Joris schreef:Als gewoon rijtuig mag je alles in Luxemburg binnen slepen, niet? Van K1 over L en M1 tot I11...
Normaal wel, alhoewel ik twijfel of M5'en er wel binnenmogen.. M4'en zeker, cfr. Televie-toestanden, en de rest normaal allemaal ook.. Nuja, Luxemburg is nog (maar voor hoe lang nog ?) vrij licht in beperkingen van niet-RIC materieel, in tegenstelling tot Duitsland.. Vanaf km 0,001 in Aachen-Süd moet je het niet wagen om met een niet-RIC gekeurd voertuig de grens over te komen of er hangt wat boven het hoofd.. 1985 was denk ik het laatste jaar dat men nog met binnenlandse rijtuigen (M4 & M5) naar Aachen mocht komen, daarna was het gedaan. Nuja, enkel AM62 (de rest met thrystors en stellen met JH zonder GSM-R worden geweerd), HLE16 (de 2 locs met GSM-R) en de HLE27 (ook de 5 locs met GSM-R) mogen er nog komen. En dan moet er binnenkort ook nog Indusi en ETCS op voor een armzalige 5 km.. zucht..
Wat ETCS in Lux betreft, men is daar eigenlijk vooral nog steeds in de testfase: enkele tractievoertuigen (3 Z2000, 3 3000'en en enkele van de verkochte walvisssen) hebben ETCS, de rest niet. Het stuk Mersch-Ettelbrück van de lijn 10 is uitgerust met ETCS-1 en doet nog steeds dienst als testlijn. Al in 1999 had men besloten om heel het Luxemburgse net van ETCS-1 te voorzien, en in 2002 werd het contract aan Alcatel gegeven.. Maar tot nu toe is het héél stilletjes daarrond.. ETCS-1 is, i.t.t. ETCS-2, redelijk vrij van problemen, gezien men het reeds gebruikt op de lijn van Wenen naar Budapest. De Taurussen van de 3 maatschappijen (ÖBB, MAV, GySEV) zijn er dan ook mee uitgerust.. Dus normaal zou men in Luxemburg niet te lang meer mogen wachten..