On is een algemeen onderwerp (men) en fait is derde pers. enkelvoud.
Nous, On fait pas grève. wordt Wij, wij doen geen staking.
Klinkt al een pak logischer, niet

BDJ
heb opgevangen dat het besturingspersoneel de groep was die het minste zou gestaakt hebben. al heb ik dit nog ni bevestigd gezien met cijfersNekvin schreef:wie, van het nmbs personeel, heeft eigelijk gestaakt?
want ik hoor dat veel bestuurder hun gewoon ziek hebben gemeld...
En zij die zich "aanwezig" melden in hun verbingsstation of andere werkzetel onder het mom dat ze niet op hun werk konden geraken?? En dus onverichter zake terug naar "huis " gingen?Satyricon schreef:Voor die dag krijg ik en vele anderen misschien maar een kleine 25€, maar naar de huisdokter gaan en een ziekte simuleren en me dan ziek melden bij de diensttabels .. neen dank u, daar ben ik toch te trots voor.
nighttrain schreef:En zij die zich "aanwezig" melden in hun verbingsstation of andere werkzetel onder het mom dat ze niet op hun werk konden geraken?? En dus onverichter zake terug naar "huis " gingen?Satyricon schreef:Voor die dag krijg ik en vele anderen misschien maar een kleine 25€, maar naar de huisdokter gaan en een ziekte simuleren en me dan ziek melden bij de diensttabels .. neen dank u, daar ben ik toch te trots voor.
'k zou niet weten waarom dit een klassieker is ! Je denkt toch niet dat al het administratief personnel per taxi naar de Frankrijkstraat of andere administratieve eenheden is gebracht,die uit de provincies moesten komen!Satyricon schreef:nighttrain schreef:En zij die zich "aanwezig" melden in hun verbingsstation of andere werkzetel onder het mom dat ze niet op hun werk konden geraken?? En dus onverichter zake terug naar "huis " gingen?Satyricon schreef:Voor die dag krijg ik en vele anderen misschien maar een kleine 25€, maar naar de huisdokter gaan en een ziekte simuleren en me dan ziek melden bij de diensttabels .. neen dank u, daar ben ik toch te trots voor.
Nog een klassieker, maar dat is verboden. Voor de mensen die nachtdienst hadden zijn er taxi's ingezet. Ik dacht dat ik dinsdagnacht niet op het werk ging kunnen geraken dus ik had vorige week woensdag al gewisseld met een collega. Maar vrijdag heeft de Chef Algemeen Toezicht nog gebeld naar me. Een taxi ging me komen halen en naar het Brusselse brengen. Dus ik werk voor de GBI-N Brussel en zij hebben wel de nodige inspanningen gedaan om het personeel ter plaatse te brengen.
Sommigen melden zich dan in hun vertrekstation. Maar er wordt verwacht dat de werknemer zich meldt in het station of in de regio waar hij of zij werkt. Wie niet ter plaatse is, is sowieso onwettig afwezig.
Waaronder valt eigenlijk het laten uitvallen van de trein van Luik (21:26) naar Maastricht (21:54)?Bartjedj schreef:Toen ik 's avonds om 22h in Mechelen stond, zijn er 2 tb's en 2 tbg's met een taxi naar Mechelen gebracht om nog enkele ritten te doen naar Brussel en Leuven.
Taxi is wel pas aangekomen tegen 23h, maar er is toch moeite gedaan om de zaken in orde te krijgen.
Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=FU1S5OT1'Zonder die pesterijen was er geen staking'
Vakbonden leggen schuld bij spoorbazen
'Deze staking was te vermijden', vinden de spoorbonden. 'Ze komt voort uit de onverzettelijke houding van Haek en de andere NMBS-bonzen over een aantal maatregelen die als pesterijen worden ervaren.'
Wat een collectieve arbeidsovereenkomst is in de bedrijven, is het protocol van sociaal akkoord bij de spoorwegen.
Op 1 juli moest het nieuwe akkoord voor 2008-2009 ingaan, maar voorlopig is er dus geen.
Voor Jos Digneffe van ACOD-spoor is het duidelijk: 'Onze leden zien voortdurend de triomfberichten van meneer Haek, geflankeerd door zijn twee collega's dat er opnieuw winst is bij de NMBS, dat de schuldtoename is stopgezet, en het rendement gestegen is met 32 procent. Dat is niet mis.'
