Nu zou ik wel eens willen weten welke lijnen dit precies zijn, behalve de 25kV-lijnen.Een probleem met dit type is dat ze, omwille van extra schokdempers, buiten het in België gangbare omgrenzingsprofiel valt. Hierdoor is er op sommige spoorlijnen te weinig afstand tussen de bovenleiding en het rijtuig. Een aantal lijnen zijn aangepast, maar bij tunnels is dit niet altijd mogelijk. Daardoor is de M6 niet op het gehele net toegelaten. De wagons zijn bovendien niet toegelaten op lijnen die gevoed worden met 25 kV, zoals de HSL-lijnen. Dit omdat bij 25 kV er een grotere afstand moet zijn tussen de trein en de bovenleiding, die bij M6 niet gehaald wordt.
Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn
- Dieselfreak
Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn
M6 (spoorwegrijtuig)
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn
in quevy, en luik (tunnel naar herstal) en L40 staat er zo'n bordje: verboden voor HV M6
miss. zijn er nog wel meerdere plaatsen
miss. zijn er nog wel meerdere plaatsen

PDF-bestand
Met de verboden voertuigen (locs+wagons) per lijn.
https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/nl/523792
Waarschijnlijk handiger
PDF-bestand
Met de verboden lijnen per voertuigtype (locs+wagons)
https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/nl/523800
BDJ
Met de verboden voertuigen (locs+wagons) per lijn.
https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/nl/523792
Waarschijnlijk handiger
PDF-bestand
Met de verboden lijnen per voertuigtype (locs+wagons)
https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/nl/523800
BDJ
- Dieselfreak
Vreemd, daar staat dat de M6 verboden is tussen Welkenraedt en Eupen. De trein Oostende-Eupen wordt soms nochtans met M6-en gereden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
IC-A wordt nooit met M6 gereden hoor
.
In Schaarbeek staat in een of andere bundel trouwens ook zo'n bordje
.

In Schaarbeek staat in een of andere bundel trouwens ook zo'n bordje

Dat er overigens bij 25 Kv een grotere afstand nodig zou zijn klopt niet.Dieselfreak schreef:M6 (spoorwegrijtuig)
Nu zou ik wel eens willen weten welke lijnen dit precies zijn, behalve de 25kV-lijnen.Een probleem met dit type is dat ze, omwille van extra schokdempers, buiten het in België gangbare omgrenzingsprofiel valt. Hierdoor is er op sommige spoorlijnen te weinig afstand tussen de bovenleiding en het rijtuig. Een aantal lijnen zijn aangepast, maar bij tunnels is dit niet altijd mogelijk. Daardoor is de M6 niet op het gehele net toegelaten. De wagons zijn bovendien niet toegelaten op lijnen die gevoed worden met 25 kV, zoals de HSL-lijnen. Dit omdat bij 25 kV er een grotere afstand moet zijn tussen de trein en de bovenleiding, die bij M6 niet gehaald wordt.
Wel kan ik mij inbeelden dat de rijtuigen niet onder 25Kv getest zijn.
Niet waar. In 2004 heeft men eens een testcampagne met M6 rijtuigen, getrokken door een HLE15 op de L42 gedaan.. oftewel moeten er enorme problemen opgedoken zijn waardoor ze er verboden zijn, oftewel is de kost voor de lijnen aan te passen (andere types isolatoren, hogere bovenleidingen enz) te groot. Ik snap dan wel niet waarom L27A tussen Noorderdokken en A'pen-Noord wél aangepast werd, enkel en alleen voor de doortocht van de M6'ers te kunnen garanderen tijdens Leve de Trein in November vorig jaar..K V B schreef:Wel kan ik mij inbeelden dat de rijtuigen niet onder 25Kv getest zijn.
Tenzij de lijn op enkele kleine obstakels na, al ervoor geschikt was (ik denk maar aan sommige H-type wagens van Transwaggon/Nordwaggon die het vrijeruimteprofiel overschrijden en daarom er op dat stuk er een hogere bovenleiding hangt ofzo..)
Ik ben benieuwd of de komst van de HLE18 hier iets aan gaat veranderen (aangezien die ook onderweg zal zijn met M6 BDx, en ook onder 25kV kan rijden. HLE13 kan dat ook, maar of dat een goede zaak zal zijn..

