Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV
Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV
Een reportage van 10 foto's van dit prachtig station nabij de luchthaven van Lyon
Laatst gewijzigd door tgv op 19 apr 2016, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV
Prachtig!
Ik vind dat die franse echt architectonische hoogstandjes van hun TGV stations maken! 


Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV
idd prachtig gebouw maar ik mis iets op die foto's, een massa volk? allez in mijn ogen moeten hier toch veel mensen gebruiken maken van dergelijke infrastructuur!!
Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV
Steven schreef:idd prachtig gebouw maar ik mis iets op die foto's,
Ik ook

Maar idd, prachtige foto's, van een prachtig gebouw!
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV
In 2006 gemiddeld "maar" 1112 reizigers per dag. Nabijheid van de luchthaven (verbonden met rollend tapijt van 250 m) heeft niet veel verkeer naar dit station gelokt. Ongeveer dagelijks 24 TGV's.Steven schreef:idd prachtig gebouw maar ik mis iets op die foto's, een massa volk? allez in mijn ogen moeten hier toch veel mensen gebruiken maken van dergelijke infrastructuur!!
Men hoopt op beterschap: trein/tram-verbinding "LESLYS" en de treinverbinding Lyon-Turijn.
(Merci Wikipedia

Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV
Beetje info: het station is afkomstig van Calatrava, die tevens ook het station van Luik en stations van Zürich en Lissabon heeft ontworpen.
Het kostte 91,5 miljoen euro en beslaat een oppervlakte van 5600 m².
De bouw begon in 1989 en het opende in 1994.
Een 180 meter lange stalen brug verbindt het station met de luchthaventerminal.
De hal meet 120 x 100 m, is 40 m hoog en het 1300 ton zware dak heeft een spanwijdte van 53 meter.
Het station is bedoeld als TGV-station dat borg moest staan voor soepel passagiersverkeer en dat tevens ook nog als fraaie toegangspoort voor de regio moest dienen.
Het heeft vier perrons en in het midden loopt een betonnen buis voor de doorgaande treinen die er met een snelheid van 300 km/u kunnen doorrijden.
Bron: Calatrava, door Philip Jodidio, Taschen.
Het kostte 91,5 miljoen euro en beslaat een oppervlakte van 5600 m².
De bouw begon in 1989 en het opende in 1994.
Een 180 meter lange stalen brug verbindt het station met de luchthaventerminal.
De hal meet 120 x 100 m, is 40 m hoog en het 1300 ton zware dak heeft een spanwijdte van 53 meter.
Het station is bedoeld als TGV-station dat borg moest staan voor soepel passagiersverkeer en dat tevens ook nog als fraaie toegangspoort voor de regio moest dienen.
Het heeft vier perrons en in het midden loopt een betonnen buis voor de doorgaande treinen die er met een snelheid van 300 km/u kunnen doorrijden.
Bron: Calatrava, door Philip Jodidio, Taschen.
Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV
Kleine correctie:Arnenys schreef:Beetje info: het station is afkomstig van Calatrava, die tevens ook het station van Luik en stations van Zürich en Lissabon heeft ontworpen.
Calatrava heeft in Zwitserland de stations Luzern en Zürich Stadelhofen ontworpen. Dat laatste is echter niet "het" station van Zürich maar een S-Bahn station.
Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV
Dit probeerde ik duidelijk te maken door niet 'de' stations van ... te zeggen maar dat kwam nog niet duidelijk over precies
Althans toch bedankt, wist niet dat het een S-bahn station was en dat er nog een door hem was ontworpen in Luzern.

Althans toch bedankt, wist niet dat het een S-bahn station was en dat er nog een door hem was ontworpen in Luzern.
Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV
en nog een kleine correctie:Arnenys schreef: Het heeft vier perrons en in het midden loopt een betonnen buis voor de doorgaande treinen die er met een snelheid van 300 km/u kunnen doorrijden
het station heeft 2 perrons, met 3 sporen (het 4de spoor, dat langs de kant van de luchthaven is dicht gedaan met beton) en dan 2 doorstroomsporen in het midden
Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV
Oei? Te weinig reizigers ofzo?tgv schreef:en nog een kleine correctie:Arnenys schreef: Het heeft vier perrons en in het midden loopt een betonnen buis voor de doorgaande treinen die er met een snelheid van 300 km/u kunnen doorrijden
(het 4de spoor, dat langs de kant van de luchthaven is dicht gedaan met beton)