Bezoek Brussel

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
RzgR Spijkenisse

Bezoek Brussel

Bericht door RzgR Spijkenisse »

Beste mensen, één der komende dagen ben ik van plan naar het Brusselse gewest af te reizen. Wat zijn de hoogtepunten op het gebied van tram, bus, metro en trein? En dan bedoel ik vooral historie, fotografie en ontwerp van bijvoorbeeld stations.
Wover

Re: Bezoek Brussel

Bericht door Wover »

- Station Schaarbeek
- Ex-NMBS en niet meer in dienst: Thurn & Taxis (vanuit Brussel-Noord niet al te ver wandelen)
- Metrostation Erasmus vond ik ook wel mooi

Dit lijstje zal nog wel aangevuld worden door MIVB-reiziger ;).
Steven

Bericht door Steven »

voor turn en taxi is de halte simonis (metro) de makkelijkste halte dacht ik (kruising metrolijnen)

het trammuseum is ook een bezoekje waard.

de grote markt (geen openbaar vervoer hier :))

de voorgevel van brussel centraal is zeker een foto waard, is ontworpen door victor horta (of toch deels, hier zij verschillende stijlkenmerken van terug te vinden, zeker als je naar de details gaat kijken.

op gebied van trein is BINNEN het brussel gewest niet zo snel veel fun te halen. vele stukken zitten onder de grond, al zou ik de europese wijk is opzoeken om het oude gebouw van Brussel-Luxemburg op foto te zetten. Dit originele gebouw staan gewrongen tussen al die europese blokken. toch verliest het zijn charme en karakter hierdoor niet (oude benaming is brussel leopoldswijk)

op gebied van metro zou ik het westelijk ringspoor (lijn 28) opzoeken, de metro ligt er net naast en bovengrond (onder meer halte pannenhuis en omgeving) als je hier een beetje gaat zoeken denk ik wel dat je de metro van op strat kan op foto zetten. onder meer de nieuwe boa's zijn er te zien.

op verschillende platsen in de stad, ook langs het kanaal (regio vroegmarkt, schaarbeek) kan je de nieuwe trams reeks 3000 en 4000 prachtig op foto zetten. zeker die stukken die op brede lanen liggen en waar de tram in eigen bedding kan rijden.

er bestaan bij de mivb dagkaarten, JUMP voor 1 dag
http://www.mivb.be/1-jour-dag.html?l=nl
hiervoor mag je op alle vervoersmiddelen van de mivb gebruiken maken incluis alle bussen (lijn, tec) treinen die zich binnen het brussel gewest bevinden. dit alles voor 4€ per dag.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

De prijs van het Jump-assortiment zijn onlangs geïndexeerd.
Hierdoor kost een Jump-dagabonnement nu € 4,50.

BDJ
Steven

Bericht door Steven »

Bartjedj schreef:De prijs van het Jump-assortiment zijn onlangs geïndexeerd.
Hierdoor kost een Jump-dagabonnement nu € 4,50.

BDJ
dan is de website niet up to date, want heb die info van de mivb site gehaald :-)
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Mijn info komt van de folder van De Lijn, waar expliciet opstaat "Prijzen vanaf 1 juni 2008."

BDJ
RzgR Spijkenisse

Bericht door RzgR Spijkenisse »

Wat is Turn en Taxi??? :oops:
Steven

Bericht door Steven »

RzgR Spijkenisse schreef:Wat is Turn en Taxi??? :oops:

Thurn en taxis = afkomstig van de familie Thurn und Tasis.

oud goederendepot van de nmbs, in vroege jaren gebruikt voor de verzendingsdienst van de nmbs. hieruit is nadien ook ABX ontstaan. het gebouw staat er nog (jammer genoeg geen spoorwegmuseum geworden, was ideaal r voor geweest) en is beschermd voor het grootste deel.

heden ten dagen onder meer gebruikt als tentoonstellingsruimte en andere activiteiten.
http://www.tourtaxis.com/

in het nederlands gekend als turn en taxis in het frans als tourtaxis
Plaats reactie