op leuven-luik na zijn de 25kv lijnen in ons land allesbehalve de drukkere lijnen, M6 hierop inzetten lijkt mij nogal overbodig
Dat zal wel veranderen wanneer de luxemburgers de lijn Arlon-Luxemburg gaan omschakelen naar 25kv
daartegen zouden ze toch wel goedgekeurd moeten raken 

Dat zal wel veranderen wanneer de luxemburgers de lijn Arlon-Luxemburg gaan omschakelen naar 25kv

Voor zover me bekend, blijft M6 keurig binnen het vrije profiel, het is niet aan die kant dat het probleem zich situeert. Bij de introductie van M6 is echter wel pijnlijk duidelijk geworden dat het vrije profiel lang niet overal meer gerealiseerd wordt. Bij elektrificatie is de hoogte van de rijdraad bepaald op basis van de bovenkant van de sporen. Doorheen die jaren zijn die sporen echter onnodig veel omhoog gekomen. Dat zit als volgt. De NMBS heeft een heel leger vakbedienden spoor (piossers). Dat zijn de medewerkers met hun gele vestjes die je overal aan het spoor ziet werken. Die doen het zwaardere manuele werk (onderhoud wissels, krokodillen, etc.). Omdat dit werk zich niet overal in gelijke mate en mooi gespreid in de tijd aanbiedt, had men voor die piossers een bezigheidstherapie bedacht: het steekmachien. Met een soms wel erg hoge regelmaat werd het spoor ondergestoken, zonder dat daar altijd een aantoonbare reden voor was. Het resultaat werd wel geapprecieerd: de sporen lagen er doorgaans erg goed bij. Tot men in de mot kreeg dat men daardoor nu voortijdig alle rijdraad moet gaan verhogen.Dieselfreak schreef:M6 (spoorwegrijtuig)
Een probleem met dit type is dat ze, omwille van extra schokdempers, buiten het in België gangbare omgrenzingsprofiel valt. Hierdoor is er op sommige spoorlijnen te weinig afstand tussen de bovenleiding en het rijtuig. Een aantal lijnen zijn aangepast, maar bij tunnels is dit niet altijd mogelijk. Daardoor is de M6 niet op het gehele net toegelaten. De wagons zijn bovendien niet toegelaten op lijnen die gevoed worden met 25 kV, zoals de HSL-lijnen. Dit omdat bij 25 kV er een grotere afstand moet zijn tussen de trein en de bovenleiding, die bij M6 niet gehaald wordt.
Ik had iets begrepen dat de maximale hoogte in het bestaande profiel iets van 4.75m bedraagt en dat de hoogte van een M6 in passagiersdienst 4.85 is.
De M6 heeft volgens de tekeningen op belrail een hoogte van 4,576m en past niet in het algemene Europese G1-profiel.
Door de M6-rijtuigen heeft de NMBS een groter gabarit:
Figuren komen uit dit document: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 467:NL:PDF p160 en p195

Figuren komen uit dit document: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 467:NL:PDF p160 en p195
-
- Contacteer:
Als je het bordje M6-HKV bedoeld, dan mag de M6 er enkel passeren als die niet in dienst is, m.a.w. als hij niet opgepompt is = M6-HV
Heeft idd te maken met hoogte.
Heeft idd te maken met hoogte.
Een M6 mag zo'n bord enkel passeren met een expliciete toelating van Infrabel.
BDJ
BDJ
waar staat dat, dat bord duit op een hkv (reizigerstrein) met m6, dus een hkm met m6 is niet verboden.Bartjedj schreef:Een M6 mag zo'n bord enkel passeren met een expliciete toelating van Infrabel.
BDJ
Hoe zit het eigenlijk met de marges? Ik bedoel, zoeen rijtuig schommelt altijd wel wat. Dat profiel geeft de maximale maten aan die een rijtuig mag hebben. Maar het zal toch niet zo zijn dat als je daar een paar mm of een cm buiten komt, dat je dan meteen klem loopt in een tunnel of zo?
Lijkt me dat daar wel wat marge in zit toch? 5 cm? 10 cm misschien?