rechterspoor
rechterspoor
Het is me opgevallen dat tussen Lichtervelde en Diksmuide(?) op het rechterspoor word gereden, kan dit?
Re: rechterspoor
al noemen wij dat tegenspoor en is dit eerder de uitzondering dan de regel, aangezien er geen gelijktijdig verkeer op tegenspoor mag georganiseerd worden.Fles schreef:Als jij dat vastgesteld hebt, dan kan het vast wel he
Re: rechterspoor
Er wordt "bij ons" ook weleens (en inderdaad, bij uitzondering) Linkerspoor gereden hoor
De treindienstleider kan daar in voorkomende gevallen toe beslissen, mits de spoorlijn uitgevoerd is als "dubbel enkelspoor", dus 2 sporen die beide in beide richtingen bereden kunnen worden. Ik weet niet of dat hier het geval is, maar het lijkt me haast van wel 


Re: rechterspoor
Als er werken zijn aan een spoor of overweg dan kan men ook op tegenspoor rijden, in dat geval is er maar 1 spoor bruikbaar en dus geen 2 in dezelfde richting.
Dat laatste komt ook wel voor, heb het vaak genoeg gezien dat tussen Denderleeuw en Zottegem in volle baan een klassiekje wordt voorbij gestoken door een M5-stam.
Dat laatste komt ook wel voor, heb het vaak genoeg gezien dat tussen Denderleeuw en Zottegem in volle baan een klassiekje wordt voorbij gestoken door een M5-stam.
Re: rechterspoor
En tussen roosendaal en essen kan je ook op het niet normale spoor rijden. We dienen dan wel in het bezit te zijn van een aanwijzing verkeerd spoor, want dit stuk is hier niet voor beseind.Fles schreef:Er wordt "bij ons" ook weleens (en inderdaad, bij uitzondering) Linkerspoor gereden hoorDe treindienstleider kan daar in voorkomende gevallen toe beslissen, mits de spoorlijn uitgevoerd is als "dubbel enkelspoor", dus 2 sporen die beide in beide richtingen bereden kunnen worden. Ik weet niet of dat hier het geval is, maar het lijkt me haast van wel
Re: rechterspoor
dan heb je het over "verkeerd spoor"
Dat is iets anders dan "linkerspoor" bij ons of "rechterspoor" bij jullie. Ik dacht eigenlijk dat dat in NL alleen maar kon op een klein stukje bij het Spoorwegmuseum hier ter stede, maar ik kan me vergissen..

Re: rechterspoor
opgepast met grensbaanvakken hierop zijn altijd uitzonderlijke situaties van toepassing.Fles schreef:dan heb je het over "verkeerd spoor"Dat is iets anders dan "linkerspoor" bij ons of "rechterspoor" bij jullie. Ik dacht eigenlijk dat dat in NL alleen maar kon op een klein stukje bij het Spoorwegmuseum hier ter stede, maar ik kan me vergissen..
Re: rechterspoor
Daar gaat het hem inderdaad over, tussen Roosendaal en Essen en omgekeerd is deze situatie ook nog van toepassing. Vermoedelijk zal er een van deze jaren wel in beide richtingen beseind worden, en is dit ook daar verleden tijd.Fles schreef:dan heb je het over "verkeerd spoor"Dat is iets anders dan "linkerspoor" bij ons of "rechterspoor" bij jullie. Ik dacht eigenlijk dat dat in NL alleen maar kon op een klein stukje bij het Spoorwegmuseum hier ter stede, maar ik kan me vergissen..
Re: rechterspoor
In ieder geval, in België is 95% van de geëlektrificeerde dubbel-of meersporige lijnen geschikt voor rijden op TS. Op de resterende 5% kan het niet of beperkt, maar dat zijn lijnen waar dat ook bijna niet van nut is..
En alhoewel er daadwerkelijk niet zoveel op TS gereden wordt, is het wel makkelijker bij versperring of voorbijsteken ofzo. Als je naar de buurlanden kijkt ligt dat cijfer duidelijk lager: Frankrijk heeft maar zéér weinig lijnen met IPCS (Installation Permanente de ContreSens), zelfs de grote assen zijn niet overal met dit systeem uitgerust ! (uitgez LGV die altijd "banalisés" zijn natuurlijk, dus elk spoor kan in elke richting bereden worden). Nederland is gelijkaardig, in Duitsland ligt het denk ik iets hoger maar ook daar zijn niet zo héél veel lijnen geschikt voor "Falschfahrt"..
Dus wij hebben op dit vlak een beetje "chance"..
En alhoewel er daadwerkelijk niet zoveel op TS gereden wordt, is het wel makkelijker bij versperring of voorbijsteken ofzo. Als je naar de buurlanden kijkt ligt dat cijfer duidelijk lager: Frankrijk heeft maar zéér weinig lijnen met IPCS (Installation Permanente de ContreSens), zelfs de grote assen zijn niet overal met dit systeem uitgerust ! (uitgez LGV die altijd "banalisés" zijn natuurlijk, dus elk spoor kan in elke richting bereden worden). Nederland is gelijkaardig, in Duitsland ligt het denk ik iets hoger maar ook daar zijn niet zo héél veel lijnen geschikt voor "Falschfahrt"..
Dus wij hebben op dit vlak een beetje "chance"..
Re: rechterspoor
ik denk ook dat, moest men het om één of andere reden plots willen, België heel makkelijk om te schakelen is naar rechtsrijden 

Re: rechterspoor
de correcte termen hiervoor zijn normaalspoor (links) en tegenspoor (rechts)
of VNS (links) en CVT (rechts)
of VNS (links) en CVT (rechts)
Re: rechterspoor
Welke lijnen zijn dat dan?msts.be schreef:In ieder geval, in België is 95% van de geëlektrificeerde dubbel-of meersporige lijnen geschikt voor rijden op TS. Op de resterende 5% kan het niet of beperkt, maar dat zijn lijnen waar dat ook bijna niet van nut is..
Ik heb enkel weet van lijn 0 (geen kepers op de seinen te Brussel-Noord en Brussel-Zuid, wel tegenspoorseinen)
en lijn 50 tussen Gent-Sint-Pieters en Merelbeke (seinen worden nu wel geplaatst met het oog op EBP).
Re: rechterspoor
de lijn 25 kan niet volwaardig op tegenspoor bereden worden, niet alle seinen zijn daarvoor in dienst.
Re: rechterspoor
in duffel en SKW staan er enkele seinen met al jaren een wit kruis overSteven schreef:de lijn 25 kan niet volwaardig op tegenspoor bereden worden, niet alle seinen zijn daarvoor in dienst.
