Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
Steven schreef: zo kan je het ook in het onderwijs bezien, in de laatste graagd technisch secundair onderwijs hebben ze normaal een ingenieur nodig om de vakken als elektrciciteit en mechanica te geven (een regent mag normaal maar tot het vierde jaar lesgeven). doch deze mensen zijn in de prive meestal beter betaald dan in het onderwijs. een ingenieur die dus wat wil verdienen zal je zeker niet in het onderwijs treffen. is gewoon een kwestie ban keuzes maken. de voor en nadelen van de verschillende zaken voor uzelf op een rij te zetten en een knoop door te hakken.
Als je van beide walletjes wil eten kun je beginnen in privé later naar staat voor pensioen.
Eerst staat en dan privé lijkt mij niet zo optimaal.
Eens je je staatspensioen hebt en je mag dan nog bijwerken , dan kan prive weer meespelen.
bv. groot deel machinisten van ECR in frankrijk zijn gepensioneerden van SNCF....
Begrijp uw standpunt niet goed! wat is het verschil tussen eerst privé of omgekeerd voor het pensioen?
Uw tweede statement is volledig mis.ECR heeft enkel enkele "chef de tractions " van de SNCF aangeworven om het "encadrement "van de nieuwe bestuurders te doen in de respectievelijke dépots.
De basis van de treinbestuurders in 2005/2006 is gelegd door ex bestuurders van Eurotunnel(15). Alsook enkele veiligheidsspecialisten en planners enz.
Persoonnlijk ken ik HEEL goed de International operations director (zie hun kleine beperkte website) en die willen juist geen ex SNCF treinbestuurders(en zijzelf zijn ook niet très chaud).Ik zeg dus niet dat op de 500 er geen 2 , 3 of 5 zullen zijn. De voornaamste opleidingscentra zijn in Calais en Bourg en Bresse.Volgende opleiding is voorzien in Augustus 2008.
Ten andere de ex SNCF ers zijn voorzichtiger geworden na het schandaal van vorig jaar met hun collega gepensioneerden die bestuurders opleiden in Taiwan en betaald via het eiland Man.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: Begrijp uw standpunt niet goed! wat is het verschil tussen eerst privé of omgekeerd voor het pensioen?
Uw tweede statement is volledig mis.ECR heeft enkel enkele "chef de tractions " van de SNCF aangeworven om het "encadrement "van de nieuwe bestuurders te doen in de respectievelijke dépots.
De basis van de treinbestuurders in 2005/2006 is gelegd door ex bestuurders van Eurotunnel(15). Alsook enkele veiligheidsspecialisten en planners enz.

Ten andere de ex SNCF ers zijn voorzichtiger geworden na het schandaal van vorig jaar met hun collega gepensioneerden die bestuurders opleiden in Taiwan en betaald via het eiland Man.
Pensioen van een ambtenaar is ongeveer 50% hoger dan in de privé (in Belgie)

Toen enkele weken geleden de privé vrachttrein (of was dat Véolia) een kilometer doorschoot in het station van .. (Montauban ?) bleek bij onderzoek door de veiligheidsautoriteit dat alles letterlijk volgens SNCF procedures was gedaan, man bleek ook nog niet zo lang gepensioneerd. (Zou nu ook in La vie du Rail staan maar die heb ik niet )
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door nighttrain »

Dus daaruit concluderen dat de "meeste " ex SNCF zijn is niet redelijk.
Pensioen: Mischien het dubbele OK maar wat heeft dat te maken met eerst het een en/of dan pas het andere? Van privé naar overheid of omgekeerd ?
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:Dus daaruit concluderen dat de "meeste " ex SNCF zijn is niet redelijk.
Pensioen: Mischien het dubbele OK maar wat heeft dat te maken met eerst het een en/of dan pas het andere? Van privé naar overheid of omgekeerd ?
Omdat volgens mij het einde van de carrière de meeste invloed heeft op het eindbedrag, zeker bij ambtenaren waar de laatste jaren buiten verhouding meetellen..
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Steven »

maar voor een treinbestuurder tellen premies niet mee voor de berekening van het pensioen, daar waar dit bij treinbestuurders uit de prive tot de laatste cent meetelt.
13'erke

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door 13'erke »

Straks is er op Canvas een reportage over werken bij DLC (en de vgl met B-cargo) , ik schat omstreeks 20 na 8.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door dentheo »

Steven schreef:maar voor een treinbestuurder tellen premies niet mee voor de berekening van het pensioen, daar waar dit bij treinbestuurders uit de prive tot de laatste cent meetelt.
Voor zover ik weet telt bij de privé het gemiddelde van het loon, over de "ganse" carrière", bij ambtenaren de laatste vijf jaar of is het tien.

