Bartjedj schreef:De methode waarop is lichtelijk verschillend.
Naar mijns inziens beledigt Fles niet alle Go-Passgebruikers voor fraudeurs...
Toen ik Fles' reactie las, was mijn reactie 'hij heeft gelijk'. Heb die bij jou niet echt gehad.
Vergeet niet wat je verder nog allemaal gezegd hebt.
BDJ
Ik heb nog eens rustig de tijd genomen om een en ander na te lezen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waar ik DE jeugd beledigd zou hebben. Wat ik gezegd heb, is dat (alle) Passen fraudegevoelig zijn, dat de perceptie van de prijs zowel bij jongeren als bij senioren (die volgens mij al erg goedkoop reizen) fout is, en een derde keer heb ik geschreven: "...als je dat niet doet, dan rijd je grijs." Dat is nog altijd een voorwaardelijke wijs, en ik beweer dus nergens dat iedereen dat doet.
Ik heb ook nog even gezocht naar de bronnen van o.a. het feit dat er stemmen opgaan om de Passen af te schaffen doordat ze vaak aanleiding zijn tot agressie, maar die vind ik spijtig genoeg niet meteen terug. Ik vermoed dat het op een ander treinforum was in een syndicaal gekleurde bijdrage. Maar precieze bronvermelding zit er voorlopig niet in.
Voorts wordt me verweten dat ik het antwoord op de vraag: wat heb je nu nodig om vrij te zijn, heb gesuggereerd. Wie me kent, weet dat ik bij vele generaties leerlingen bekend sta als trein- en busliefhebber, ik kon dus alleen maar ontsteld vaststellen dat ze bijna allemaal voor het rijbewijs kozen. Voor alle duidelijkheid: ze konden kiezen tussen: elk weekend mogen uitgaan, alcohol drinken in een café, op vakantie gaan met vrienden, een eigen wagen hebben, een brommer hebben, zelf je schoolvakken bepalen, je eigen kleren kopen, uitgaan zo laat je wil, alleen gaan wonen. De keuzemogelijkheden werden voorgelegd aan vijfdejaars.
En om alles nog eens samen te vatten: ik vind dat alle Passen en andere Keycards perfect zouden kunnen verdwijnen door de tarieven aan te passen. Dat zou het voor iedereen een pak eenvoudiger maken, zelfs als men wil differentiëren volgens leeftijd e.d.m.