Of 'gewoon' een afsluiting naast de spoorlijn bouwen met hier en daar een ecoduct en/of ecotunnel (zoals bij de E314-snelweg).Trainspotterke schreef:Dat moet trouwens toch niet perse een ondertunneling zijn! Er kan daar toch ook iets aangelegd worden zoals op HSL 4 aan het Peerdsbos! Een doodeenvoudige tunnelkoker, maar dan bovengronds!JPL107 schreef:Tot Roermond zal het geen probleem zijn maar daarna loopt het traject langs een woonwijk en door het beschermde natuurgebied De Meinweg. Misschien een ondertunneling of alternatief traject. Dat gaat wel kostelijk worden.
Nog 16 jaar wachten op Ijzeren Rijn
Tuybens boos over 'boycot' IJzeren Rijn
30.03.2006
BRUSSEL - Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens zegt dat de Nederlandse minister van Verkeer Carla Peijs de ingebruikname van de IJzeren Rijn, de spoorlijn die België met Duitsland moet verbinden, vertraagt. Hij zegt dat in een interview met De Volkskrant.
Tuybens stelt in de Nederlandse krant dat Peijs vertragingstactieken toepast, in strijd handelt met een arbitrage-uitspraak en afspraken niet nakomt.
Tuybens vindt de Nederlandse tegenwerking onaanvaardbaar. ,,Hier moet een einde aan komen'', aldus Tuybens. Kld
Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 032006_028
BRUSSEL - Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens zegt dat de Nederlandse minister van Verkeer Carla Peijs de ingebruikname van de IJzeren Rijn, de spoorlijn die België met Duitsland moet verbinden, vertraagt. Hij zegt dat in een interview met De Volkskrant.
Tuybens stelt in de Nederlandse krant dat Peijs vertragingstactieken toepast, in strijd handelt met een arbitrage-uitspraak en afspraken niet nakomt.
Tuybens vindt de Nederlandse tegenwerking onaanvaardbaar. ,,Hier moet een einde aan komen'', aldus Tuybens. Kld
Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 032006_028
Re: Tuybens boos over 'boycot' IJzeren Rijn
Uit de Volkskrant van vandaag:
'Vertragingstactieken Nederland onaanvaardbaar'
Interview
Van onze verslaggever Sanne ten Hoove
De tegenwerkingstactieken die Nederland toepast bij de IJzeren Rijn bevallen België allerminst. 'Dit is duidelijk meer dan een afleidingsmanoeuvre.'
De Belgische staatssecretaris Bruno Tuybens van Overheidsbedrijven heeft er schoon genoeg van. Al tien jaar heeft de Belgische overheid plannen met de IJzeren Rijn, de ongebruikte spoorlijn door midden-Limburg. Maar Nederland blijft tegenwerken, zelfs nu er een uitspraak van het Hof van Arbitrage in Den Haag ligt.
Voor Tuybens (44, SP) is de maat vol. De Nederlandse minister van Verkeer, Peijs, past 'vertragingstactieken' toe, schendt haar eigen afspraken en houdt zich niet aan de arbitrage-uitspraak. 'Ik onthoud me van waardeoordelen daarover, die laat ik liever aan anderen over. Maar er moet een einde aan komen. Er is al bijzonder veel tijd verloren.'
Tuybens wil de IJzeren Rijn zo snel mogelijk tijdelijk in gebruik nemen. 'Natuurlijk is daar terechte bezorgdheid, vooral in Roermond. Maar in 2000 hebben we afspraken gemaakt over het tijdelijke gebruik. Het zou om maximaal vijftien treinen per dag gaan, rijdend met een beperkte snelheid. Ook mocht er geen blijvende milieuschade optreden. Aan deze voorwaarden is voldaan, experts hebben alles uitgerekend. Er kan geen onduidelijkheid meer over bestaan.'
De staatssecretaris maakt een snelle rekensom. 'Tien treinen per werkdag kunnen jaarlijks 117 duizend containers vervoeren. Als je die allemaal over de weg wilt vervoeren, ben je 233 duizend vrachtwagenritten kwijt. Dat zijn ongeveer duizend vrachtwagenritten per werkdag.'
