Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Zijt maar gerust dat die man weet waarover hij spreekt 

Ik vind het altijd zo moeilijk te interpreteren als zulke mensen spreken. Hij zal wel menen wat hij zegt, daar twijfel ik niet aan, maar meestal zijn het supergemotiveerde mensen die heel gemotiveerd zijn en dus steeds een heel roze bril opzetten als ze vergelijken met waar ze vandaan komen. Verandering van spijs doet altijd eten is het gezegde. Wat nieuw is is altijd boeiend... Beeld u in dat hij zou zeggen. Goh, was ik maar bij Nmbs gebleven, daar had ik veel meer verlof en kon ik zeggen wat ik wil... Dan zou de man zich tegenover televisiekijkend Vlaanderen niet alleen onsterfelijk belachelijk maken, maar hij zou a priori nooit voor de camera gekomen zijn van zijn werkgever. De bazen gaan toch geen mens laten interviewen waarvan ze weten dat hij malcontent is...
De loonsvoorwaarden bij DLC mogen er natuurlijk wel zijn hé. Als treinbestuurder bij DLC krijg je dan ook nog een gratis tankkaart, bedrijfswagen enz. Qua verlof zullen zij zich ook wel aan de regels houden.
Dat klopt, maar nmbs'ers hebben gewoon veel meer verlof en dan weer andere voordelen en het loonsverschil is niet zo groot hoor. (afwachten ook nog wat de onderhandelingen zullen teweeg brenegn op dat vlak) Tijd is geld, heb je meer tijd, dan kun heb je ook meer tijd om nog iets anders te gaan doen. Puur economisch gezien dan...Satyricon schreef:De loonsvoorwaarden bij DLC mogen er natuurlijk wel zijn hé. Als treinbestuurder bij DLC krijg je dan ook nog een gratis tankkaart, bedrijfswagen enz. Qua verlof zullen zij zich ook wel aan de regels houden.
Als er geen personeelstekort is enz .. hebben mensen die in een onregelmatige cyclus bij de NMBS-groep werken inderdaad veel verlof ..
Dat kan best hoor maar vroeg mij gewoon af uit welke depot hij komt + hoe lang dienst bij NMBS.DE_6308 schreef:Zijt maar gerust dat die man weet waarover hij spreekt
Speedy schreef:Dat kan best hoor maar vroeg mij gewoon af uit welke depot hij komt + hoe lang dienst bij NMBS.DE_6308 schreef:Zijt maar gerust dat die man weet waarover hij spreekt
Opzoeken hé via de database? Het kan ook zijn dat die persoon loopbaanonderbreking heeft genomen en dat staat hij er vast wel nog in.
Loopbaanonderbreking is niet mogelijk als treinbestuurder...Satyricon schreef:Speedy schreef:Dat kan best hoor maar vroeg mij gewoon af uit welke depot hij komt + hoe lang dienst bij NMBS.DE_6308 schreef:Zijt maar gerust dat die man weet waarover hij spreekt
Opzoeken hé via de database? Het kan ook zijn dat die persoon loopbaanonderbreking heeft genomen en dat staat hij er vast wel nog in.

(en al zeker niet om bij de concurrentie te gaan rijden)
-
Loopbaan onderbreking is een verworven recht, dus iedereen kan dat nemen ongeacht uw beroeps kategorie. Ik spreek wel over loopbaanonderbreking en geen andere onderbreking..
Miljaarde schreef:Dat klopt, maar nmbs'ers hebben gewoon veel meer verlof en dan weer andere voordelen en het loonsverschil is niet zo groot hoor. (afwachten ook nog wat de onderhandelingen zullen teweeg brenegn op dat vlak) Tijd is geld, heb je meer tijd, dan kun heb je ook meer tijd om nog iets anders te gaan doen. Puur economisch gezien dan...Satyricon schreef:De loonsvoorwaarden bij DLC mogen er natuurlijk wel zijn hé. Als treinbestuurder bij DLC krijg je dan ook nog een gratis tankkaart, bedrijfswagen enz. Qua verlof zullen zij zich ook wel aan de regels houden.
hoeveel meer verlof hebben wij dan? wij krijgen 24 dagen per jaar + het aantal wettelijke feestdagen dat bij toeval in een weekend valt (min1 max 3) dus wij zijn zeker van 25 tot 27 verlofdagen per jaar indien je 45 bent komt er eentje bij. indien 50 (als ik me ni vergis) 2 dagen er bij.
bij dlc geven ze 26 dagen (als ik me niet vergis). jij telt allicht onze kredietdagen er bij, maar da geeft een vals beeld. aangezien die hun oorsprong hebben bij uw betaling en de manier waarop het rooster gemaakt is (betaald worden voor 36u/ week en rooster volgens 38u/ week). daar rekening mee houden, als je puur gaat zien hoeveel je thuis bent tja dan haal je uw gelijk wel, als het over de term vakantie op zich gaat is het gewoon ongeveer gelijkwaardig.
