Schermdonkerheid.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie

Hoe donker is mijn pc monitor?

Peiling eindigde op 02 mei 2008, 22:36

0-19
1
11%
20-39
1
11%
40-49
0
Geen stemmen
50-59
2
22%
60-69
1
11%
80-89
2
22%
90-100
2
22%

Totaal aantal stemmen: 9

Joris
Contacteer:

Schermdonkerheid.

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik zou graag eens weten hoe donker jullie schermen staan. Sommige foto's kunnen er namelijk zeer mislukt uitzien op een te donker of te licht scherm, terwijl ze op een ander scherm dan weer zeer mooi zijn.
Ik vind het belangrijk om weten, zo kan ik daar bij het bewerken van mijn foto's rekening mee houden.
Bij mijn weten zijn de waardeschalen op alle pc's van 0-100.
Al zijn er dan nog verschillen...
Het is tenslotte maar om een indruk te krijgen.
Alvast bedankt!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Shrek

Re: Schermdonkerheid.

Bericht door Shrek »

oeioei maar die donkerheid kan je niet zomaar in 1 getal uitdrukken hoor. Het verschil in helderheid en contrast wordt door de hele grafische pipeline beïnvloed. Je grafische kaart, monitor, en zelfs de kabel ertussen spelen daar een rol in :P je kan dan ook nog een de helderheid van je scherm apart instellen :wink:
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik weet het, maar ik vond dat ik moeilijk kon zeggen: donker-minder donker-licht, want, wat is dan donker?
En ik vind het maar wat vervelend als ik op een andere pc zit te werken en m'n foto's daar 1 zwarte vlek zijn...
Terwijl die foto bij mij dan zo mooi was. Als het scherm bij iedereen donker staat, moet ik maar volgen vind ik.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Fles

Bericht door Fles »

Mijnes staat op 100 iig :lol:
Shrek

Bericht door Shrek »

Afbeelding met zon ding moet je dat checken, een getalletje wilt echt niets zeggen hoor :wink:
al weet ik niet juist hoe dat ding hierboven werkt :oops:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

27. Heeft niets met foto's te maken, maar mijn displays zijn altijd zo gedimd, kan niet op die halogeenlamp-achtigen kijken. :P
Wover

Bericht door Wover »

Bij TFT's heb je ook verschillende helderheden van fabriek af, dus die schalen 0 - 100 wijken ook hard af ;).

Helderheid wordt daarbij uitgedrukt in cd/cm² ofzo. Ik geloof dat cd candela is?
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Op de Medion-laptops kan je dat makkelijk wijzigen.
Zo staat mijn scherm overdag, bij een lichte omgeving, op het lichtste, en 's avonds op het donkerste.

Een cijfer: geen idee :lol:

BDJ
Fles

Bericht door Fles »

Ik zal eens kijken of ik hem kan overklokken naar 120 8)
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Shrek schreef:Afbeelding met zon ding moet je dat checken, een getalletje wilt echt niets zeggen hoor :wink:
al weet ik niet juist hoe dat ding hierboven werkt :oops:
Wel, van linksonder naar boven toe neemt verdeeld over drie (dubbele) kolommen de helderheid in kleine stapjes toe. Ik dacht dat je in elk geval niet slecht zit als je bij alle tussengelegen blokjes het onderscheid kunt zien met dat erboven en eronder.

De afbeeldingen van foto's hebben in het algemeen een beetje last van het feit dat HGBTF op de eerste plaats een tekstforum is met donkere letters op een lichte ondergrond.
Foto's komen meestal iets beter uit wanneer ze afgebeeld zijn op een donkere ondergrond. Maar een tekst van witte letters op een donkere achtergrond is dan weer veel slechter te lezen.

Ik vind dan van jullie foto's nog dat ze opmerkelijk veel vaker aan de donkere kant zijn dan aan de lichte kant. Ook foto's genomen bij goed weer.

Het menselijk oog heeft automatisch diafragma. Maar tegen het licht in kijkend zie je van een donker onderstel van een trein uiteraard vrijwel niets.
Fotografie (en zeker digitale fotografie) biedt uitstekende mogelijkheden om de belichting bij voorbaat én ook achteraf wat bij te regelen. Ik heb enige tijd gewerkt als technisch fotograaf en maakte waar nodig volop gebruik van dit soort mogelijkheden. Het ging er bij dat werk tenslotte om dat de afbeelding het object zichtbaar maakt en als je in het echt buiten staat hou je vanzelf ook je hand boven je ogen om het tegenlicht wat af te schermen zodat je oog zich onmiddellijk instelt op een minder licht object en de donker details ineens wél zichtbaar worden.
Kunstmatig aanpassen is niet zo onnatuurlijk als weleens beweerd wordt door sommige puristen!
Nekvin

Bericht door Nekvin »

bij mij staat het op 0 :P
Plaats reactie