Nederland heeft er ook belang bij dat al die goederen niet over de weg worden vervoerd, stelt hij. 'Ik zeg wel eens bij wijze van boutade: We kunnen al die vrachtwagens ook door de binnenstad van Roermond laten rijden'.'
Dat zal niet gebeuren, haast hij zich erbij te zeggen. Maar Tuybens standpunt is duidelijk: Nederland heeft ook voordeel bij de IJzeren Rijn. 'De doorstroming op de weg verbetert, de verkeersveiligheid, de geluidsoverlast vermindert. Dat zijn allemaal berekenbare voordelen', zegt hij.
België mag de waarde hiervan aftrekken van de eigen bijdrage, stelt Tuybens. Hij leest ter illustratie een passage uit de arbitrage-uitspraak voor. 'Maar wat zegt Nederland nu? We gaan deze voordelen met onze eigen kosten verrekenen. Maar dat is in strijd met de arbitrage-uitspraak. Dit is duidelijk meer dan een afleidingsmanoeuvre.'
Peijs' opstelling is helder. Over het tijdelijke gebruik van de IJzeren Rijn wenst ze niet te praten, want daar heeft het Hof van Arbitrage zich niet over uitgelaten. En het definitief opknappen van de spoorlijn ziet ze ook niet zitten.
'Ik hoef geen spoorlijn. Zij willen een spoorlijn', zei ze begin juni vorig jaar in de Tweede Kamer. Op verzoek van de Kamer stelde ze een 'Sint Juttemis-plan' op: ze wacht zo veel mogelijk af en wil pas onderhandelen als de Belgische regering geld heeft gereserveerd in de begroting voor het opknappen van de IJzeren Rijn.
Tuybens vindt dat een flauwe eis. 'Het is niet redelijk om van ons te vragen nu al geld te reserveren dat we pas in 2011 nodig zullen hebben. Mevrouw Peijs kan er echter van uitgaan dat we tegen die tijd voldoende geld beschikbaar hebben. Dat is haar trouwens bevestigd in een brief van de Belgische regering.' De financiële voorwaarde stoort hem nog het minst. Bozer is hij over andere tegenwerkingen van Peijs.
Zo vindt Tuybens het vervelend dat de minister eindeloos treuzelt met het instellen van een commissie van financiële experts. 'Mevrouw Peijs beloofde mij in december vorig jaar dat ze op zeer korte termijn die commissie zou instellen. Dat is nog steeds niet gebeurd, ondanks herhaaldelijk aandringen van onze zijde.'
Peijs houding verbaast hem des te meer omdat premier Balkenende onlangs in Brugge alle medewerking beloofde. 'Hij beloofde dat er geen sprake zou zijn van vertragingstactieken en dat hij zich neerlegt bij de arbitrage-uitspraak. Ik zie dan ook een discrepantie tussen de woorden van Peijs en die van de premier. Dat kan niet.
'Bovendien koppelt Peijs dossiers aan elkaar, hoewel ze mij in december aangaf dit niet te willen doen.' Haar ambtenaren zouden hebben geklaagd dat de gezamenlijke bestelling van HSL-treinstellen onvoldoende opschoot. Ze zouden daarom geen haast maken met de ingebruikname van de IJzeren Rijn. Tuybens: 'Zoiets is moeilijk aanvaardbaar. Dat is bestuurlijk niet netjes.'
'Vertragingstactieken Nederland onaanvaardbaar'
Interview
Van onze verslaggever Sanne ten Hoove
De tegenwerkingstactieken die Nederland toepast bij de IJzeren Rijn bevallen België allerminst. 'Dit is duidelijk meer dan een afleidingsmanoeuvre.'
De Belgische staatssecretaris Bruno Tuybens van Overheidsbedrijven heeft er schoon genoeg van. Al tien jaar heeft de Belgische overheid plannen met de IJzeren Rijn, de ongebruikte spoorlijn door midden-Limburg. Maar Nederland blijft tegenwerken, zelfs nu er een uitspraak van het Hof van Arbitrage in Den Haag ligt.
