Renovatiewerken station Mechelen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Ik zie het wel al meteen gebeuren dat er gratis parking weg zou gaan en betalende parking in de plaats gaat komen...

Het zal een grote aanpassing zijn, maar het zou het verkeer wel een stuk vlotter kunnen laten gaan...

- Greetz Glodenox
groentje

Bericht door groentje »

En opnieuw maakt men niet van de gelegenheid gebruik om de 2 Mechelse stations te fuseren (en het kopmaken te bannen voor de treinen FLV-FN).
Goed dat men er iets aan wil doen, hoor, en nagenoeg elke ingreep zal wel een verbetering zijn in vergelijking met de huidige miskleun, maar echt een topstation?
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef:En opnieuw maakt men niet van de gelegenheid gebruik om de 2 Mechelse stations te fuseren (en het kopmaken te bannen voor de treinen FLV-FN).
het is of kopmaken voor leuven-gent in nekkerspoel of kopmaken voor leuven-antwerpen in mechelen maar de 2 ga je op geen enkele manier kunnen rechtstreeks maken langs hetzelfde station :P
groentje

Bericht door groentje »

Maar van Gent naar Leuven is de vraag al bij al beperkt (meeste mensen rijden via Brussel), terwijl op Antwerpen-Leuven een vlotte IC of IR goed mogelijk is via een station als Nekkerspoel (of iets dichterbij). Maar Nekkerspoel is niet goed bediend (in vergelijking met Mechelen Hbf), en het ligt amper een goede km uit elkaar. Als je het station pakweg 600 m ipv 300 verder noordwaarts verhuisd, kan je beide stations fuseren.
Je kan natuurlijk ook een of ander futuristisch driehoekig station bouwen, maar dat lijkt me technisch en economisch niet echt rendabel.
Asterix

Bericht door Asterix »

Dat zal dan wel een héél groot station moeten worden. En meteen de Nekkerspoel (wijk) van de kaart vegen?? :shock:
groentje

Bericht door groentje »

Het is al weer enige tijd geleden, maar heb me eens bezig gehouden met het bekijken van de nodige kaarten. Op een stratenplan leek me best nog wel ruimte te zijn vóór het huidige station Nekkerspoel, maar reeds na de vertakking met de lijn 27B, en vrij dicht bij het stadscentrum en ruimte voor een stationsfunctie met alle toebehoren.
Steven

Bericht door Steven »

groentje schreef:Het is al weer enige tijd geleden, maar heb me eens bezig gehouden met het bekijken van de nodige kaarten. Op een stratenplan leek me best nog wel ruimte te zijn vóór het huidige station Nekkerspoel, maar reeds na de vertakking met de lijn 27B, en vrij dicht bij het stadscentrum en ruimte voor een stationsfunctie met alle toebehoren.
je vergeet het water dat dat langs 1 kant het station inpalmt, de wegens pakken er ook nogal veel plaats in, zoveel ruimte zie ik er toch niet vrij aan nekkerspoel, aan de achterkant staat het speelgoedmuseum
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Het is al weer enige tijd geleden, maar heb me eens bezig gehouden met het bekijken van de nodige kaarten. Op een stratenplan leek me best nog wel ruimte te zijn vóór het huidige station Nekkerspoel, maar reeds na de vertakking met de lijn 27B, en vrij dicht bij het stadscentrum en ruimte voor een stationsfunctie met alle toebehoren.
meteen na de brug over de N15 (ongeveer het zuidelijke einde van de perrons van nekkerspoel) gaan de lijnen 25,27 en 27B uit elkaar, daar krijg je toch nooit een station tussen, laat staan met wisselmogelijkheden tussen de lijnen? als je daar echt een station wilt inplanten moet je lijn 27B herleggen zodat hij ongeveer ter hoogte van de scholen aan de zandpoortvest op lijn 25 aansluit en dan krijg je een wel heel korte bochtstraal :P
groentje

Bericht door groentje »

Het is daarom dat ik ook zei dat het al enige tijd geleden was. Misschien bedriegt mijn geheugen me.
Nu, ik heb opgevangen dat het Speelgoedmuseum zou verhuizen, dus dat is wel een mogelijkheid, niet? Of is het al volledig beslist wat er met de site zou gebeuren?
thejay
Contacteer:

Bericht door thejay »

groentje schreef:Het is daarom dat ik ook zei dat het al enige tijd geleden was. Misschien bedriegt mijn geheugen me.
Nu, ik heb opgevangen dat het Speelgoedmuseum zou verhuizen, dus dat is wel een mogelijkheid, niet? Of is het al volledig beslist wat er met de site zou gebeuren?
Voor zover ik begrepen heb, voldoet het gebouw niet meer aan de brandveiligheidseisen en zou het museum dus inderdaad een nieuw onderkomen moeten zoeken.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Het museum verhuist voor het komende seizoen dacht ik?

En voor dat gebouw een koper zoeken zal niet makkelijk zijn. Als je de aankoopprijs nog eens mag verdubbelen voor renovatie :?

BDJ
Adler

Re: Renovatiewerken station Mechelen

Bericht door Adler »

In het tijdschrift Wijzer(s) (www.wijzers.be), dat gratis te krijgen is, staat een heel artikel over de plannen voor het nieuwe station van Mechelen. Het ziet er in elk geval heel ambitieus uit.
Ook de Arsenaalsite zou volledig worden heraangelegd en een woongebied worden, aangevuld met kantoorzone.
Betekent dat dan dat de CW gaat verdwijnen ?
Ook in Nekkerspoel zou een nieuw station komen in 2009 volgens het artikel.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Over de CW is onduidelijkheid. Ook bronnen binnen de CW weten niet wat te verwachten.

Momenteel worden al werken uitgevoerd: er worden nieuwe kabels getrokken onder het Kanaal Leuven-Dijle. Al hebben deze werken mogelijk niets met het station te maken.

BDJ
poyaud

Bericht door poyaud »

De CW blijft bestaan , alleen het hoogspanningsgedeelte en het kleine schildersmagazijn verdwijnen (worden verplaatst).
Afbeelding
Traxxion

Bericht door Traxxion »

Bartjedj schreef:Over de CW is onduidelijkheid. Ook bronnen binnen de CW weten niet wat te verwachten.

Momenteel worden al werken uitgevoerd: er worden nieuwe kabels getrokken onder het Kanaal Leuven-Dijle. Al hebben deze werken mogelijk niets met het station te maken.

BDJ
Dat is alleen omdat een aannemer een ondergrondse hoogspanningskabel had geraakt.
Plaats reactie