Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Shrek

Re: Trein van 38 miljoen staat al jaren weg te rotten

Bericht door Shrek »

ik weet niet of een tent of fabriekshal echt zoveel verschil had gemaakt. Zonder grondige renovatie kan die trein toch niet commercieel rijden, dus wat grafitti,afgebleekte kleuren of kapotte zeteltjes maken echt niets uit.
Uit wat ik gelezen heb maak ik op dat de trein technisch nog in orde is, dus zo erg is de schade ook weer niet :)
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

Shrek schreef:ik weet niet of een tent of fabriekshal echt zoveel verschil had gemaakt. Zonder grondige renovatie kan die trein toch niet commercieel rijden, dus wat grafitti,afgebleekte kleuren of kapotte zeteltjes maken echt niets uit.
Uit wat ik gelezen heb maak ik op dat de trein technisch nog in orde is, dus zo erg is de schade ook weer niet :)
maar ze hadden toch al die trein voor wisselstuken gebruikt
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef:ik weet niet of een tent of fabriekshal echt zoveel verschil had gemaakt. Zonder grondige renovatie kan die trein toch niet commercieel rijden, dus wat grafitti,afgebleekte kleuren of kapotte zeteltjes maken echt niets uit.
als je een treinstel van deze aard in een beschermde omgeving had gesteld was dit beter geweest voor de inpakt van het klimaat,tegen vandalisme en de werkomstandigheden van het personneel om eraan te sleutelen. dan hadden we van een echte cocooning kunnen spreken volgens de regels van de kunst.
Technisch in orde: er zal niks mis zijn met de bogie,assen en chassis,dus die kan veilig verplaatst wordenmet hulp.
maar om nu direkt commercieel ingezet te worden zie ik het niet zitten op gebied van traktiestuurkringen,rembediening,confort, kortom er zal nog aan gesleuteld moeten worden
Shrek

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: maar om nu direkt commercieel ingezet te worden zie ik het niet zitten op gebied van traktiestuurkringen,rembediening,confort, kortom er zal nog aan gesleuteld moeten worden
ik bedoelede dat er aan elke trein die zo lang stilstaat, gecocoont of niet, zal moeten gesleuteld worden :P
Asterix

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Goed, noch jij, noch Pietje hebben dus ook maar iets begrepen van wat ik probeer uit te leggen. Spijtig genoeg komt mijn toelichting nog uit een tijd dat cijfers, grafieken, tabellen nog met de nodige voorzichtigheid werden benaderd. Nu lijkt dat nog het enige wat telt. Spijtig, want het kan alleen nog leiden tot jobhoppers aan de ene zijde, en bedrijven die personeel aannemen en ontslaan zoals het uitkomt.
Dit gaat niet zozeer over cijfers, tabellen en grafieken, Vic. Dit gaat over het principe dat een overheidsdienst wordt verwacht dezelfde kansen te bieden aan mensen, ongeacht geslacht, religie, politieke overtuiging en weet ik wat nog allemaal. Daarvoor moet een overheid staan, anno 2008, de maatschappijvisie hierop is veranderd. Ik moet ook niet proclameren dat ik 5% minder belastingen voor de NMBS moet betalen omdat ik minder aanwervingskansen bij een (in se neutraal!) overheidsbedrijf heb. Laat ons hopen dat de mentaliteit van La Belgique de papa definitief achter ons ligt.

Mijn excuses dat ik weer offtopic ga. Ik heb op dit forum destijds een topic hierover gelezen maar ben het uit het oog verloren. Misschien dat deze conversatie erbij kan worden geplaatst?
ronny

Bericht door ronny »

Jeroen schreef:
Dit gaat niet zozeer over cijfers, tabellen en grafieken, Vic. Dit gaat over het principe dat een overheidsdienst wordt verwacht dezelfde kansen te bieden aan mensen, ongeacht geslacht, religie, politieke overtuiging en weet ik wat nog allemaal. Daarvoor moet een overheid staan, anno 2008, de maatschappijvisie hierop is veranderd. Ik moet ook niet proclameren dat ik 5% minder belastingen voor de NMBS moet betalen omdat ik minder aanwervingskansen bij een (in se neutraal!) overheidsbedrijf heb. Laat ons hopen dat de mentaliteit van La Belgique de papa definitief achter ons ligt.

