Brand in seinkast Brussel-Noord
Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
vanaf schaarbeek genoeg trams die aansluiten op de metro en zo. de vraag is eerder andersom hoe geraken de mensend ie in brussel centraal, noord en zuid zitten vlot in schaarbeek om hun aansluiting vlot te halen.
Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
Via diezelfde trams maar dan omgekeerde richting, hé.Steven schreef:vanaf schaarbeek genoeg trams die aansluiten op de metro en zo. de vraag is eerder andersom hoe geraken de mensend ie in brussel centraal, noord en zuid zitten vlot in schaarbeek om hun aansluiting vlot te halen.

Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
ja ok maar mensend ie weinig vertroud zijn met die verbindingen in schaarbeek krijgen is geen sinecure he
Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
Hmm nogmaals, verkeerd ingeschat van mij dus, dacht dat het ging over een kleine kast langs de sporen, maar als ik het zo lees gaat dat inderdaad nog wel een tijdje duren.Steven schreef:Dietrich schreef:Hmm, hopelijk is dit snel gerepareerd, als het maar een kast is moet dit kunnen op een dagje (mits reservestukken).
op een dagje een seinkast ebp volledig hermaken? vrees er een beetje voor hoor, denk is goed na hoeveel seinen en wissels zo 1 kast kan bedienen. denk is aan de brand recentelijk in antwerpen en de daaropvolgende herstelling, er zijn nog steeds roltrappen die niet werken.
denk aan de grote brand vroeger in brussel noord, toen heeft men lang met speciale procedures gewerkt, nadien met tijdelijke installaties en dan de definitieve. de brandweer kan daarenboven nog is extra schade gemaakt hebben (blusschade) waardoor de herstelling nog veel meer inpakt dan wat de brand alleen kapot heeft gedaan.
kortweg vrezen voor het ergste en hopen voor het beste

Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
Ze waren er gisteren mee bezigAdler schreef:
Dat die roltrappen in Antwerpen-Centraal na weken nog altijd niet zijn hersteld, ligt waarschijnlijk niet aan de complexiteit van het werk maar aan de bureaucratie van de NMBS-groep.

Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
In het nieuws was er inderdaad een man in Brussel-Centraal die inderdaad absoluut niet wist hoe hij in Schaarbeek moest geraken!
Zou het eigenlijk niet efficiënter geweest zijn om Simonis op L28 te gebruiken, ook al was het maar in één richting? Dat station ligt daar toch als back-up voor de NZV (wat nu van pas zou komen) en heeft goede aansluitingen op metro richting centrum.
Een andere man dan in het journaal was in niet al te katholieke taal bezig over de NMBS en "dat het pure sabotage is" en "dat ze altijd een uitvlucht zoeken voor de vele vertragingen..."
Pakt dan de trein nie, hé, vent!

Zou het eigenlijk niet efficiënter geweest zijn om Simonis op L28 te gebruiken, ook al was het maar in één richting? Dat station ligt daar toch als back-up voor de NZV (wat nu van pas zou komen) en heeft goede aansluitingen op metro richting centrum.
Een andere man dan in het journaal was in niet al te katholieke taal bezig over de NMBS en "dat het pure sabotage is" en "dat ze altijd een uitvlucht zoeken voor de vele vertragingen..."
Pakt dan de trein nie, hé, vent!

Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
In Gent Sint Pieters hadden treinen vanuit Brussel 1u30 vertraging.
Trouwens op lijn Antwerpen-Gent was ook alles vetraagd wegens storingen aan een reeks overwegen (waar verkeer stapvoets, stoppen en claxoneren en terug stapvoets rijden) door kon.
Trouwens op lijn Antwerpen-Gent was ook alles vetraagd wegens storingen aan een reeks overwegen (waar verkeer stapvoets, stoppen en claxoneren en terug stapvoets rijden) door kon.
Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
Toen ik er was, was het nog maar ongeveer een halfuur...jsoons schreef:In Gent Sint Pieters hadden treinen vanuit Brussel 1u30 vertraging.
Wij werden met de trein van 17:57 gewoon door de NZV gestuurd, alhoewel eerst was aangekondigd dat we alleen in Schaarbeek zouden stoppen. Ik gokte al op het boogje van lijn 50a naar 28 (dat heb ik nog niet), maar helaas. Na veel gesukkel en een extra stop voor de ongelukkigen in Schaarbeek waren we met +30 in Leuven.
Groetjes,
Rian
Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
Steven schreef:wegsn werken op L28 is die nog steeds in enkelsporige uitbating als ik me niet vergis of dat andere spoor zou recentelijke terug in dienst moeten zijn gegaan. dus beperkt op gebied van capaciteit he en aangezien ook brussel noord het grootste deel van deze lijn onder zich heeft.
Klopt niet : L28 is al meer dan een maand weer volledig in dienst.
Bovenleidingsbreuk tussen Ottignies en Gembloux waardoor de treinen worden omgeleid via Fleurus en Charleroi...Freakytrain schreef:tschijnt ook wat gebeurd te zijn op L161
Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
manman, ik zat er middenin en ik moet zeggen : de organisatie was weer TOP hoor 
vertrokken met de ICE uit Leuven van 19u, in de trein wordt omgeroepen dat mensen voor Brussel NCZ in Schaarbeek moeten overstappen. Iedereen doet dat dus braafjes. Groot is m'n verbazing als we dan toch de N-Z binnenrijden en alle drie de stations toch aandoen.... in totaal +35 als vertraging. In Leuven stonden om 19u nog treinen met +1h aangekondigd. Onderweg tussen Leuven en Brussel nog een 16xx met M4 gezien (vermoedelijk de P-trein naar Welkenraedt).
gr, Steve

