Microsoft gaat samenwerken met de NMBS voor een proefproject dat aan reizigers geïndividualiseerde treininformatie wil geven. Dat zegt Microsoft-topman Steve Ballmer.
Ballmer is in Brussel om er investeringen in een innovatiecentrum in Bergen. aan te kondigen
In de marge daarvan kondigde hij ook een testproject in samenwerking met de NMBS aan. Het is de bedoeling om gebruikers van WindowsLive toepassingen, zoals Hotmail en MSN, te verwittigen als er problemen zijn met hun treinverbinding.
Slecht idee, men zou beter zorgen dat dit publiek voor iedereen beschikbaar is, zoals live de vertragingen beschikbaar maken. Als men dit gaat koppelen met MS-producten dan zit je weeral met een verplichting om x of y te gebruiken.
Ja en dan zou ik eens willen weten hoe ik die Microsoft-dingen doe draaien op Linux... (Ik weet dat er dingen bestaan maar dat gaat niet altijd zoals het moet, plus het gaat om het principe.)
Het probleem is dat dit weeral verpakt wordt in gesloten applicaties van een totaal ander bedrijf ipv die vrij beschikbaar te maken op de website.
Wover schreef:Voor zover ik weet zijn alle Windows Live programma's gratis, dus dat zal wel geen probleem zijn .
Een applicatie zoals ViaggiTreno van de FS in Italië zou natuurlijk beter zijn .
Google heeft ondertussen "Google Transit". Daar kan je direct op google maps reizen uitstippelen met het OV. Interessant daarbij is dat je makkelijk kan vergelijken tussen OV en auto bijvoorbeeld.
OV info voor België ziet er wel nog niet in, maar die voor het grootste deel van Zwitserland is wel al beschikbaar.
Tja dat is het systeem dat ik ook graag zou zien, maar in ieder geval op een publiek systeem en niet geïntegreerd in producten van een commerciëel bedrijf.
Dietrich schreef:Dit kan al voor elke halte op het reizigersnet, plus van veel grote stations kan je gewoon de affiches als PDF downloaden.
Ik bedoel natuurlijk de elektronische vertrektabellen in de inkomhal, mét vertragingen of annulaties.
Een aantal spoorwegbedrijven bieden dit al aan. De NMBS zou dit ook probleemloos in de treinplanner kunnen integreren. Daar hebben ze MS helemaal niet voor nodig.
Enkel voor abbonementen deze dienst. Het gaat blijkbaar om iets meer dan enkel vertragingen.
Via sms, e-mail of het chatprogramma Live Messenger kunnen reizigers persoonlijke reisinformatie opvragen, zoals vertragingen of stremmingen op bepaalde trajecten. Daarnaast kunnen zij via het Live-platform inzicht krijgen in hun reisgedrag, abonnementen verlengen en nieuwsbrieven ontvangen. Via een zogenaamde Liveagent-chatbot kunnen reizigers ook gericht vragen stellen over vertrektijden en tarieven. Als de proef slaagt wil de Nmbs de diensten aan zijn tweehonderdduizend abonnementhouders gaan aanbieden.