De SBB verdedigde indertijd de invoering van een klokvaste dienstregeling door te wijzen op de eenvoud: Je hoeft slechts een uur in detail uit te werken, en dat herhaal je dan gewoon de hele dag.nighttrain schreef: Maar the bottleneck "NZ verbinding" is er nog altijd en daar kan men moeilijk de capaciteit van de rijpaden tussen 07h30 en 09h00 en 16h30 en 18h00 verhogen. Zolang dat men vast houd aan het principe dat alle verbindingen de 3 stations moeten aandoen ,zowel in Z=>N of N=>Z is er een probleem met de piekuurtreinen.
Het N of Z als virtueel kopstation gebruiken zou veel intiligenter zijn.
Wat betreft de NZ verbinding zou ik dan ook enkel nog "klokvaste" treinen er door kunnen sturen. Wat je zou kunnen doen (eens het GEN operationeel) is:
- De meeste IC's niet meer laten stoppen op Centraal Dat maakt het mogelijk om er telkens een paar kort achter elkaar te laten rijden.
- De weggevallen stops opvangen met een goed funcionerend en frequent GEN. Als je daarvoor materieel gebruikt dat goed optrekt en dat veel deuren heeft moet je er hiervaan ook wel een stuk of 20 per uur door een pijp kunnen krijgen, met stop in Centraal.
- Piekuurtreinen niet meer door de NZV.
- Een aantal landelijke dwarsverbindingen niet meer door de NZW. Bijvoorbeeld Antwerpen - Namen met stop in Schuman (en ook op de luchthaven eens de diabolo er is), gecombineerd met bijvoorbeeld (Hasselt) - Leuven - Luchthaven - Denderleeuw - Gent - (en verder?)