Loppem - Koblenz: DEEL VII
Loppem - Koblenz: DEEL VII
Dag 7: Echternach (L) - Traben-Trarbach (D).
Op dit eigenste moment hebben we sinds het vertrek in Loppem al 479 km achter de rug! Vandaag zouden er daar nog eens 126 bijkomen, wat het de langste etappe van de reis maakt. Terwijl we gisteren nog de hoogste gemiddelde dagsnelheid hadden, was het vandaag met 13,2 km/u de laagste. Het is ook gedaan met zware beklimmingen en afdalingen, op een enkele brug en heuvelrug na. De Vmax is daardoor een 'slordige' 50,0 km/u.
De dienstregeling van de dag:
ECHTERNACH (L)..............V 11.00
TRIER (D).......................A 13.30/V 14.30
TRABEN-TRARBACH (D).....A 20.30
Op dit eigenste moment hebben we sinds het vertrek in Loppem al 479 km achter de rug! Vandaag zouden er daar nog eens 126 bijkomen, wat het de langste etappe van de reis maakt. Terwijl we gisteren nog de hoogste gemiddelde dagsnelheid hadden, was het vandaag met 13,2 km/u de laagste. Het is ook gedaan met zware beklimmingen en afdalingen, op een enkele brug en heuvelrug na. De Vmax is daardoor een 'slordige' 50,0 km/u.
De dienstregeling van de dag:
ECHTERNACH (L)..............V 11.00
TRIER (D).......................A 13.30/V 14.30
TRABEN-TRARBACH (D).....A 20.30
Re: Loppem - Koblenz: DEEL VII
Vanaf Echternach volgen we nog een 30-tal km de Sure tot aan haar monding in de Moezel te Wasserbillig (L).
Een bezoekje aan het gelijknamige grensstation hoort er natuurlijk bij! Dit station is gelegen op de oostlijn vanuit Luxemburg, richting het Duitse Trier en verder langs de Moezel naar Koblenz. Het stroomsas tussen het Luxemburgse 25 kV ~ en Duitse 15 kV ~ ligt op het midden van de brug over de Sure net na het station, dat tevens de grens tussen Luxemburg en Duitsland vormt.
In het stadje Wasserbillig zelf was het ook spectaculair om te zien hoe de Duitsers aan de vele Tabakswinkels tot buiten stonden aan de schuiven en met valiezen sigaretten weer naar buiten kwamen.
Een bezoekje aan het gelijknamige grensstation hoort er natuurlijk bij! Dit station is gelegen op de oostlijn vanuit Luxemburg, richting het Duitse Trier en verder langs de Moezel naar Koblenz. Het stroomsas tussen het Luxemburgse 25 kV ~ en Duitse 15 kV ~ ligt op het midden van de brug over de Sure net na het station, dat tevens de grens tussen Luxemburg en Duitsland vormt.
In het stadje Wasserbillig zelf was het ook spectaculair om te zien hoe de Duitsers aan de vele Tabakswinkels tot buiten stonden aan de schuiven en met valiezen sigaretten weer naar buiten kwamen.
- Bijlagen
Re: Loppem - Koblenz: DEEL VII
Eénmaal de grens met Duitsland overgestoken volgen we de Moezel, en dit voor de resterende rit tot in Koblenz!
Lunchen doen we in de prachtige stad Trier! Een stadje een beetje vergelijkbaar met Brugge qua grootte en gezelligheid, alleen wat kleurrijker. Trier was eigenlijk de oorspronkelijke eindbestemming, toen de eerste ideeën rond een fietsreis ontstonden. De tweede bestemming die we voorzagen was Frankurt am Main, maar dat bleek iets te ver te zijn voor de tijd die we hadden. Trier werd wel nog steeds als 'Backup'-bestemming gehouden, moesten we onderweg al teveel vertraging gemaakt hebben door technische problemen of slecht weer. Maar dit was allemaal niet het geval, we waren mooi op schema, dus konden gerust verder rijden richting Koblenz langsheen de Moezel, persoonlijk het mooiste stuk van de reis.
Lunchen doen we in de prachtige stad Trier! Een stadje een beetje vergelijkbaar met Brugge qua grootte en gezelligheid, alleen wat kleurrijker. Trier was eigenlijk de oorspronkelijke eindbestemming, toen de eerste ideeën rond een fietsreis ontstonden. De tweede bestemming die we voorzagen was Frankurt am Main, maar dat bleek iets te ver te zijn voor de tijd die we hadden. Trier werd wel nog steeds als 'Backup'-bestemming gehouden, moesten we onderweg al teveel vertraging gemaakt hebben door technische problemen of slecht weer. Maar dit was allemaal niet het geval, we waren mooi op schema, dus konden gerust verder rijden richting Koblenz langsheen de Moezel, persoonlijk het mooiste stuk van de reis.

- Bijlagen
Re: Loppem - Koblenz: DEEL VII
We gingen lunchen op een terrasje met uitzicht op de Porta Negra, een Romeinse poort dat ooit in vuur en vlam gestaan heeft (letterlijk) en nu één van DE bezienswaardigheden van Trier is.
- Bijlagen
Re: Loppem - Koblenz: DEEL VII
Eénmaal Trier voorbij begint de eigenlijke reis langsheen de Moezel. Hier is het moezeldal nog redelijk breed, maar geleidelijk aan zullen we gekneld raken tussen de vele gekende wijngaarden.
Re: Loppem - Koblenz: DEEL VII
De wijngaarden die op steile hellingen liggen en waar het moeilijk is om met de tractor te rijden, zijn er een soort getande monorailsporen aanwezig!
Met een motoreenheid en één wagon rijdt men zo gemakkelijk de steile hellingen op.

- Bijlagen
Re: Loppem - Koblenz: DEEL VII
Nog wat sfeerbeelden van de prachtige Moezelstreek:
In het schilderachtige wijndorpje Kesten, waar er zoveel van zijn langsheen de rivier, was er een "Tankstelle für Fahrräder", vrij vertaald een tankstation voor fietsen en bij het warme weer toen kwam dat meer dan van pas!
In het schilderachtige wijndorpje Kesten, waar er zoveel van zijn langsheen de rivier, was er een "Tankstelle für Fahrräder", vrij vertaald een tankstation voor fietsen en bij het warme weer toen kwam dat meer dan van pas!
Re: Loppem - Koblenz: DEEL VII
En na een rit van 126 km is Traben-Trarbach eindelijk in zicht! Nog een aantal keer meanderen en we kunnen ons tentje opslaan!
Re: Loppem - Koblenz: DEEL VII
Ziezo, we zijn weer ter bestemming! Tentje opslaan en dan weer de slaapzak in voor de laatste 100 km naar Koblenz!
Wordt vervolgd...
Wordt vervolgd...