Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Trainspotterke

Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Trainspotterke »

Dag 8: Traben-Trarbach (D) - Koblenz (D)

Met een paar dagen vertraging komt dan toch nog de rest van de reportage online! :wink:
Vandaag is het de laatste etappe naar onze eindbestemming: Koblenz!
Het belooft vandaag een zonnige dag te worden (wat we van het weer hier niet kunnen zeggen), maar een goeie tegenwind verplicht ons wel harder te gaan trappen. Maar we blijven niet bij te pakken zitten. We hebben al 606 km achter de rug sinds Loppem, die laatste 116 km zullen er wel nog bijkunnen. De gemiddelde snelheid ligt vandaag op 18,0 km/u en we hebben maar een povere maximumsnelheid van 39,7 km/u. Dan rest mij enkel nog de dienstregeling van de dag te geven en de foto's natuurlijk ook! :wink:

TRABEN-TRARBACH (D)...............V 10.00
COCHEM-AM-MOSEL (D).............A 13.45/V 15.00
KOBLENZ (D)............................A 19.30
Bijlagen
etappe7a.JPG
etappe7b.JPG
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Trainspotterke »

Op deze laatste dag richting Koblenz zijn we eens vroeg weg van de camping, om 10u al! Ons voornemen was om telkens rond 9u30 terug op de fiets te zitten, maar in een slaapzak met een zachte grasmat onder je slapen is veel te zalig. :P De vertraging van een half uur viel, in vergelijking met de voorbije dagen, nog ruimschoots mee.

Om 10u verlaten we dan weer het Nederlands grondgebied (je moest al goed zoeken op de camping achter bewijzen dat je in Duitsland was. :P ) op weg naar onze eindbestemming!
Bijlagen
Nee, ik ben niet mijn behoefte aan het doen, maar de banden wat aan het oppompen! :P
Nee, ik ben niet mijn behoefte aan het doen, maar de banden wat aan het oppompen! :P
Camping Rissbach te Traben-Trarbach.
Camping Rissbach te Traben-Trarbach.
HPIM0563.JPG
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Trainspotterke »

Voor we het stadje Traben-Trarbach verlieten, gingen we nog even een kijkje nemen in het plaatselijk stationnetje. Veel stelt het niet voor: één kopspoortje (wel met mogelijkheid om om te lopen) en één perron. Dit is namelijk het eindpunt van de "Moselweinbahn", een klein dieselzijlijntje van de hoofdlijn Trier - Koblenz, waar de toegelaten snelheid op veel plaatsen niet hoger dan 20 km/u ligt. De treindienst wordt verzekerd door solo-motorwagens van het type RS-1, gebouwd door Adtranz, die voor rekening van de privé-maatschappij "Transregio" rijden tussen Traben-Trarbach en Bullay, via de stations van Kövenig en Reil. http://www.trans-regio.de/index.php?id=31
Bijlagen
Nog een laatste foto van de camping.
Nog een laatste foto van de camping.
Het oude stationsgebouw. Het nieuwe (onbewaakte) station, ligt achter de fotograaf. Let vooral op de prachtige blauwe lucht!
Het oude stationsgebouw. Het nieuwe (onbewaakte) station, ligt achter de fotograaf. Let vooral op de prachtige blauwe lucht!
De Duitse versie van een "AP-BP"-sein
De Duitse versie van een "AP-BP"-sein
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Trainspotterke »

Het is verre van in rechte lijn dat we richting Koblenz fietsen, want meestal zijn we verplicht de meanders van de Moezel te volgen.
Bijlagen
Links de idyllische Moselweinbahn, dat met zijn telegraafpalen nog de tijd van weleer uitademt. Rechts van de baan stroomt de Moezel.
Links de idyllische Moselweinbahn, dat met zijn telegraafpalen nog de tijd van weleer uitademt. Rechts van de baan stroomt de Moezel.
Hier takt de Moselweinbahn aan op de hoofdlijn Trier - Koblenz. Tussen Trier en Reil volgt de spoorlijn niet de rivier, maar loopt buiten het Moezeldal. Het is maar vanaf hier dat we de spoorlijn tot Koblenz langs onze zijde zullen hebben. Op deze plaats neemt de spoorlijn een short cut dmv een tunnel van 500m, zodat het een meander van de Moezel kan afsnijden. Wij zijn wel verplicht die Moezel te volgen en rijden ze een paar km extra.
Hier takt de Moselweinbahn aan op de hoofdlijn Trier - Koblenz. Tussen Trier en Reil volgt de spoorlijn niet de rivier, maar loopt buiten het Moezeldal. Het is maar vanaf hier dat we de spoorlijn tot Koblenz langs onze zijde zullen hebben. Op deze plaats neemt de spoorlijn een short cut dmv een tunnel van 500m, zodat het een meander van de Moezel kan afsnijden. Wij zijn wel verplicht die Moezel te volgen en rijden ze een paar km extra.
In dit stadje was er net een roeiwedstrijd bezig.
In dit stadje was er net een roeiwedstrijd bezig.
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Trainspotterke »

Vervolg:
Bijlagen
Een overzetveer.
Een overzetveer.
Wie Moezel zegt, zegt wijn, dus kan het ook niet anders dan dat je constant tussen de wijngaarden fietst. Deze vind ik persoonlijk een zeer geslaagde foto.
Wie Moezel zegt, zegt wijn, dus kan het ook niet anders dan dat je constant tussen de wijngaarden fietst. Deze vind ik persoonlijk een zeer geslaagde foto.
Blijkbaar zijn ze hier de oorlog nog niet vergeten! :-p
Blijkbaar zijn ze hier de oorlog nog niet vergeten! :-p
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Trainspotterke »