vertrokken met de ICE uit Leuven van 19u, in de trein wordt omgeroepen dat mensen voor Brussel NCZ in Schaarbeek moeten overstappen. Iedereen doet dat dus braafjes. Groot is m'n verbazing als we dan toch de N-Z binnenrijden en alle drie de stations toch aandoen.... in totaal +35 als vertraging. In Leuven stonden om 19u nog treinen met +1h aangekondigd. Onderweg tussen Leuven en Brussel nog een 16xx met M4 gezien (vermoedelijk de P-trein naar Welkenraedt).
gr, Steve
Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
Dat zal wel komen door de enorme hoeveelheid elektrische ontladingen der natuur.. oftewel er was een zwaar onweer in het hele Waasland.jsoons schreef:In Gent Sint Pieters hadden treinen vanuit Brussel 1u30 vertraging.
Trouwens op lijn Antwerpen-Gent was ook alles vetraagd wegens storingen aan een reeks overwegen (waar verkeer stapvoets, stoppen en claxoneren en terug stapvoets rijden) door kon.

Ben er zelf dan blijkbaar net aan ontsnapt, 18:05 vanuit Gent naar Antwerpen...
groeten,
thejay
Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
Vermoedelijk gestoorde installatie door blikseminslag. Op verschillende plaatsen in het Waasland (zoals Temse) is de brandweer voor verschillende blikseminslagen moet uitrukken.thejay schreef:Dat zal wel komen door de enorme hoeveelheid elektrische ontladingen der natuur.. oftewel er was een zwaar onweer in het hele Waasland.jsoons schreef:In Gent Sint Pieters hadden treinen vanuit Brussel 1u30 vertraging.
Trouwens op lijn Antwerpen-Gent was ook alles vetraagd wegens storingen aan een reeks overwegen (waar verkeer stapvoets, stoppen en claxoneren en terug stapvoets rijden) door kon.![]()
Alle zes sporen van de Brusselse Noord-Zuidverbinding zijn sinds 18u weer bruikbaar, maar in het treinstation Brussel Noord zijn nog steeds slechts zeven van de twaalf sporen berijdbaar. De hinder voor de reizigers zal wel de hele avond duren.
Grote hinder
Door een brand in een seinkast aan het begin van de Noord-Zuidverbinding waren slechts twee van de zes sporen beschikbaar en was in Brussel Noord de helft van de sporen buiten gebruik. Dat veroorzaakte heel wat hinder in de Brusselse stations en op alle lijnen van en naar de hoofdstad. Door treinen om te leiden via de ringsporen, via Halle-Vilvoorde en Schaarbeek, probeerde Infrabel de Noord-Zuidverbinding wat te ontlasten maar ook dat bracht weinig soelaas. De vertragingen voor de reizigers liepen op tot één uur.
Hele avond vertragingen
"Nu alle sporen van de Noord-Zuidverbinding weer gebruikt kunnen worden, zou de doorstroming weer vlotter moeten verlopen", zegt beheerder Infrabel. "De snelheid van de treinen is wel nog beperkt maar we hebben de capaciteit verhoogd zodat meer reizigers op dezelfde trein kunnen. De vertragingen zouden in de loop van de avond moeten afnemen maar zullen wel de hele avond voelbaar zijn."
Piekuurtreinen afgeschaft
Ook morgenvroeg zou het spoorverkeer nog hinder ondervinden. Infrabel zal een aantal piekuurtreinen afschaffen. "We proberen dat te compenseren door extra veel capaciteit te voorzien op de treinen die wel rijden."
Ondertussen is het onderzoek naar de oorzaak van de brand in de seinkast aan de gang. Morgen zal ook begonnen worden met de herstellingswerken. (belga/gb)
Treingebruikers betreuren gebrek aan info op website NMBS
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) betreurt dat er, twee uur na de brand in een seinhuis aan het station Brussel Noord, op de website van de NMBS nog steeds geen informatie te vinden is over het voorval. Door de brand is de avondspits op het spoor in en rond Brussel ernstig verstoord.
Storingen
"De spoorwegen van onze buurlanden hebben op hun sites een rubriek 'storingen', waar snel en accuraat kan worden ingespeeld op dit soort voorvallen", klinkt het in een persbericht.
Ook vraagt de BTTB dat de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel een noodplan zouden opmaken om bij ernstige storingen snel een aangepaste treindienst op poten te zetten, rekening houdend met de overblijvende capaciteit. "Als maar de helft van de sporen beschikbaar is in de Brusselse Noord-Zuidverbinding, heeft het geen zin om te proberen toch nog de normale treindienst te rijden", zegt Jan Vanseveren van de BTTB.
Reisadviezen
Daarnaast ontbreken volgens Vanseveren ook goede reisadviezen. "Wie van Leuven naar Gent spoort, kan bijvoorbeeld het advies krijgen om te rijden via Mechelen. Dat is bij problemen in Brussel vaak een snellere reisweg", besluit hij. (belga/bf)
Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
Uit ondervinding:
alle treinen richting Charleroi langs L 26 om brussel te ontlopen: gevolg geen enkele stop in brussel.
alle treinen richting FBMZ ofwel beperkt tot vilvoorde, ofwel L 28 op en alleen naar FBMZ.
afschaffing van meerdere treinen (L treinen, P treinen, sommige IR treinen)
vertragingen van 30 minuten tot 150 minuten
Bij ons waren de reizigers nog kalm, waarschijnlijk mede door het mooie weer.
Miserie blijkbaar nog voelbaar tot vrijdag ochtend
alle treinen richting Charleroi langs L 26 om brussel te ontlopen: gevolg geen enkele stop in brussel.
alle treinen richting FBMZ ofwel beperkt tot vilvoorde, ofwel L 28 op en alleen naar FBMZ.
afschaffing van meerdere treinen (L treinen, P treinen, sommige IR treinen)
vertragingen van 30 minuten tot 150 minuten
Bij ons waren de reizigers nog kalm, waarschijnlijk mede door het mooie weer.
Miserie blijkbaar nog voelbaar tot vrijdag ochtend
Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
Jeroen schreef:Vermoedelijk gestoorde installatie door blikseminslag. Op verschillende plaatsen in het Waasland (zoals Temse) is de brandweer voor verschillende blikseminslagen moet uitrukken.thejay schreef:Dat zal wel komen door de enorme hoeveelheid elektrische ontladingen der natuur.. oftewel er was een zwaar onweer in het hele Waasland.jsoons schreef:In Gent Sint Pieters hadden treinen vanuit Brussel 1u30 vertraging.
Trouwens op lijn Antwerpen-Gent was ook alles vetraagd wegens storingen aan een reeks overwegen (waar verkeer stapvoets, stoppen en claxoneren en terug stapvoets rijden) door kon.![]()
Alle zes sporen van de Brusselse Noord-Zuidverbinding zijn sinds 18u weer bruikbaar, maar in het treinstation Brussel Noord zijn nog steeds slechts zeven van de twaalf sporen berijdbaar. De hinder voor de reizigers zal wel de hele avond duren.
Grote hinder
Door een brand in een seinkast aan het begin van de Noord-Zuidverbinding waren slechts twee van de zes sporen beschikbaar en was in Brussel Noord de helft van de sporen buiten gebruik. Dat veroorzaakte heel wat hinder in de Brusselse stations en op alle lijnen van en naar de hoofdstad. Door treinen om te leiden via de ringsporen, via Halle-Vilvoorde en Schaarbeek, probeerde Infrabel de Noord-Zuidverbinding wat te ontlasten maar ook dat bracht weinig soelaas. De vertragingen voor de reizigers liepen op tot één uur.
Hele avond vertragingen
"Nu alle sporen van de Noord-Zuidverbinding weer gebruikt kunnen worden, zou de doorstroming weer vlotter moeten verlopen", zegt beheerder Infrabel. "De snelheid van de treinen is wel nog beperkt maar we hebben de capaciteit verhoogd zodat meer reizigers op dezelfde trein kunnen. De vertragingen zouden in de loop van de avond moeten afnemen maar zullen wel de hele avond voelbaar zijn."
Piekuurtreinen afgeschaft
Ook morgenvroeg zou het spoorverkeer nog hinder ondervinden. Infrabel zal een aantal piekuurtreinen afschaffen. "We proberen dat te compenseren door extra veel capaciteit te voorzien op de treinen die wel rijden."
Ondertussen is het onderzoek naar de oorzaak van de brand in de seinkast aan de gang. Morgen zal ook begonnen worden met de herstellingswerken. (belga/gb)Treingebruikers betreuren gebrek aan info op website NMBS
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) betreurt dat er, twee uur na de brand in een seinhuis aan het station Brussel Noord, op de website van de NMBS nog steeds geen informatie te vinden is over het voorval. Door de brand is de avondspits op het spoor in en rond Brussel ernstig verstoord.
Storingen
"De spoorwegen van onze buurlanden hebben op hun sites een rubriek 'storingen', waar snel en accuraat kan worden ingespeeld op dit soort voorvallen", klinkt het in een persbericht.
Ook vraagt de BTTB dat de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel een noodplan zouden opmaken om bij ernstige storingen snel een aangepaste treindienst op poten te zetten, rekening houdend met de overblijvende capaciteit. "Als maar de helft van de sporen beschikbaar is in de Brusselse Noord-Zuidverbinding, heeft het geen zin om te proberen toch nog de normale treindienst te rijden", zegt Jan Vanseveren van de BTTB.
Reisadviezen
Daarnaast ontbreken volgens Vanseveren ook goede reisadviezen. "Wie van Leuven naar Gent spoort, kan bijvoorbeeld het advies krijgen om te rijden via Mechelen. Dat is bij problemen in Brussel vaak een snellere reisweg", besluit hij. (belga/bf)
treinen omleiden is een oplossing, maar de meer dan de helft van de bestuurders beweert geen enkele andere lijn te kennen, dus dit is geen oplossing. Ik weet niet hoe het zit hier met de bestuurders, maar meer dan de helft van de bestuurders die vandaag bij ons reden kenden de lijn 26 of 28 niet. Toch voorziene omleidingsreiswegen voor L 25/27 dacht ik...
Re: Brand in seinkast Brussel-Noord
bestuurders moeten geen omleidingsreiswegens kennen enkel afwijkingsreiswegen wat een totaal ander verschil is. hiervoor bestaan er fiches lijst 7 genaamd. op deze fices is te zien welke lijnen afwijkingen zijn en welke niet. dit door een heel eenvoudig systeem door een lijn in dikke of dunne lijn voor te stellen.
zo staan lijn 25 en 27 tov elkaar in dikke lijn voorgesteld, ze mogen ze dus onderling gebruiken, en zin dus afwijkingen van elkaar. maar tussen lijn 36 en lijn 2 is er een verschil lijn 36 staat als dikke lijn terwijl lijn 2 een dunnen is. treinen via de lijn 36 mag men dus niet afwijken via de lijn 2. dit zou een omleiding zijn, de bestuurders moeten er dan vooraf van ingelicht worden en er moet nagegaan worden of ze al dan niet een loods nodig hebben om over deze lijn te rijden. Bij afwijkingsreiswegen moet de bestuurder de lijn kennen doch echter zonder de stopplaatsen op deze lijn te moeten respecteren. Hij moet deze lijn dus aenkel als afwijking kennen om van a naar b te geraken.
heel deze uitleg staat dus op tientallen vellen papier uitgetekend door middel van dikke en dunnen lijn (er zijn nog andere lijnsoorten ook maar das effe ni ter zake voor deze situatie)
zo staan lijn 25 en 27 tov elkaar in dikke lijn voorgesteld, ze mogen ze dus onderling gebruiken, en zin dus afwijkingen van elkaar. maar tussen lijn 36 en lijn 2 is er een verschil lijn 36 staat als dikke lijn terwijl lijn 2 een dunnen is. treinen via de lijn 36 mag men dus niet afwijken via de lijn 2. dit zou een omleiding zijn, de bestuurders moeten er dan vooraf van ingelicht worden en er moet nagegaan worden of ze al dan niet een loods nodig hebben om over deze lijn te rijden. Bij afwijkingsreiswegen moet de bestuurder de lijn kennen doch echter zonder de stopplaatsen op deze lijn te moeten respecteren. Hij moet deze lijn dus aenkel als afwijking kennen om van a naar b te geraken.
heel deze uitleg staat dus op tientallen vellen papier uitgetekend door middel van dikke en dunnen lijn (er zijn nog andere lijnsoorten ook maar das effe ni ter zake voor deze situatie)