)
"30% van het nationale treinverkeer loopt door Brussel", zegt Johan Ceuleers, Infrabelmanager van Brussel. "We hebben hier dan ook het grootste seinhuis van België. Hier alleen al werken 90 mensen achter de schermen aan de stiptheid en veiligheid van het treinverkeer in en rond Brussel. Er komt dan ook een en ander bij kijken. Voor elke trein wordt er op voorhand een reisweg uitgestippeld. Dat gebeurt elke dag opnieuw omdat er rekening gehouden wordt met onderhouds- en vernieuwingswerken. Dat reisschema wordt doorheen de dag aangepast aan onvoorziene omstandigheden. De seingevers moeten al die aanpassingen in goede banen leiden."
Foto: Johan Ceuleers, Infrabelmanager regio Brussel: "Tijdens de spits draait het seinhuis op volle toeren. We doen alles om zo veel mogelijk treinen op tijd te laten rijden." (Kluwer)
Knoppen, lichten en draden
Johan Ceuleers: "Alle sporen en treinen worden schematisch weergegeven op het grote seinbord en op de computerschermen van de seingevers. Ook de 475 wissels en 330 seinen (verkeerslichten voor treinen, red.) staan op het plan aangeduid. De treinen worden in 'real time' weergegeven. Dat kan dankzij de detectiepunten, die langs alle treinsporen staan. Wanneer de trein er passeert, wordt dat doorgestuurd naar de pc's en het seinbord in het seinhuis. Zo weten de seingevers op elk moment waar de treinen rijden."
Spoorwijziging
"Soms moeten de seingevers de reisweg van de treinen aanpassen, bijvoorbeeld bij spoorwijzigingen of defecten aan de spoorlijn. Daarvoor gelden zeer strikte veiligheidsprocedures." Een andere belangrijke taak van het seinhuis is de reizigers informeren. "Dat is de taak van de speaker. Die volgt op het scherm en het bord de spoorwijzigingen en vertragingen op. Een speaker kan ook omroepen in andere stations dan waar hij of zij fysiek zit. Via een eenvoudige druk op de knop kan een speaker vanuit het seinhuis in Brussel-Zuid omroepen op het perron in Vorst of Sint-Genesius-Rode."
Infrabel heeft plannen om het aantal seinhuizen in Vlaanderen van 274 terug te brengen tot 31. Lees er meer over in het artikel 'Minder maar modernere seinhuizen' .
Bron: Uitweg.be
Foto: Het seinbord in Brussel-Zuid is 20 meter breed en 3 meter hoog. De seingevers krijgen in één oogopslag een overzicht van de actuele situatie op de sporen. (Peter Van Hoof)
"30% van het nationale treinverkeer loopt door Brussel", zegt Johan Ceuleers, Infrabelmanager van Brussel. "We hebben hier dan ook het grootste seinhuis van België. Hier alleen al werken 90 mensen achter de schermen aan de stiptheid en veiligheid van het treinverkeer in en rond Brussel. Er komt dan ook een en ander bij kijken. Voor elke trein wordt er op voorhand een reisweg uitgestippeld. Dat gebeurt elke dag opnieuw omdat er rekening gehouden wordt met onderhouds- en vernieuwingswerken. Dat reisschema wordt doorheen de dag aangepast aan onvoorziene omstandigheden. De seingevers moeten al die aanpassingen in goede banen leiden."
Foto: Johan Ceuleers, Infrabelmanager regio Brussel: "Tijdens de spits draait het seinhuis op volle toeren. We doen alles om zo veel mogelijk treinen op tijd te laten rijden." (Kluwer)
Knoppen, lichten en draden
Johan Ceuleers: "Alle sporen en treinen worden schematisch weergegeven op het grote seinbord en op de computerschermen van de seingevers. Ook de 475 wissels en 330 seinen (verkeerslichten voor treinen, red.) staan op het plan aangeduid. De treinen worden in 'real time' weergegeven. Dat kan dankzij de detectiepunten, die langs alle treinsporen staan. Wanneer de trein er passeert, wordt dat doorgestuurd naar de pc's en het seinbord in het seinhuis. Zo weten de seingevers op elk moment waar de treinen rijden."
Spoorwijziging
"Soms moeten de seingevers de reisweg van de treinen aanpassen, bijvoorbeeld bij spoorwijzigingen of defecten aan de spoorlijn. Daarvoor gelden zeer strikte veiligheidsprocedures." Een andere belangrijke taak van het seinhuis is de reizigers informeren. "Dat is de taak van de speaker. Die volgt op het scherm en het bord de spoorwijzigingen en vertragingen op. Een speaker kan ook omroepen in andere stations dan waar hij of zij fysiek zit. Via een eenvoudige druk op de knop kan een speaker vanuit het seinhuis in Brussel-Zuid omroepen op het perron in Vorst of Sint-Genesius-Rode."
Infrabel heeft plannen om het aantal seinhuizen in Vlaanderen van 274 terug te brengen tot 31. Lees er meer over in het artikel 'Minder maar modernere seinhuizen' .
Bron: Uitweg.be
Re: Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
btw, brussel zuid is een blokpost, geen seinhuis
Re: Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
Kun je dat verschil eens nader uitleggen ?Nekvin schreef:btw, brussel zuid is een blokpost, geen seinhuis
Voor mij is een blokpost een plaats langs de baan waar slechts een enkele baansectie wordt beveiligd en/of een overweg.