'Bovendien zien ze in de nieuwe beheerscontracten dat er nog eens sprake is van een reizigerstoename met 25 procent. De vakbonden eisen daarbij geen personeel bij, maar aanvaarden niet dat er een culturele aardbeving door de spoorwegen gaat.'
De NMBS wou haar personeel een loonsverhoging van 320 euro per jaar toekennen.
'Veel te weinig', zegt ook Luc Piens van ACV-Transcom.
'Maar fundamenteel gaat het nog veel meer om enkele pestmaatregelen die economisch weinig opbrengen, maar die onze mensen moeilijk aanvaarden. Het lijkt erop dat de top een aantal algemene maatregelen wil nemen om specifieke toestanden in bepaalde diensten aan te pakken.'
Jos Digneffe is het ermee eens. 'Het zijn die kloterijen die de mensen doen staken. Over die koopkrachteisen hadden we een compromis kunnen vinden. Maar de spoorbonzen waren te onverzettelijk over een reeks maatregelen die als pesterijen ervaren worden.'
Een overzicht van de maatregelen die het meeste kwaad bloed zetten.
13 dagen kwijt: het lagere kaderpersoneel verliest 13 van 51 vrije dagen. Die kregen ze door een arbeidsduurverkorting naar 38 uur: ze werken 40 uur en nemen die overige twee in dagen op. Bovendien verliezen ze de halve vrije dag die ze op 2 januari kregen en nog zo'n halve dag bij kermissen.
Verplicht collectief verlof: in sommige ateliers wil de directie tien dagen collectief verlof opleggen, waardoor mensen vrezen niet meer tegelijk met hun vrouw vakantie te kunnen nemen.
Minder flexibiliteit: nu kunnen een hele reeks mensen beginnen tussen 7 en 9 uur. De directie wou daar 7.30 uur van maken, uiteindelijk werd het 7.15 uur. Bovenop kwam de verplichting tijdens die diensten een permanentie te hebben, waar het personeel het nut niet van inziet.
Treinbestuurders extra onder druk: in de goederentrafiek wil de leiding treinbestuurders shifts van 11 uur laten doen, terwijl dat nu maximaal 9 uur is.
Bovendien wil men kortere overgangen tussen twee dagprestaties mogelijk maken.
'Veel te gevaarlijk', vindt Luc Pauwels van de onafhankelijke spoorbond OVS.
'We moeten realistisch zijn. In het internationale reizigersverkeer bestaan shifts tot 12 uur. Eventueel kunnen we daarin meegaan, maar er zijn grondige evaluaties nodig', zegt Digneffe.
Einde loopbaan: de vakbonden wilden bepaalde mensen met een zwaar beroep, zoals seingevers en onderstationschefs vanaf hun 55ste de mogelijkheid geven vier vijfden te gaan werken.
Bart Moerman
en dan verschieten die da ze treinbestuurder tegen hun krijgen als Digneffe zo een uitspraken mag doen.Jean schreef:Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=FU1S5OT1'Zonder die pesterijen was er geen staking'
Treinbestuurders extra onder druk: in de goederentrafiek wil de leiding treinbestuurders shifts van 11 uur laten doen, terwijl dat nu maximaal 9 uur is.
Bovendien wil men kortere overgangen tussen twee dagprestaties mogelijk maken.
'Veel te gevaarlijk', vindt Luc Pauwels van de onafhankelijke spoorbond OVS.
'We moeten realistisch zijn. In het internationale reizigersverkeer bestaan shifts tot 12 uur. Eventueel kunnen we daarin meegaan, maar er zijn grondige evaluaties nodig', zegt Digneffe.
Bart Moerman
Steven schreef:en dan verschieten die da ze treinbestuurder tegen hun krijgen als Digneffe zo een uitspraken mag doen.Jean schreef:Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=FU1S5OT1'Zonder die pesterijen was er geen staking'
Treinbestuurders extra onder druk: in de goederentrafiek wil de leiding treinbestuurders shifts van 11 uur laten doen, terwijl dat nu maximaal 9 uur is.
Bovendien wil men kortere overgangen tussen twee dagprestaties mogelijk maken.
'Veel te gevaarlijk', vindt Luc Pauwels van de onafhankelijke spoorbond OVS.
'We moeten realistisch zijn. In het internationale reizigersverkeer bestaan shifts tot 12 uur. Eventueel kunnen we daarin meegaan, maar er zijn grondige evaluaties nodig', zegt Digneffe.
Bart Moerman