Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Een lightrail (lichte, snelle trein) op het traject Antwerpen-Boom-Puurs is een haalbare kaart. Dat blijkt uit een studie van het bureau Grontmij. Groen! vraagt dat de Vlaamse regering snel werk maakt van deze kans om het openbaar vervoer tussen Klein-Brabant en de Rupelstreek en de stad Antwerpen te versterken.
Vandaag (woensdag 7 mei) maakte Knack de resultaten bekend van de studie van het bureau Grontmij. Die studie onderzocht de mogelijkheden van lighttrain en lightrail in Vlaanderen. Grontmij onderzocht drie spoortrajecten: lijn 51a/66 Zeebrugge-Brugge-Lichtervvelde, lijn 52 Antwerpen-Boom-Puurs en lijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem.
Uit de studie blijkt dat lightrail op de drie trajecten een meer dan haalbare kaart is. Op het traject Antwerpen-Boom-Puurs zou er plaats zijn voor vijf nieuwe haltes, naast de twaalf bestaande of te heropenen stations. Met duizenden pendelende werknemers, studenten en leerlingen ligt het reizigerspotentieel zeer hoog. De studie beveelt dan ook aan prioritair werk te maken van de lijn Antwerpen-Boom-Puurs.
BRON: webblog Groen! Boom
Vandaag rijdt er tussen Antwerpen en Boom/Puurs slechts één trein per uur. Via lightrail kan men de frequentie sterk opdrijven, en bovendien zonder tijdverlies meer haltes bedienen. De rijtuigen kunnen door één man bediend worden, zijn energiezuiniger, kunnen snel optrekken en stoppen. Daarmee is lightrail ideaal voor voorstedelijk openbaar vervoer.
Groen! vraagt de Vlaamse regering snel werk te maken van een lightrail tussen Boom/Puurs en Antwerpen. “Wat vandaag een onvoldoende bediende spoorlijn is, kan zo morgen een toonbeeld van performant voorstedelijk openbaar vervoer worden. Het succes van een aantal nieuwe of vernieuwde tramlijnen in en rond Antwerpen bewijst dat de reizigers wel komen, als je maar voor een aantrekkelijk aanbod zorgt.” stelt Booms Groen!-gemeenteraadslid Stefan Colaes. “Bovendien moet het ons inspireren om verder te kijken, bijvoorbeeld richting Brussel. Onder andere door het stuk spoorlijn tussen Boom en Willebroek terug in gebruik te nemen, kan men ook de verbinding tussen de Rupelstreek en Mechelen/Leuven/Brussel en tussen Willebroek en Antwerpen gevoelig verbeteren
Een lightrail (lichte, snelle trein) op het traject Antwerpen-Boom-Puurs is een haalbare kaart. Dat blijkt uit een studie van het bureau Grontmij. Groen! vraagt dat de Vlaamse regering snel werk maakt van deze kans om het openbaar vervoer tussen Klein-Brabant en de Rupelstreek en de stad Antwerpen te versterken.
Vandaag (woensdag 7 mei) maakte Knack de resultaten bekend van de studie van het bureau Grontmij. Die studie onderzocht de mogelijkheden van lighttrain en lightrail in Vlaanderen. Grontmij onderzocht drie spoortrajecten: lijn 51a/66 Zeebrugge-Brugge-Lichtervvelde, lijn 52 Antwerpen-Boom-Puurs en lijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem.
Uit de studie blijkt dat lightrail op de drie trajecten een meer dan haalbare kaart is. Op het traject Antwerpen-Boom-Puurs zou er plaats zijn voor vijf nieuwe haltes, naast de twaalf bestaande of te heropenen stations. Met duizenden pendelende werknemers, studenten en leerlingen ligt het reizigerspotentieel zeer hoog. De studie beveelt dan ook aan prioritair werk te maken van de lijn Antwerpen-Boom-Puurs.
BRON: webblog Groen! Boom
Vandaag rijdt er tussen Antwerpen en Boom/Puurs slechts één trein per uur. Via lightrail kan men de frequentie sterk opdrijven, en bovendien zonder tijdverlies meer haltes bedienen. De rijtuigen kunnen door één man bediend worden, zijn energiezuiniger, kunnen snel optrekken en stoppen. Daarmee is lightrail ideaal voor voorstedelijk openbaar vervoer.
Groen! vraagt de Vlaamse regering snel werk te maken van een lightrail tussen Boom/Puurs en Antwerpen. “Wat vandaag een onvoldoende bediende spoorlijn is, kan zo morgen een toonbeeld van performant voorstedelijk openbaar vervoer worden. Het succes van een aantal nieuwe of vernieuwde tramlijnen in en rond Antwerpen bewijst dat de reizigers wel komen, als je maar voor een aantrekkelijk aanbod zorgt.” stelt Booms Groen!-gemeenteraadslid Stefan Colaes. “Bovendien moet het ons inspireren om verder te kijken, bijvoorbeeld richting Brussel. Onder andere door het stuk spoorlijn tussen Boom en Willebroek terug in gebruik te nemen, kan men ook de verbinding tussen de Rupelstreek en Mechelen/Leuven/Brussel en tussen Willebroek en Antwerpen gevoelig verbeteren
Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
En de NMBS verzoeken de frequentie opdrijven kan niet?