Zou moeten hé...nighttrain schreef:Loopbaan onderbreking is een verworven recht, dus iedereen kan dat nemen ongeacht uw beroeps kategorie. Ik spreek wel over loopbaanonderbreking en geen andere onderbreking..
Helaas loopt het bij ons anders..
De laatste 4j heb ik al 5 collega's ontslag weten nemen wegens het weigeren van loopbaanonderbreking.
Hoe het beest heet is voor mij niet zo belangrijk, thuis is thuis...Steven schreef:Miljaarde schreef:Dat klopt, maar nmbs'ers hebben gewoon veel meer verlof en dan weer andere voordelen en het loonsverschil is niet zo groot hoor. (afwachten ook nog wat de onderhandelingen zullen teweeg brenegn op dat vlak) Tijd is geld, heb je meer tijd, dan kun heb je ook meer tijd om nog iets anders te gaan doen. Puur economisch gezien dan...Satyricon schreef:De loonsvoorwaarden bij DLC mogen er natuurlijk wel zijn hé. Als treinbestuurder bij DLC krijg je dan ook nog een gratis tankkaart, bedrijfswagen enz. Qua verlof zullen zij zich ook wel aan de regels houden.
hoeveel meer verlof hebben wij dan? wij krijgen 24 dagen per jaar + het aantal wettelijke feestdagen dat bij toeval in een weekend valt (min1 max 3) dus wij zijn zeker van 25 tot 27 verlofdagen per jaar indien je 45 bent komt er eentje bij. indien 50 (als ik me ni vergis) 2 dagen er bij.
bij dlc geven ze 26 dagen (als ik me niet vergis). jij telt allicht onze kredietdagen er bij, maar da geeft een vals beeld. aangezien die hun oorsprong hebben bij uw betaling en de manier waarop het rooster gemaakt is (betaald worden voor 36u/ week en rooster volgens 38u/ week). daar rekening mee houden, als je puur gaat zien hoeveel je thuis bent tja dan haal je uw gelijk wel, als het over de term vakantie op zich gaat is het gewoon ongeveer gelijkwaardig.
Dlc (volgens mijn info) 24 dagen verlof. (ik denk de 40 uren week bediendencontract, niet zeker van) Op feestdagen zullen ze ook wel thuis zijn veronderstel ik. (of dubbel betaald worden)
Nmbs: 24 dagen plus de feestdagen die op een zaterdag of zondag vallen (2 in 2008) 26 in 2008 dus.
Komen hierbij 65 Rusten (52 zondagen plus 13 feestdagen) 65 compensaties (52 zaterdagen en 13 dagen om van 40 naar 38 urenweek te gaan. Komen er nog bij 13 kredietdagen om van 38uur naar 36 uurweek te gaan.
In goederenverkeer nog eens per jaar minstens 20 overgangen erbovenop. Na elk trimester zetten ze uw minuren terug op nul. Nadeel hiervan is dat als je dienstoverschrijdingen doet die de 9 uur niet overschrijden, de overgewerkte tijd aangewend wordt om de minuren op te vullen en bij de goederen heb je ALTIJD minuren. Aangezien Dlc enkel goederen doet, moet je deze overgangsdagen ook meerekenen.
Conclusie: geen twijfel mogelijk dat je bij de Nmbs meer tijd hebt voor uw familie leven of tweede beroep. Dit voor slechts een klein loonsverschil tov DLC.
lol de overgangen zijn beperkt tot 20 per jaar en niet minimum 20 he, opletten wat je zegt. tussen waar je recht op hebt en waar je effectief krijgt is ook een wereld van verschil, ik ben van antwerpen naar brussel gegaan en had een achterstand van ruim 100 dagen (all in) dan ben je er vet mee. wat jij en klein loonverschil noemt moet je relativeren, een tankkaart krijgen is geen klein loonverschil maar een groot (zeker met de huidige koers), dlc betaald op die manier 100% uw wooon werk verkeer terug dat wat de nmbs dus niet doet, die kosten waren vroeger misschien klein, maar als je 30 km om meer van uw depot woont kan dat beginnen doorwegen. aangezien de meeste vlamingen op antwerpen beginnen is dat dus voor vele nieuwe mensen eerst twee keer nadenken. zelfs ik denk nu twee keer na voor ik de auto gebruik om naar het werk te gaan omdat die kosten gewoon te serk gestegen zijn de laatste tijd.