Waarom een brug voor de spoorweg en het autoverkeer apart maken als je ze samen kan steken? Dit voorbeeld bewijst het. Op het benedendek rijdt het wegverkeer, terwijl erboven de spoorlijn de Moezel oversteekt. Aan de weerszijden van de brug kun je de bovenleidingspalen nog zien.
Bijlagen
HPIM0578.JPG
Hoe dichter we bij Koblenz komen, hoe smaller het dal wordt en hoe steiler de flanken ervan. Op de voorgrond een boot met een hoop schroot aan boord.
Hoe dichter we bij Koblenz komen, hoe smaller het dal wordt en hoe steiler de flanken ervan. Op de voorgrond een boot met een hoop schroot aan boord.
Cochem, waar we halt houden voor de lunch. Bij zo'n weer kunnen we het niet laten nog een dessertje te nemen: Vanille Eis mit sahne und heisse Chocoladesauce, in België kortweg "Dame Blanche". :-p
Cochem, waar we halt houden voor de lunch. Bij zo'n weer kunnen we het niet laten nog een dessertje te nemen: Vanille Eis mit sahne und heisse Chocoladesauce, in België kortweg "Dame Blanche". :-p
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Trainspotterke »

Voorbij Cochem passeren we een toch wel zeer eigenaardig kasteeltje. De autoweg loopt er immers dwars doorheen!
Bijlagen
Cochem.
Cochem.
HPIM0583.JPG
Links ervan loopt de spoorlijn en als je goed kijkt, kun je achter het kasteel een aankomende trein zien.
Links ervan loopt de spoorlijn en als je goed kijkt, kun je achter het kasteel een aankomende trein zien.
HPIM0586.JPG
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Trainspotterke »

Stilaan komen we dichter bij Koblenz...
Bijlagen
HPIM0588.JPG
Eén van de vele tandradlijntjes tussen de wijngaarden.
Eén van de vele tandradlijntjes tussen de wijngaarden.
Rechts zie je hoe steil het tandradlijntje de lucht in gaat.
Rechts zie je hoe steil het tandradlijntje de lucht in gaat.
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Trainspotterke »

Aan de hand van de kilometerpalen langsheen de spoorlijn, konden we de kilometers tot Koblenz gemakkelijk aftellen.
Bijlagen
HPIM0592.JPG
Een pijler van de brug op voorgaande foto.
Een pijler van de brug op voorgaande foto.
De spoorlijn steekt de Moezel over om zo rechtstreeks naar Koblenz HBF te kunnen gaan.
De spoorlijn steekt de Moezel over om zo rechtstreeks naar Koblenz HBF te kunnen gaan.
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Trainspotterke »

Dan is het zover! We rijden de agglomeratie van Koblenz binnen! Het is wel nog even zoeken naar de camping, maar wie zoekt die vindt!
Bijlagen
Een lange zware goederentrein gesleept door één rangeerlocomotiefje (hier in België zouden ze er al een dubbeltractie 77 voor hangen) steekt de Moezel over op de hoofdlijn Keulen - Koblenz, op de linkeroever van de Rijn.
Een lange zware goederentrein gesleept door één rangeerlocomotiefje (hier in België zouden ze er al een dubbeltractie 77 voor hangen) steekt de Moezel over op de hoofdlijn Keulen - Koblenz, op de linkeroever van de Rijn.
Dit was het doel van de reis, de Deutsche Ecke, waar de Moezel in de Rijn vloeit, zichtbaar op de achtergrond.
Dit was het doel van de reis, de Deutsche Ecke, waar de Moezel in de Rijn vloeit, zichtbaar op de achtergrond.
Eén van de zovele cruiseschepen die op Rijn en Moezel vaart.
Eén van de zovele cruiseschepen die op Rijn en Moezel vaart.
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Trainspotterke »

Vervolg:
Bijlagen
HPIM0602.JPG
Camping Rhein-Mosel, de eerste (en ook laatste) camping waar de Nederlanders eens niet in de meerderheid zijn! :-p
Camping Rhein-Mosel, de eerste (en ook laatste) camping waar de Nederlanders eens niet in de meerderheid zijn! :-p
De camping bevindt zich vlak aan de monding van de Moezel in de Rijn.
De camping bevindt zich vlak aan de monding van de Moezel in de Rijn.
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Trainspotterke »

Na onze tent opgezet te hebben, gingen we nog eens op stap naar Koblenz-stad, waar we ook een restaurantje opzochten om een feestmaal naar binnen te spelen.
Bijlagen
De "Nieuwstraat" van Koblenz.
De "Nieuwstraat" van Koblenz.
De oude binnenstad.
De oude binnenstad.
HPIM0613.JPG
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Trainspotterke »

En na 721 km gefiets te hebben krijg je toch wel ferme dorst! :-p
Een halve liter Königsbacher ging er dus ook vloeiend in.

(Foto's volgen nog. Heb blijkbaar mij bijlagequota bereikt. :-p)

Hierachter hebben jullie nog één deel van mij te goed, namelijk de terugreis van Koblenz naar Loppem.

Wordt vervolgd...
Nekvin

Re: Loppem - Koblenz: DEEL VIII

Bericht door Nekvin »

proficiat, zo'n toch zou ik niet kunnen :)
Plaats reactie