NS: Spoorlopers

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Bartjedj

NS: Spoorlopers

Bericht door Bartjedj »

Even een spoorse ervaring van een NS-machinist vanop een ander forum.
Wou ze jullie niet onthouden...

Gisteren reed ik de 16060 van Den Bosch naar Utrecht. Net voor Oud Zaltbommel liepen we voor een rood sein. De treindienstleider vertelde me dat het rechterspoor vanaf Zaltbommel tot Geldermalsen spanningsloos was, en dat we waarschijnlijk niet verder konden gaan.
We mochten nog wel doorrijden tot net voor station Zaltbommel en daar moesten we wachten op nader bericht. We stonden stil op zo’n 50 meter van station Zaltbommel.
Na een paar minuten belde de treindienstleider dat we moesten keren, terug naar Den Bosch.
Ik vroeg nog of het mogelijk was om toch nog door te rijden naar het andere perron van Zaltbommel waar nog wel spanning was. Het antwoord was dat dat niet ging omdat de IC eraan kwam. Ook na de passage van de IC mochten we niet naar Zaltbommel doorrijden.
De HC heeft toen omgeroepen dat we terug moesten naar Den Bosch.
Na alles in de cabine uitgezet te hebben, ben ik uitgestapt en langs de trein naar de andere kant gewandeld.
Reizigers die mij zagen vroegen of de deuren open mochten zodat ze het laatste stukje te voet naar Zaltbommel konden doen. Uiteraard was mijn antwoord dat zoiets niet mogelijk was. Op dat moment passeerde de IC naar Den Bosch ons met 130 km/h.
Ik liep natuurlijk aan de veilige kant. Een paar reizigers werden zelfs agressief en beledigde en bedreigde mij zelfs. Maar dat doet me niet zoveel. Plotseling werd er vanuit datzelfde groepje naar me gespuugd. Gelukkig mis. Maar toen werd ik wel kwaad, maar ben gewoon doorgelopen.
Bijna bij de andere cabine riep de HC me op, met de mededeling dat ik alarm moest maken omdat reizigers de deuren hadden geopend en over het hoofdspoor naar Zalltbommel liepen.
Dan schrik je toch wel even. Vlug de cabine ingegaan, stuurstroom ingezet en met de GSM-R alarm gemaakt. Dan gaat in elk geval iedere trein in dat gebied 40 km/h rijden.
Ook zag ik voor me op het inhaalspoor de IC naar Schiphol naderen. Maar die reed gelukkig al 40. Vlug m’n gevaarsein op de trein gemaakt (Twee rode en één gele lamp).
Naar buiten kijkende zag ik zo’n 50 a 60 man langs het hoofdspoor lopen.
Toen de 3500 bij me was stopte die even. De mcn had alles gezien en zou heel voorzichtig doorrijden. Die ging dus WEL door naar Geldermalsen en verder. Toen die net weg was werden ook aan die kant de deuren door de reizigers geopend, en weer kwamen er een man of 40 naar buiten.
Ondertussen had de HC ook omgeroepen dat dit niet de bedoeling was, en dat de mensen in de trein moesten blijven.
En dat het levensgevaarlijk was om uit te stappen.
Maar de mensen gingen toch. Natuurlijk allemaal mensen met bestemming Zaltbommel.
Tegenhouden kunnen we ze niet, en op het moment dat ze de trein verlaten is het hun eigen verantwoording.
Toen iedereen die eruit wilde ook weg was, heeft de HC de deuren gesloten en zijn we, De HC en ik behoorlijk aangedaan, terug naar Den Bosch gereden.
Daar werden we opgevangen door de Wachtdienst. Dat is een leidinggevende van de NS die bij calamiteiten het personeel de eerste opvang verleend.
We hebben ruim 2 uur zitten praten, vooral over het feit waarom we niet door mochten naar Zaltbommel. Er had een ramp kunnen gebeuren. Later kwam de treindienstleider met de mededeling dat ze inderdaad een fout hadden gemaakt, en ons in een onmogelijke situatie hadden gebracht. Dit was precies hetzelfde als een aantal jaren geleden Koninginnedag, maar dan in het klein. We kregen wel excuses. Het verslag wat de Wachtdienst heeft gemaakt wordt ook naar veiligheidsmensen gestuurd in de hoop zulke situaties voortaan te voorkomen.
De HC en ik hadden eigenlijk nog dienst tot ruim na middernacht, maar alletwee hadden we er voor vandaag schoon genoeg van en wilde naar huis. En dat gebeurde ook.
Hij ging naar Utrecht en ik naar Eindhoven. En zelf was ik om 20:45u thuis.

BDJ
pietje

Re: NS: Spoorlopers

Bericht door pietje »

Mij maakt het vooral duidelijk hoe wereldvreemd de beslissingen van de treindienstleiding waren.
Als er tientallen mensen in de trein zitten die in een station moeten zijn, er op slechts 50 m afstnd zijn en er geen enkele technische reden is om het niet te doen dan moet je toch de pragmatische aanpak hebben.
De enige reden om niet verder te rijden tot het station zou zijn dat anders een andere trein gehinderd zou worden, vind ik een te zwak excuus.

Het praat natuurlijk het aggressieve gedrag van sommige de passagiers niet goed, maar je kan ze niet kwalijk nemen dat ze écht wel willen uitstappen en niet nog een onbekende vertraging (die al snel een uur of meer zal bedrragen) er wensen bij te nemen.
Plaats reactie