Voor Tuybens (44, SP) is de maat vol. De Nederlandse minister van Verkeer, Peijs, past 'vertragingstactieken' toe, schendt haar eigen afspraken en houdt zich niet aan de arbitrage-uitspraak. 'Ik onthoud me van waardeoordelen daarover, die laat ik liever aan anderen over. Maar er moet een einde aan komen. Er is al bijzonder veel tijd verloren.'
Tuybens wil de IJzeren Rijn zo snel mogelijk tijdelijk in gebruik nemen. 'Natuurlijk is daar terechte bezorgdheid, vooral in Roermond. Maar in 2000 hebben we afspraken gemaakt over het tijdelijke gebruik. Het zou om maximaal vijftien treinen per dag gaan, rijdend met een beperkte snelheid. Ook mocht er geen blijvende milieuschade optreden. Aan deze voorwaarden is voldaan, experts hebben alles uitgerekend. Er kan geen onduidelijkheid meer over bestaan.'
De staatssecretaris maakt een snelle rekensom. 'Tien treinen per werkdag kunnen jaarlijks 117 duizend containers vervoeren. Als je die allemaal over de weg wilt vervoeren, ben je 233 duizend vrachtwagenritten kwijt. Dat zijn ongeveer duizend vrachtwagenritten per werkdag.'
Nederland heeft er ook belang bij dat al die goederen niet over de weg worden vervoerd, stelt hij. 'Ik zeg wel eens bij wijze van boutade: We kunnen al die vrachtwagens ook door de binnenstad van Roermond laten rijden'.'
Dat zal niet gebeuren, haast hij zich erbij te zeggen. Maar Tuybens standpunt is duidelijk: Nederland heeft ook voordeel bij de IJzeren Rijn. 'De doorstroming op de weg verbetert, de verkeersveiligheid, de geluidsoverlast vermindert. Dat zijn allemaal berekenbare voordelen', zegt hij.
België mag de waarde hiervan aftrekken van de eigen bijdrage, stelt Tuybens. Hij leest ter illustratie een passage uit de arbitrage-uitspraak voor. 'Maar wat zegt Nederland nu? We gaan deze voordelen met onze eigen kosten verrekenen. Maar dat is in strijd met de arbitrage-uitspraak. Dit is duidelijk meer dan een afleidingsmanoeuvre.'
Peijs' opstelling is helder. Over het tijdelijke gebruik van de IJzeren Rijn wenst ze niet te praten, want daar heeft het Hof van Arbitrage zich niet over uitgelaten. En het definitief opknappen van de spoorlijn ziet ze ook niet zitten.
'Ik hoef geen spoorlijn. Zij willen een spoorlijn', zei ze begin juni vorig jaar in de Tweede Kamer. Op verzoek van de Kamer stelde ze een 'Sint Juttemis-plan' op: ze wacht zo veel mogelijk af en wil pas onderhandelen als de Belgische regering geld heeft gereserveerd in de begroting voor het opknappen van de IJzeren Rijn.
Tuybens vindt dat een flauwe eis. 'Het is niet redelijk om van ons te vragen nu al geld te reserveren dat we pas in 2011 nodig zullen hebben. Mevrouw Peijs kan er echter van uitgaan dat we tegen die tijd voldoende geld beschikbaar hebben. Dat is haar trouwens bevestigd in een brief van de Belgische regering.' De financiële voorwaarde stoort hem nog het minst. Bozer is hij over andere tegenwerkingen van Peijs.
Zo vindt Tuybens het vervelend dat de minister eindeloos treuzelt met het instellen van een commissie van financiële experts. 'Mevrouw Peijs beloofde mij in december vorig jaar dat ze op zeer korte termijn die commissie zou instellen. Dat is nog steeds niet gebeurd, ondanks herhaaldelijk aandringen van onze zijde.'
Peijs houding verbaast hem des te meer omdat premier Balkenende onlangs in Brugge alle medewerking beloofde. 'Hij beloofde dat er geen sprake zou zijn van vertragingstactieken en dat hij zich neerlegt bij de arbitrage-uitspraak. Ik zie dan ook een discrepantie tussen de woorden van Peijs en die van de premier. Dat kan niet.