Moet waarschijnlijk veel geld kosten zodat onze politici goed in de kijker lopen en alles plechtig kunnen openen.
Het verbeteren van het huidige aanbod, dat zou al heel wat schelen!
Moet waarschijnlijk veel geld kosten zodat onze politici goed in de kijker lopen en alles plechtig kunnen openen.
Het verbeteren van het huidige aanbod, dat zou al heel wat schelen!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
tussen boom en puurs is er 1 zwakke schakel, die verdomde brug over het kanaal die meer open dan dicht is. scheepsverkeer is daar vrij druk en heeft altijd voorrang.
Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Hoe zit het eigenlijk met de stroomvoorziening op zo een brug?
Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Vermoedelijk net als in Nederland? er zijn hier een aantal bruggen die geen bovenleiding hebben. Pantootje omlaag, doorkachelen, en aan de overkant staan er bordjes wanneer de panto weer omhoog kan In elk geval in Friesland zijn er minstens 3 zulke bruggen.Jeroen schreef:Hoe zit het eigenlijk met de stroomvoorziening op zo een brug?
Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Panto hoeft niet omlaag tegenwoordig. De uiteinden van de bovenleiding zijn een stukje naar boven gebogen zodat de panto weer netjes tegen de draad komt. Wel moet uiteraard de tractie uitgeschakeld worden. Anders komt er een behoorlijke vonkenregen en treinen kunnen niet zo goed tegen zulke grapjes
Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
De regel in België is dat de pantograaf omhoog mag blijven onder 60 km/h.
Voor de brug staat een LED-bord; dit kan een snelheidsbeperking en het symbool "Panto's neer" tonen.
De bruggen in Kapellen o/d Bos en Temse wordt standaard aan 60 km/h overschreden (IR-treinen remmen af).
De brug in Dudzele echter ligt op het parcours van de IC-E naar Knokke. Om een afremming te vermijden, laat de IC-trein zijn panto's zakken. Cargo's naar en van Zeebrugge rijden daar meestal toch maar ongeveer 60 km/h, en laten panto's omhoog.
BDJ
Voor de brug staat een LED-bord; dit kan een snelheidsbeperking en het symbool "Panto's neer" tonen.
De bruggen in Kapellen o/d Bos en Temse wordt standaard aan 60 km/h overschreden (IR-treinen remmen af).
De brug in Dudzele echter ligt op het parcours van de IC-E naar Knokke. Om een afremming te vermijden, laat de IC-trein zijn panto's zakken. Cargo's naar en van Zeebrugge rijden daar meestal toch maar ongeveer 60 km/h, en laten panto's omhoog.
BDJ
Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Dat is dan toch niet voor de bovenleiding? Die loopt daar gewoon doorBartjedj schreef: De bruggen in Kapellen o/d Bos en Temse wordt standaard aan 60 km/h overschreden (IR-treinen remmen af).
BDJ
Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Jawel. Hoe sneller uw trein rijdt, hoe meer kracht uitgeoefend wordt op uw bovenleiding.
Die op bruggen kan hoge snelheid mogelijk niet aan.
BDJ
Die op bruggen kan hoge snelheid mogelijk niet aan.
BDJ
Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Leg uit hoe doen ze dat ?Bartjedj schreef:Jawel. Hoe sneller uw trein rijdt, hoe meer kracht uitgeoefend wordt op uw bovenleiding.
Die op bruggen kan hoge snelheid mogelijk niet aan.
BDJ
Vleugeltje erop ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
de boveneleiding op deze bruggen is van een ander type, op de brug van kapelle op de bos kan deze volledig bewegen (nodig om de brug open te krijgen) dat maakt ze dus gevoeliger voor beschadiging, als je daar aan hoge snelheid met de panto omhoog gaat langs rijden maak je de kans op beschadiging dus ook groter.
Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Wel, een halfuursdienst tussen Antwerpen en Boom is ook al een begin. Dan moet je die brug niet overschrijden. Op dat laatste stukje tot Puurs komt het nu ook niet, hé.Steven schreef:tussen boom en puurs is er 1 zwakke schakel, die verdomde brug over het kanaal die meer open dan dicht is. scheepsverkeer is daar vrij druk en heeft altijd voorrang.
Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Ik stel voor om het aan te besteden. Kan de NMBS best meedoendekooiker schreef:En de NMBS verzoeken de frequentie opdrijven kan niet?
Persoonlijk denk ik dat light rail overigens een goede keuze zou zijn. Kan je sneltrams inzetten die je (na het leggen van een derde rail) ook door de Antwerpse Premetro kan laten rijden. Boom - Linkeroever. Zit wel wat in...
Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
Derde rail zal er in de A'pense Premetro niet vlug komen (en maar goed ook). Vergeet niet dat in Antwerpen de metro en stadstram naadloos in elkaar overvloeien
BDJ
BDJ
Re: Groen! wil snel lightrail Antwerpen-Boom-Puurs
De kokers van de Antwerpse premetro zijn wel degelijk op normaalspoor voorzien.