Rolstolpatiënt heeft een probleem

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Patrick

Rolstolpatiënt heeft een probleem

Bericht door Patrick »

Minder-mobiele medemens uit Menen krijgt te maken met verminderde dienstverlening in zijn station: er is nog één shift aanwezig om te helpen (08.00 - 16.00), vroeger waren het er 2 (sedert 1/1/2008).
In Menen betreuren ze de situatie en verwijzen door naar Kortrijk waar ze "van niets weten" maar "de zaak" bestuderen.
(DS Online)

Hum, NMBS mag dan wel de stationsinfo van Menen updaten.
Aanwezigheid personeel voor het onthaal van reizigers met beperkte mobiliteit
Openingsuren
Van: Tot:
Maandag: 04:45 21:00
Dinsdag: 04:45 21:00
Woensdag: 04:45 21:00
Donderdag: 04:45 21:00
Vrijdag: 04:45 21:00
Zaterdag: 05:30 13:40
Zondag: 05:30 13:40
Feestdag: 05:30 13:40
Dieselfreak

Re: Rolstolpatiënt heeft een probleem

Bericht door Dieselfreak »

Rolstoelpatiënt is dus wel onjuist, een rolstoel is geen ziekte. Het is rolstoelgebruiker.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Patrick

Bericht door Patrick »

't Staat zo op de site maar vind dat dus ook niet netjes dat ze die jongen een patiënt noemen :cry:
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Dat is belachelijk, wie heeft die naam toch bedacht? Iemand die een bril draagt noem je toch ook geen "brilpatiënt"?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Arnenys

Bericht door Arnenys »

Is hetzelfde als "mindervalide" dat ze nu "andersvalide" moeten noemen, kunnen ze minder of gaan ze anders? Dit vind ik het soms muggenzifterij eerlijk gezegd.
Steve

Bericht door Steve »

Arnenys schreef:Is hetzelfde als "mindervalide" dat ze nu "andersvalide" moeten noemen, kunnen ze minder of gaan ze anders? Dit vind ik het soms muggenzifterij eerlijk gezegd.
Dat is een constante cyclus. Een bepaald woord wordt een tijd gebruikt, maar na een tijdje wordt het als te stigmatiserend ervaren en krijgt een nieuw woord de meer 'neutrale' status. Dat zie je bijvoorbeeld bij 'neger', dat vroeger heel normaal was maar waar men vandaag liever 'zwarte' voor gebruikt. In het Frans ook bijvoorbeeld, 'un noir' is daar ietwat geladen en dus geburikt men... 'un black'. :D

Wat jij aanhaalt, is het mooiste voorbeeld van zo'n cyclus die ik ken. Op een rijtje had je:

- eerst: invalide (= niet-valide, niets mee aan te vangen zeg maar)
- daarna: mindervalide (= wel enigszins valide, maar toch minder)
- vervolgens: andersvalide (= wel valide, maar gewoon 'anders')
- en nu gewoon: gehandicapte
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

In de VS spreekt men soms al van visually challenged om aan te geven dat iemand geen steek kan zien.
Plaats reactie