Lijkt mij dat Brussel-Zuid toch echt wel een seinhuis is maar ik laat me graag beleren als ik het mis heb.
grts, Ad Meeuse
Re: Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
Infrabel vernoemt Brussel-Zuid als 1 van de 31 seinhuizen die zullen overblijven.Ad Meeuse schreef:Kun je dat verschil eens nader uitleggen ?Nekvin schreef:btw, brussel zuid is een blokpost, geen seinhuis
Voor mij is een blokpost een plaats langs de baan waar slechts een enkele baansectie wordt beveiligd en/of een overweg.
Lijkt mij dat Brussel-Zuid toch echt wel een seinhuis is maar ik laat me graag beleren als ik het mis heb.
grts, Ad Meeuse
Re: Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
Een blokpost beheert het verkeer in "volle baan", een sienhuis beheert een bundel zoals bvb. Vorst Rijtuigen.Ad Meeuse schreef:Kun je dat verschil eens nader uitleggen ?Nekvin schreef:btw, brussel zuid is een blokpost, geen seinhuis
Voor mij is een blokpost een plaats langs de baan waar slechts een enkele baansectie wordt beveiligd en/of een overweg.
Lijkt mij dat Brussel-Zuid toch echt wel een seinhuis is maar ik laat me graag beleren als ik het mis heb.
grts, Ad Meeuse
Re: Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
idd correct antwoord van nils, een seinhuis zal je dus altijd daar vinden waar er vormingen/ bundels zijn.
blokposten langs een lijn
brussel zuid, brussel noord, antwerpen berchem, gent sint pieters, ... zijn dus allemaal blokposten.
blokposten langs een lijn
brussel zuid, brussel noord, antwerpen berchem, gent sint pieters, ... zijn dus allemaal blokposten.
Re: Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
Waarom noemt Infrabel dit dan allemaal seinhuizen in officiele documentatiemappen en persmededelingen ?Steven schreef:idd correct antwoord van nils, een seinhuis zal je dus altijd daar vinden waar er vormingen/ bundels zijn.
blokposten langs een lijn
brussel zuid, brussel noord, antwerpen berchem, gent sint pieters, ... zijn dus allemaal blokposten.
Re: Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
omdat leken waarschijnlijk niet weten wat een blokpost is. Een blokpost linkt ook niet echt aan seinen he. Als infrabel een seinhuis zegt, is het duidelijker voor mensen wat het doetAdler schreef:Waarom noemt Infrabel dit dan allemaal seinhuizen in officiele documentatiemappen en persmededelingen ?Steven schreef:idd correct antwoord van nils, een seinhuis zal je dus altijd daar vinden waar er vormingen/ bundels zijn.
blokposten langs een lijn
brussel zuid, brussel noord, antwerpen berchem, gent sint pieters, ... zijn dus allemaal blokposten.
Re: Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
De benaming is inderdaad "seinhuis", maar ze zijn wel aangeduid als "blok x".
Zo heb je blok 1 in Brussel-Zuid, blok 6 in Gent-Sint-Pieters, blok 7 in Brugge, ...
Dus eigenlijk heeft iedereen een beetje gelijk.
Zo heb je blok 1 in Brussel-Zuid, blok 6 in Gent-Sint-Pieters, blok 7 in Brugge, ...
Dus eigenlijk heeft iedereen een beetje gelijk.
Re: Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
Het zou me niet verbazen als het onderscheid bij een van de volgende reglementeringswijzigingen zou wegvallen...
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
Blok: arabische nummering
Seinh: Romeinse cijfers
Seinhuis regelt wisselverbindingen in vormingen, stations enz.
Blok komt tussen in de "spaciëring" van de treinen treinen, Dus blok 1 in Brussel Zuid regelt het verkeer op lijn 0 en een gedeelte van L96a;
Is dus 'blok'
Seinhuis VIII Schaarbeek regelt Gr R Gr G Otw/e is dus seinhuis
Er is dus wel degelijk een onderscheid
Seinh: Romeinse cijfers
Seinhuis regelt wisselverbindingen in vormingen, stations enz.
Blok komt tussen in de "spaciëring" van de treinen treinen, Dus blok 1 in Brussel Zuid regelt het verkeer op lijn 0 en een gedeelte van L96a;
Is dus 'blok'
Seinhuis VIII Schaarbeek regelt Gr R Gr G Otw/e is dus seinhuis
Er is dus wel degelijk een onderscheid
Re: Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
Blok 1 regelt L0 enkel tot en met Brussel-Kappellekerk, de rest neemt Blok 8 voor zijn rekening.e49memling schreef: Blok komt tussen in de "spaciëring" van de treinen treinen, Dus blok 1 in Brussel Zuid regelt het verkeer op lijn 0 en een gedeelte van L96a;
Als ik mij ni vergis doen ze ook nog een klein gedeelte van L124, L96, L50A en L28.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
Kan kloppen, ik wou enkel aantonen welke criteria van een seinhuis een blok maken.Kris schreef: Blok 1 regelt L0 enkel tot en met Brussel-Kappellekerk, de rest neemt Blok 8 voor zijn rekening.
Als ik mij ni vergis doen ze ook nog een klein gedeelte van L124, L96, L50A en L28.
Trouwens grond-trein (radio) op lijn 0 geeft altijd verbinding met bl 1 FBMZ