'Bovendien koppelt Peijs dossiers aan elkaar, hoewel ze mij in december aangaf dit niet te willen doen.' Haar ambtenaren zouden hebben geklaagd dat de gezamenlijke bestelling van HSL-treinstellen onvoldoende opschoot. Ze zouden daarom geen haast maken met de ingebruikname van de IJzeren Rijn. Tuybens: 'Zoiets is moeilijk aanvaardbaar. Dat is bestuurlijk niet netjes.'
Is er hier iemand die weet waarom die lijn eigenlijk werd stilgelegd ?
Want als ik het goed voorheb, hebben er tot begin van de 90-er jaren treinen over gereden. Wellicht niet veel meer, maar de lijn was intussen toch in gebruik.
Was er op dat ogenblik geen interesse meer ? Of speelden er weeral eens andere belangen, zeg maar meer trafiek over ander lijnen ?
Eens ze was gesloten diende ze plots heropend, wat nu toch al een aantal jaren tot onenigheid met Nederland heeft geleid. En zo te zien is een propere oplossing nog niet voor direct...
Ook lijkt me de interesse vanwege de NMBS iets raars. Je zou toch verwachten als er een akkoord is, dat het dan alle hens aan dek zou zijn om de lijn weer in gebruik te nemen. Neen, dan is het van 10 of 15 treinen per dag, qua rendabel gebruik van een spoorlijn kan dat wel tellen. En dan spreekt Tuybens over 2011, da's wel nog 5 jaar. Wat gaan ze in de tussentijd doen? De dwarsliggers tellen of zo ?
Want als ik het goed voorheb, hebben er tot begin van de 90-er jaren treinen over gereden. Wellicht niet veel meer, maar de lijn was intussen toch in gebruik.
Was er op dat ogenblik geen interesse meer ? Of speelden er weeral eens andere belangen, zeg maar meer trafiek over ander lijnen ?
Eens ze was gesloten diende ze plots heropend, wat nu toch al een aantal jaren tot onenigheid met Nederland heeft geleid. En zo te zien is een propere oplossing nog niet voor direct...
Ook lijkt me de interesse vanwege de NMBS iets raars. Je zou toch verwachten als er een akkoord is, dat het dan alle hens aan dek zou zijn om de lijn weer in gebruik te nemen. Neen, dan is het van 10 of 15 treinen per dag, qua rendabel gebruik van een spoorlijn kan dat wel tellen. En dan spreekt Tuybens over 2011, da's wel nog 5 jaar. Wat gaan ze in de tussentijd doen? De dwarsliggers tellen of zo ?
Er was blijkbaar een terugval van goederentrafiek tussen A'pen en Rurhgebied; waarschijnlijk door concurrentei op de baan, enomdat het voordeliger leek om de route via Moresnet te gebruiken (omdat die niet via Nederland gaat). Aleen hebben ze toen de hellingsgraad over het hoofd (of liever over de berg) gezien.
Terug dezelfde conclusie; vroeger namen ze niet altijd de juiste beslissingen.
Terug dezelfde conclusie; vroeger namen ze niet altijd de juiste beslissingen.
Ik twijfel er precies toch ook wel aan.SIMPY.be schreef:Er was blijkbaar een terugval van goederentrafiek tussen A'pen en Rurhgebied; waarschijnlijk door concurrentei op de baan, enomdat het voordeliger leek om de route via Moresnet te gebruiken (omdat die niet via Nederland gaat). Aleen hebben ze toen de hellingsgraad over het hoofd (of liever over de berg) gezien.
Terug dezelfde conclusie; vroeger namen ze niet altijd de juiste beslissingen.
Zolang de ijzeren rijn niet dubbelsporig + geëlektrificeerd is blijft montzen volgens mij toch een betere en goedkopere oplossing

Je mag het nu nog regionaliseren, dan nog zal je het probleem niet verhelpen. Het is namelijk Nederland die dwarsligt en niet de Walen!!!bobby schreef:t wordt tijd dat de infrastructuur van de spoorwegen geregionaliseerd wordt, dabn kan vlaanderen zelf zijn Yzeren ijn bouwen (en betalen). Vandaag zitten er 4 partijen rond de tafel die niet willen betalen...