als je die kosten kan weghalen (door firmawagen met tankkaart) doe je een serieuse nettowint op uw loon).
trouwens da familiair leven bij de nmbs? kuch ik denk ongeacht of ge nu bij dlc of de nmbs werkt de tol in beide gevallen hetzelfde is, asociale werkuren, hoe ge het nu ook draait of keert is eigen aan de job.
als je die kosten kan weghalen (door firmawagen met tankkaart) doe je een serieuse nettowint op uw loon).
trouwens da familiair leven bij de nmbs? kuch ik denk ongeacht of ge nu bij dlc of de nmbs werkt de tol in beide gevallen hetzelfde is, asociale werkuren, hoe ge het nu ook draait of keert is eigen aan de job.
Amai wat een discussie
Wat maakt het uit bij welke werkgever je bent, het voornaamste is nog altijd dat je je job graag doet.
Na 6 maanden opleiding bij DLC doe ik het nog steeds enorm graag en da's het belangrijkst voor mij

Wat maakt het uit bij welke werkgever je bent, het voornaamste is nog altijd dat je je job graag doet.
Na 6 maanden opleiding bij DLC doe ik het nog steeds enorm graag en da's het belangrijkst voor mij

Ik had vorig jaar welgeteld 23 overgangen Steven. Dus het aantal overgangen is helemaal niet beperkt hoor. Op de goederen heb je er meestal 2 per maand. En als je die achterstallige dagen staan hebt, lopen ze zeker niet weg. Er zijn jaren dat ik achterstand oploop en er waren al jaren dat ik achterstand goedmaakte. En je hebt ook van die gasten die nooit verlof vragen en dan op de barricades staan roepen dat ze kweeniehoeveel dagen achterstaan. (waarmee ik zeker niet u bedoel, maar heb er wel een paar in mijn hoofd nu)Steven schreef:lol de overgangen zijn beperkt tot 20 per jaar en niet minimum 20 he, opletten wat je zegt. tussen waar je recht op hebt en waar je effectief krijgt is ook een wereld van verschil, ik ben van antwerpen naar brussel gegaan en had een achterstand van ruim 100 dagen (all in) dan ben je er vet mee. wat jij en klein loonverschil noemt moet je relativeren, een tankkaart krijgen is geen klein loonverschil maar een groot (zeker met de huidige koers), dlc betaald op die manier 100% uw wooon werk verkeer terug dat wat de nmbs dus niet doet, die kosten waren vroeger misschien klein, maar als je 30 km om meer van uw depot woont kan dat beginnen doorwegen. aangezien de meeste vlamingen op antwerpen beginnen is dat dus voor vele nieuwe mensen eerst twee keer nadenken. zelfs ik denk nu twee keer na voor ik de auto gebruik om naar het werk te gaan omdat die kosten gewoon te serk gestegen zijn de laatste tijd.
Ik heb zelf ook lang naar Antwerpen gependeld (deed dit zo veel mogelijk met de trein) Mijn autokilometers gaf ik in bij de belastingen aan 0,15 cent per kilometer waarbij de eerste 5000 km niet meetelden als persoonlijk gebruik. Nu ga ik gewoon de meeste dagen met de fiets. Hangt er vanaf welke keuzes je maakt in tleven. Een collega van mij overweegt bvb om Brussel-zuid aan te vragen omdat hij ooit op thalys wil rijden. Gevolg is dat hij weer zal moeten pendelen.
Moest ik mij aanbieden bij Dlc, dan mag ik weer gaan pendelen naar Deurne of zeebrugge of weet ik veel. Het is enkel interessant als je in het Antwerpse woont of het moest zijn dat je je hele leven wilt pendelen. (als je kunt kiezen dan weet ik het wel...)
Het is in beide bedrijven asociale uren werken, das juist, maar bij de Nmbs moet je gewoon veeeeeel minder dagen werken. Dat is gewoon een objectief feit. Zeker op de goederen, met al die overgangen.
En ik doe mijn job nog altijd zeer graag, anders verdeed ik mijn tijd niet met het verdedigen van dit schitterende beroep tegen uitholling...
Proef op de som misschien aan alle dlc'ers: Hoeveel dagen heb je vorig jaar moeten werken ?