Mijn excuses dat ik weer offtopic ga. Ik heb op dit forum destijds een topic hierover gelezen maar ben het uit het oog verloren. Misschien dat deze conversatie erbij kan worden geplaatst?
Denk je nu echt dat je in KMO's en andere grote bedrijven geen voorrang krijgt omdat er een familielid werkt ? Ik vind daar niets mis mee, uiteindelijk heb je ook kennisoverdracht tussen familieleden zonder dat dit het bedrijf iets kost. Het is dus economisch gezien "return on investment".
Asterix

Bericht door Asterix »

ronny schreef:
Jeroen schreef:

Denk je nu echt dat je in KMO's en andere grote bedrijven geen voorrang krijgt omdat er een familielid werkt ? Ik vind daar niets mis mee, uiteindelijk heb je ook kennisoverdracht tussen familieleden zonder dat dit het bedrijf iets kost. Het is dus economisch gezien "return on investment".
Een privé-bedrijf is nog wel iets anders dan een overheidsbedrijf. In de privé doet men nog altijd meer "wat men wil" dan in een overheidsbedrijf dat gevoed wordt door elke belastingbetaler en dan ook t.o.v. elke betaler een neutrale houding moet aannemen.

Als het dan toch zo is dat "kinderen van..." meer kennis bezitten, zou dat toch tot uiting moeten komen in de proeven? Dan heb je een perfect objectief beeld. Blijkbaar komt het niet tot uiting want men moet op voorhand al 5% gaan bijgeven. Blijkbaar is dit nodig omdat de "zonen en dochters van..." op de proeven niet beter scoren met al hun voorkennis??

Wat bijvoorbeeld met een treinliefhebber die geen familie bij de NMBS heeft maar elke minuut van zijn vrije tijd met de neus in de boeken zit? Die gaat op zijn 18 ook een enorme kennis hebben over wat leeft in de spoorwegwereld. Is het dan eerlijk dat hij geen 5% bijkrijgt omdat hij geen familie bij de NMBS heeft? Heeft die jongen geen voorkennis waardoor het voor de maatschappij goedkoper uitkomt?

Nee, dit zijn zaken die in de proeven gecontroleerd kunnen worden. Daarvoor hoef je niet iemand op voorhand te bevoordelen....
nighttrain

ronny schreef:
Jeroen schreef:

ik vrees van niet.
Toch niet voor strategische jobs,en daar spreken we toch over als je testen moet doen om geselecteerd te worden.
Ik denk niet dat een KMO,of ander bedrijf er zich voordeel bij doet om de zoon of dochter van een familielid aan te nemen als bedrijfsrevisor,accountant,of personneelschef.Alsook voor elk andere job die de toekomst moet waarborgen van het bedrijf.
We meoten wel degelijk opletten zoals altijd met quotes: De NMBS is geen overheidsbedrijf niet meer , en deze voordelen staan in de statuten van het bedrijf.
We kunnen de discussie ook uitbereiden naar het feit dat het moeilijk is om promotie te maken naar bepaalde funkties zonder lid te zijn van en de steun te hebben van het een of ander "erkend"syndicaat. wat ook de realiteit is. dan komt het erop aan niet "wat je kent" maar "wie je kent" Het was en is mischien nog altijd zo dat naast een bepaald vast kader er ook nog een "dienstdoend" kader was/is die los van testen de hogere funktie uitoefent met de nodige financieel voordelen.En dit is de ondergang van een diensten bedrijf
Steven

Bericht door Steven »

tja en iemand in de prive kan net hetzelfde overkomen, als je nu echt denkt da enkel de overheidsbedrijven hier aan zondigen, als je denkt da enkel daar aan vriendjespolitiek gedaan word dan moet je uw ogen is open doen. ik ken genoeg firma's waar je zelfs als student nog niet binnen geraakt als je er geen familie hebt, ik spreek over een multinational. Als het met studenten al zo gebeurd doen ze het zeker en vast ook met gewone arbeidskrachten.
nighttrain