Dat geeft bij gelijk loon en gelijke evenredige loonstijgingen uiteindelijk het loon van +- 15 jaar geleden tov een loon van 2,5 jaar geleden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Steven »

het gemiddelde is ook bij de spoorwgen van toepassing dacht ik het gaat er om over welk bedrag je dat gemiddeld gaat berekenen. het gemiddeld van wat je echt kreeg of enkel het gemiddelde van je loon zonder premies. (wat toch al een heel pak kan verschillen en we spreken niet over 50€ de maand he)
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door dentheo »

Steven schreef:het gemiddelde is ook bij de spoorwgen van toepassing dacht ik het gaat er om over welk bedrag je dat gemiddeld gaat berekenen. het gemiddeld van wat je echt kreeg of enkel het gemiddelde van je loon zonder premies. (wat toch al een heel pak kan verschillen en we spreken niet over 50€ de maand he)
Bij rivé ook geen premies, auto's GSMs etc... daar moet ge echt geen schrik van hebben...maar het verschil is 12,5 jaar index en opslag.... in doorsnee 50%....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Steven »

een prive treinbestuurder kent geen premies, die kent enkel zijn loon en toeslagen voor za, zo werk en nachturen. vandaar dat het totale loon er telt en bij ons niet. kwestie van het verschil even duidelijk te maken, wij krijgen een maandelijkse productiviteitspremie (volgens aantal uren en een coefficiënt). kwestie van van u weer te geven hoe ons loon opgebouwd is.
Satyricon

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Satyricon »

De ex-NMBS treinbestuurder was alvast niet te spreken over de mentaliteit die bij de NMBS heerst ;).
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:een prive treinbestuurder kent geen premies, die kent enkel zijn loon en toeslagen voor za, zo werk en nachturen. vandaar dat het totale loon er telt en bij ons niet. kwestie van het verschil even duidelijk te maken, wij krijgen een maandelijkse productiviteitspremie (volgens aantal uren en een coefficiënt). kwestie van van u weer te geven hoe ons loon opgebouwd is.
Steven, het is net daarom dat ik het nog altijd niet begrijp dat de mensen daar niet tegen opkomen (en vakbond)
U krijgt een vergoeding voor on-sociale uren/dagen, u moet er belasting op betalen want het is inbegrepen in uw brutto belastbaar bedrag,maar het is niet inbegrepen in het bedrag die als basis dient om je pensioensbijdrage te berekenen(dit is je brutto loon van de funktie die je uitoefent). Dus later maakt dit ook geen verschil in uw pensioen ondanks je bv 30 jaar in ploegen hebt gewerkt t.o.v. iemand met dagdienst.Het begrip "scafttijd" is ook onbestaande voor iemand ie in full continue dienst draait,reken eens uit 30Min per dag/jaar /carriere??
Wat ik nog altijd niet begrijp is dat in deze discussie het element "bedienkontrakt" en zijn meerwaarde bij DLC niet wordt gewaardeerd t.o.v. het statuut van de NMBS bestuurder.Het moet niet altijd over centen gaan££..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Steven »

voor vele is het statuut nog steeds heilig zo blijkt
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Speedy »

Satyricon schreef:De ex-NMBS treinbestuurder was alvast niet te spreken over de mentaliteit die bij de NMBS heerst ;).
Vraag mij af of die kerel eigenlijk ooit echt alleen gereden heeft bij NMBS... Voor zo ver ik weet zijn er nog maar 2 tb's naar DLC vertrokken (ééntje terug gekomen..) en deze was daar niet bij..

Gebuisde ex-leerling tb's NMBS...die hebben ze bij DLC dan weer wel.
Plaats reactie