rechterspoor
Re: rechterspoor
das onder strikte voorwaarden dat ze dit mogen doen maar niet in normaal verkeer en dus zeker nooit zonder de tb in te lichten over deze feiten dat hij een andere trein gaat ontmoeten die ook op tegenspoor aan het rijden is.
Het mag zeker wél in normaal verkeer. Nog niet zo lang geleden was er in Herentals een situatie waarbij de trein naar Neerpelt tegenspoor vertrok (vanaf spoor 1) ongeveer op hetzelfde moment dat de trein uit Turnhout tegenspoor binnenkwam (spoor 3). Dat was maandenlang planmatig voorzien in de dienstregeling (om het uur).Steven schreef:das onder strikte voorwaarden dat ze dit mogen doen maar niet in normaal verkeer en dus zeker nooit zonder de tb in te lichten over deze feiten dat hij een andere trein gaat ontmoeten die ook op tegenspoor aan het rijden is.
neen daar is dat een normale situatie omdat het gewoonweg niet anders kan. de trein uit turnhout kan niet op normaalspoor het station binnenkomen en bijgevolg komt die altijd op tegenspoor binnen. Dit laatste noemen wij lijnkennis. vanuit Turnhout komende kan je nooit op spoor 1 van herentals komen, vanaf dat perron kan je dus ook nooit naar Turnhout vertrekken omdat die wissel gewoonweg ontbreekt. Nu is de situatie die jij aanhaalt een rit in wisselstraten van een station en daar gelden op zich altijd andere regels als in volle baan. Zoals in een station kan je normaal niet miszonden worden, uitgezonderd als een bepaald spoor geen toegang geeft tot de wissels die je nodig hebt om uw normale reisweg verder te zetten (als tb maakt het niet uit of je nu op spoor 2 of 6 staat in een station).
twee treinen die beide op tegenspoor rijden in volle baan zonder waarschuwing is dus iets anders en kan zeker bij nacht tot noodremmingen gaan zorgen. heel eenvoudig de tb is op tegenspoor aan rijden en ziet twee lichten afkomen in de verte
eerst reactie is dat die op normaalspoor zal rijden en bijgevolg denk je dat je elkaar aan het naderen bent op dezelfde rails. noodremming als gevolg.
twee treinen die beide op tegenspoor rijden in volle baan zonder waarschuwing is dus iets anders en kan zeker bij nacht tot noodremmingen gaan zorgen. heel eenvoudig de tb is op tegenspoor aan rijden en ziet twee lichten afkomen in de verte
eerst reactie is dat die op normaalspoor zal rijden en bijgevolg denk je dat je elkaar aan het naderen bent op dezelfde rails. noodremming als gevolg.
Traffic Control moet steeds beslissen of er op tegenspoor mag worden gereden of ni, dat is meestal om een baanvak te ontlasten of bij werken. De ostch kan natuurlijk altijd een vraag doen om op tegenspoor te kunnen rijden en dan zal Traffic Control zien wat er kan gedaan worden.
we zijn nog steeds bezig over gelijktijdig op tegenspoor rijden van twee treinen, het enkelvoudig op tegenspoor rijden is effe ondergeschikt dusAM1987 schreef:Traffic Control moet steeds beslissen of er op tegenspoor mag worden gereden of ni, dat is meestal om een baanvak te ontlasten of bij werken. De ostch kan natuurlijk altijd een vraag doen om op tegenspoor te kunnen rijden en dan zal Traffic Control zien wat er kan gedaan worden.

normaal is dat allemaal mogelijk, maar mij hebben ze gezegd dat het niet toegestaan is, dat er minstens 1 spoorvak VNS moet zijn
- Dieselfreak
100 % kun je dat nooit uitsluiten, hoeveel veiligheidsmaatregelen je ook neemt. Mensen kunnen fouten maken, maar ook elektronische systemen kunnen falen. En zoals Jeroen in een ander topic schreef:Paul schreef:Theoretisch is dat inderdaad onmogelijk, ja. Tot er iemand een menselijke fout begaat... Denk bv. aan Pécrot.Trainspotterke schreef:Ik dacht dat het onmogelijk was om op één spoor twee treinen in tegengestelde richting te laten rijden.
Een ramp als die is steeds een opeenvolging van meerdere gebeurtenissen die elk op zich niet hadden mogen plaatsvinden maar indien individueel plaatsvinden geen ramp veroorzaken maar in schakeling wel.
Precies, zo is het. In National Geograpic wordt vaak onderzoek naar rampen getoond, daarin is dit patroon steeds te zien. Zie ook Wet van Murphy.
Het lijkt me dan ook niet geheel uit te sluiten dat ooit ergens ter wereld twee HST's op hetzelfde spoor in tegengestelde richting belanden en alletwee met 300 km/u - dus samen 600 (!!) frontaal op elkaar inrijden...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
2x tegenspoor is mogelijk, op voorwaarde dat de bestuurders worden ingelicht. Zoniet verdenkt de reglementering de bestuurders ervan, de situatie niet te begrijpen.
Overigens op enkelspoorlijnen is geen interventie van TC nodig, daar gebeurt het keren van de rijrichting op initiatief van de blokposten. En met de uitbreiding van het werkgebied van de seinposten, gebeurt het steeds meer dat stations op eigen houtje gaan sperren.
Perronsporen van stations zijn trouwens vaak banaalsporen, d.w.z. zonder regime of steeds normaalspoor, van beide kanten.

Overigens op enkelspoorlijnen is geen interventie van TC nodig, daar gebeurt het keren van de rijrichting op initiatief van de blokposten. En met de uitbreiding van het werkgebied van de seinposten, gebeurt het steeds meer dat stations op eigen houtje gaan sperren.
Perronsporen van stations zijn trouwens vaak banaalsporen, d.w.z. zonder regime of steeds normaalspoor, van beide kanten.
Tja, wij zijn dan ook de domste wezens van de maatschapijgroentje schreef:2x tegenspoor is mogelijk, op voorwaarde dat de bestuurders worden ingelicht. Zoniet verdenkt de reglementering de bestuurders ervan, de situatie niet te begrijpen.![]()

Maar wat ik u wel kan verzekeren is dat het ongelooflijk slecht is voor uwen tikker.
Een keer meegemaakt op L162 in den donkere op een bochtig stuk.
Ik TS aan het rijden, en vanuit de andere richting op TS een Moterwagen van ES.
Ik kan het u zweren, als ge dan plots die witte lichten ziet opduiken, terwijl ge nergens van op de hoogte zijt...
-
Dat kan ik me levendig voorstellen, Nils, ook al ben ik dan helemaal geen treinbestuurder (ik behoor tot een andere groep van domsten der samenleving...) Maar wat betekent ES in dit verband?Nils schreef:Ik TS aan het rijden, en vanuit de andere richting op TS een Moterwagen van ES.
Ik kan het u zweren, als ge dan plots die witte lichten ziet opduiken, terwijl ge nergens van op de hoogte zijt...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
Ah ja die knalgele dingen? Aan 't Zurenborg woont er zo eentje dacht ik? Bedankt!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ES staat voor Elektriciteit en Seininrichting. Zij zijn inderdaad de eigenaar van de gele motorstellen type 400 (omgebouwde MW43) en 500 (nieubouw, bouwer staat aangeduid op MW).
BDJ
BDJ