[ik ken genoeg firma's waar je zelfs als student nog niet binnen geraakt als je er geen familie hebt, ik spreek over een multinational. Als het met studenten al zo gebeurd doen ze het zeker en vast ook met gewone arbeidskrachten.[/quote]
Ja maar studenten zijn tijdelijke jobs en dan is het nog aan hun om te bewijzen om eventueel verder vast in dienst te komen. En inderdaad deze jobs zijn er om familieleden van het personneel financieel erop vooruit te helpen,en dit wordt meestel ook beslist in de ondernemeingsraad van het bedrijf.
Jules

Bericht door Jules »

Een beetje hoger lees ik nog nooit een ongeval met een eurostar.
Vergeten dat in de beginperiode een vrachtwagen geramd is op een overweg? De loc stond lange tijd buiten dienst.
In Frankrijk is een Eurostar ontspoord tegen hoge snelheid aan een wissel een paar jaren geleden (was het stel 3101/3102 hetzelfde stel waarover deze ganse discussie gaat) het treinstel was toen lange tijd buiten dienst.
In Vorst is een paar jaar geleden een Break ingereden in de flank van een eurostar. Het betreffende stel stond lange tijd buiten dienst.
In London is vorig jaar een locomotief van een eurostar uitgebrand. Is momenteel nog altijd in herstelling.

En dat verhaaltje over die reservestukken. Is echt wel grappig. Het stel is niet gerenoveerd. Heeft de laatste wijzigingen voor HS1 niet gekregen. Welke stukken kunnen dan nog dienen uitgenomen een paar vermogenmodules. En zeg nu zelf, als Eurostar niet betaald voor het stel denk je dat de nmbs directie geneigd is om stukken uit het stel te halen terwijl dat NIETS opbrengt. Wat zou je zelf doen.

Er is trouwens een volledige reserve locomotief namelijk 3999
nighttrain

Jules schreef:Een beetje hoger lees ik nog nooit een ongeval met een eurostar.
Vergeten dat in de beginperiode een vrachtwagen geramd is op een overweg? De loc stond lange tijd buiten dienst.
In Frankrijk is een Eurostar ontspoord tegen hoge snelheid aan een wissel een paar jaren geleden (was het stel 3101/3102 hetzelfde stel waarover deze ganse discussie gaat) het treinstel was toen lange tijd buiten dienst.
In Vorst is een paar jaar geleden een Break ingereden in de flank van een eurostar. Het betreffende stel stond lange tijd buiten dienst.
In London is vorig jaar een locomotief van een eurostar uitgebrand. Is momenteel nog altijd in herstelling.

En dat verhaaltje over die reservestukken. Is echt wel grappig. Het stel is niet gerenoveerd. Heeft de laatste wijzigingen voor HS1 niet gekregen. Welke stukken kunnen dan nog dienen uitgenomen een paar vermogenmodules. En zeg nu zelf, als Eurostar niet betaald voor het stel denk je dat de nmbs directie geneigd is om stukken uit het stel te halen terwijl dat NIETS opbrengt. Wat zou je zelf doen.

Er is trouwens een volledige reserve locomotief namelijk 3999
Laten we elkaar begrijpen! er zijn nog geen total loss ongelukken gebeurt.
Dat ze een tijd buiten dienst staan voor upgrading of herstelling is normaal ingecalculeerd.
Wat zijn de weizegingen voor HS1,?software upgrading en cabine info?
Wisselstukken kunnen gaan van gesofistikeerde vermogen units tot een domme deurklink of relais.
Uw laatste stement heb ik niet goed begrepen betreffende de betaling
Jules

Bericht door Jules »

De wijzigingen voor HS1 zijn in 2 fasen gebeurd. in totaal zijn er een 15 tal wijzigingen uitgevoerd. Software, kablage, aanpassen van bedieningstoestellen, radio, tot zelfs de kleuren zijn gewijzigd.

Bij bovenstaande ongevallen heeft ieder half stel gemiddeld een jaar buiten dienst gestaan.

En laat het interieur ook maar voor wat het is, deze stukken zijn niet meer bruikbaar.
Shrek

Bericht door Shrek »

Afbeelding Zoals ik al vermoedde is hij er structureel niet zo erg aan toe blijkbaar, als ze hem zomaar kunnen meenemen :P
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Dat was gewoon om hem eens te laten rijden ofzo, zodat de wielen niet zouden roesten?
Dat was dus geen overbrenging naar een werkplaats?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie