hollanderhaat

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Dieselfreak

Re: hollanderhaat

Bericht door Dieselfreak »

dekooiker schreef:Dieselfreak haalt een mooi voorbeeld aan over hoe het eraan toegaat: dat de eerste betekenis in Vlaanderen nooit of te nimmer gebruikt wordt, wordt verzwegen ofwel weten de samenstellers niet hoe Vlaanderen taal aanwendt.
En dát voedt dus de afkeer van "Ollanders": dat het Nederlands in Vlaanderen steeds als inferieur wordt beschouwd aan het Nederlands gebruikt door onze noorderburen. Op dezelfde manier is ook de afkeer van Frans ontstaan: lange tijd was het Frans immers de superieure, elitaire taal, en het Nederlands een minderwaardige volkstaal.
Steven schreef:en toch blijken wij als vlamingen ondanks al onze uitspraken(dialect, tussentaal of AN) een grotere woordenschat te hebben als Nederlanders. kortweg ons woordenboekje is dikker als dat van hun.
Het vreemde is, dat je dát in West-Vlaanderen vrijwel nooit hoort. Die fout komt echt óveral in het Nederlandstalige gebied voor, maar niet in West-Vlaanderen. Een West-Vlaming gebruikt ófwel "of" (plaatselijk dialect, vervangt zowel "als" als "dan"), ófwel "dan". Maar "groter als" hoor je in West-Vlaanderen nooit.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Fles

Bericht door Fles »

Dieselfreak schreef: "Ik woon in een hoed uis in Hullehem."
"Kijk, t vliegt daar ne vohel."
"Der sta ne camion me ne platten band op de pechstrook van d'autostrade."
"K eb heen hoesting."
"Ik ben nie in Hullehem heboorn."
"Zij je-hij da?"
"K zal ekik t opeetn."
"W'ebbn ne hrootn ond."
"W'ebbn nen nieuwn auto hekocht."
"K eb nen dikken boek heleezn."

Dát verstaat men in mijn streek onder Algemeen Nederlands...
Ja. In jouw streek. Dat kan.

In mijn streek verstaat men dat onder een taalachterstand.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Als ik op het Internet naar bvb een tekst in het Fries zoek dan is dat quasi hetzelfde, misschien niet identiek maar het zou qua "taalachterstand" even groot zijn. :)
Fles

Bericht door Fles »

Klopt, dat is misschien wel nog meer afwijkend dan de aangehaalde passages :) Maar de Friezen verstaan dat ook niet onder "Algemeen Nederlands", dat is wel een belangrijk verschil :idea:
melle

Bericht door melle »

MIVB-reiziger schreef:
Dieselfreak schreef:Wat ik echt hatelijk vind aan "Ollanders", is dat zij zo vaak neerkijken op ons "domme Belgentaaltje", het Vlaams als een minderwaardige, achterlijke vorm van het Nederlands beschouwen (en het gaat hier niet over de dialecten in Vlaanderen, maar over ABN - Algemeen Belgisch Nederlands.) Dezelfde Ollanders gaan er echter wel vaak van uit dat dingen als: "Harstikke gaaf joh!", "Sodemieter op!", "Een portie patat met", "Poepen op de plee", "jokken", "shag", "sjekkie", "Hun benne goeder als ons", enz. wél Algemeen Nederlands zijn. :evil: :evil: :evil:
Een paar opmerkingen.

- ABN betekent helemaal niet 'Algemeen Belgisch Nederlands', maar wel 'Algemeen Beschaafd Nederlands'. Men heeft daarna snel dat middelste woordje weggelaten, dus nu spreken we over AN - Algemeen Nederlands.
- Het Nederlands in België wordt door veel Nederlanders juist 'schattig' genoemd. Dat betekent niet altijd dat ze het als volwaardige variant erkennen, maar het is toch iets helemaal anders dan 'achterlijk'.
- Mijn ervaring leert me niet dat dat veel Nederlanders uitdrukkingen zoals 'sodemieter op' of 'poepen op de plee' als Standaardnederlands ervaren. Merk ook op dat je allemaal nogal informele en vaak ook heel regionale dingen vermeldt. Ik ga niet ontkennen dat veel Nederlanders er zich maar weinig bewust van zijn dat er ook nog iets anders is dan het Noord-Nederlands, maar dat is jammer genoeg altijd zo bij een grote tegenover een kleinere groep. De Duitsers zijn zich evengoed weinig bewust van het Zwitsers en Oostenrijks Duits, of de Fransen doen vaak ook wat meewarig over het Belgisch en Zwitsers Frans (octante, nonante, c'est quoi ça? :wink: )
- Anderzijds is het ronduit zielig om te zien hoe veel mensen in België hun paasbeste Nederlands bovenhalen en dan denken dat ze heel verzorgd Standaardnederlands spreken, terwijl het eigenlijk niet meer dan een tussentaaltje is. Je kunt niet ontkennen dat de gemiddelde Nederlander een veel verzorgderde Nederlandse standaardtaal heeft dan de gemiddelde Belg (en dan heb ik het niet over informele uitdrukkingen zoals 'sodemieter op'). Daar zit eigenlijk de kern van het probleem: in Vlaanderen is er in de vorige eeuw een standaardiseringsbeweging op gang gekomen (wat samenhangt met dialectverlies), met soms nogal overdreven uitingen (denk aan alle belerende taalvoorschriften op televisie in de jaren 60 tot 80), alleen is dat proces ergens halfweg gestopt... met dat tussentaaltje als gevolg.

Ga eens wat dingen hierover lezen, want de werkelijkheid is veel genuanceerder dan jij nu weergeeft! :)
Weet ge nij wa kik goaa zegge? Het dialect verdwijnt, elke leerkracht werkt er aan mee, en alles gaat binnen enkele jaren verloren (neem nu 50 jaar geleden, der was dan iets dat op -s eindigde, toen was dat meestal op -sch...) :x Eigen taal, eigen geschiedenis.
voorstel:
We schaffen in belgie de nederlandse taal af, en we nemen een nieuwe vlaamse taal in!
(mét dialect) :D
Niets dan voordelen:
-dialect leer
-geen stomme nederlandse spellingsregels die ze zonondig elk jaar moeten aanpassen
-geen stomme leerkrachten nederlands meer (wat wil je nog meer? :)
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

Dieselfreak schreef: "Ik woon in een hoed uis in Hullehem."
"Kijk, t vliegt daar ne vohel."
"Der sta ne camion me ne platten band op de pechstrook van d'autostrade."
"K eb heen hoesting."
"Ik ben nie in Hullehem heboorn."
"Zij je-hij da?"
"K zal ekik t opeetn."
"W'ebbn ne hrootn ond."
"W'ebbn nen nieuwn auto hekocht."
"K eb nen dikken boek heleezn."

Dát verstaat men in mijn streek onder Algemeen Nederlands...
ik vind dit dialect de mooste taal dat er is
Wover

Bericht door Wover »

Alle dialecten hebben wel iets en iedereen vindt het zijne natuurlijk het mooiste.

Ikzelf spreek een tussentaaltje, en ik walg er eigenlijk van als ik mijzelf terughoor :P .
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Het zijn toch ook vaak de Belgen die winnen bij "Het groot Nederlands(ch) dictee". :wink:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

West-Vlaams is het schoonste, gevolgd door Gents. En in feite woon ik in geen enkel van beide streken, ben van de Vlaamse-Ardennen (Ronse-Oudenaarde-Zottegem e.d).
pietje

Bericht door pietje »

Dietrich schreef:West-Vlaams is het schoonste, gevolgd door Gents. En in feite woon ik in geen enkel van beide streken, ben van de Vlaamse-Ardennen (Ronse-Oudenaarde-Zottegem e.d).
Het is eender welk dialect uit België, zolang het maar geen aaaantwaaaarreps is, want dat is echt niet om aan te horen.
alleen die van 't stad (ze weten daar nog niet eens dat het DE stad is) kunnen hun eigen taal uitstaan, bij de rest van de mensheid draait de maag spontaan om :twisted:

voor de rest heeft elk dialect wel iets, of het nu een westvlaams dialect is, Gents, Leuvens, Kempisch, limburgs (niet het Stevaerts, maar dat van de rest van Limburg) of eender welk ander, voor mij zijn ze allemaal even mooi, en vooral interessant om de specifieke woorden te ontdekken.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik geef eerlijk toe, Limburgs is het enige dat ik absoluut niet graag hoor. :)
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Dietrich schreef:Ik geef eerlijk toe, Limburgs is het enige dat ik absoluut niet graag hoor. :)
:shock: :shock:
Dan heb jij nog nooit een echte Limburger aan het werk gehoord, naast Steve Stunt.
Dat is een hilarisch taaltje :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

BDJ
Steve

Bericht door Steve »

sncf-sncb schreef:Het zijn toch ook vaak de Belgen die winnen bij "Het groot Nederlands(ch) dictee". :wink:
Ja, ik teken. Allez, ik was toch in de topvijf. :wink:
Nekvin

Bericht door Nekvin »

melle schreef:bus vol ollanders

wat is het meest bedreigend voor de vrede in het land?
een financiele crisis? een politieke schand?
de val van de regering? mor a'k me ni vergis
dan weetik nog één dink da nog veel meer bedreigend is:

een bus vol Ollanders, een bus vol Ollanders,
een bus vol echte leuke losgelaten Ollanders

den inval van de Hunnen is eeuwenlank voorbij
en ook de Spaanse furie en de beeldenstormerij
d'invasie van de Fritsen houwen wij onder control
mor ze komen nu van 't noorden, en ze gon uit hunnen bol

de verschrikkelijke sneeuwman hee nog niemand kwaadgedaan
het monster van Loch Ness misschien ineens nog ni bestaan
Tyrannosaurus Rex dien is miljoenen jaren dood
mor dees gevaar is hiere, en dees gevaar is groot

tien combi's vol gendarremen da doe me just gin knijt
supporters van den Beerschot die pak ik as ontbijt
en gij mor lamenteren "wie bang is krijgt er ook"
mor a'k ze zien passeren, dan doen ik in mijn broek

een bus vol Ollanders, een bus vol Ollanders,
een bus vol echte leuke losgelaten
uitgelaten, uitgebroken, heel spontane,
ongebluste, sympathieke, enthoesiaste Ollanders

Mijn lijflied!

misschien niet alle hollanders, ma toch veel.
das dus van katastroof
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Nekvin schreef:das dus van katastroof
Te beluisteren op http://www.youtube.com/watch?v=pn6siyhogU4
Plaats reactie