heeft iemand deze camera?
zo ja, kan je er iets over vertellen of dergelijke.
Deze staat namelijk te koop in krefel voor 399€ en ben ik aan het overwegen om deze aan te schaffen tenzij iemand mij iets anders aanraad.
Nikon D40 Kit DX 18-55mm Zwart
Re: Nikon D40 Kit DX 18-55mm Zwart
alles hangt af van hoe ervaren je al bent met relfexcamerafototoestellen. als het uw erste reflex is zal dit een zeer goed toestel zijn. zijn opvolger is heden ten dage de D60. ik heb de voorganger (D50) en ben best tevreden, voordeel is dat je nadien altijd lenzen kan bijkopen.Robin schreef:heeft iemand deze camera?
zo ja, kan je er iets over vertellen of dergelijke.
Deze staat namelijk te koop in krefel voor 399€ en ben ik aan het overwegen om deze aan te schaffen tenzij iemand mij iets anders aanraad.
groetjes steven
Re: Nikon D40 Kit DX 18-55mm Zwart
Als beginnende fotograaf (?) is dat geen slechte koop, zeker voor die prijs. Maar je zit natuurlijk wel met een spiegelreflexcamera, en overweeg goed of dat echt is wat je wilt. Hou er rekening mee dat spiegelreflexen nogal zwaar en groot zijn, dat je meestal geen liveview hebt (dus je moet door de zoeker kijken), dat je geen films kunt opnemen enzovoort. Veel mensen met weinig fotografie-ervaring kopen een spiegelreflex omdat ze denken dat ze daarmee op een magische manier ineens schitterende foto's kunnen maken, maar niets is minder waar. Veel van die mensen zouden een veel betere koop doen met zogenaamde prosumer, camera's die tussen compactcamera en spiegelreflex in staan. Die komen qua prestaties enigszins in de buurt van spiegelreflexen, maar je hebt niet alle nadelen (je kunt nog filmpjes maken, je hebt liveview, ze zijn niet zo zwaar enzovoort).
De échte voordelen van een spiegelreflex zijn: je kunt makkelijk lenzen wisselen om je aan verschillende situaties aan te passen, je kunt veel beter met de scherptediepte spelen, de ruisprestaties zijn beter en de werking is aardig snel (al doen veel prosumers het op dat gebied ook uitstekend). Als je met je huidige camera beperkingen ondervindt met meerdere van deze dingen, dan kun je een spiegelreflex gaan overwegen. Laten de meeste dingen je echter koud, dan moet je zeker naar een prosumer gaan kijken.
Nog een klein nadeel van die kit: de lens is niet bepaald de beste. Op het begin zul je daar weinig van merken, maar naar mate je iets veeleisender wordt, zul je al snel tegen de beperkingen oplopen (vervormingen bij groothoek, niet altijd schitterende scherpte, beperkte lichtsterkte). En als je dan een betere lens wilt, zul je al diep in de buidel moeten tasten. Dat is ook een nadeel van spiegelreflexen: zo'n instapkit lijkt misschien heel goedkoop, maar zodra je een beetje wilt uitbreiden, loopt de prijs sterk op.
De échte voordelen van een spiegelreflex zijn: je kunt makkelijk lenzen wisselen om je aan verschillende situaties aan te passen, je kunt veel beter met de scherptediepte spelen, de ruisprestaties zijn beter en de werking is aardig snel (al doen veel prosumers het op dat gebied ook uitstekend). Als je met je huidige camera beperkingen ondervindt met meerdere van deze dingen, dan kun je een spiegelreflex gaan overwegen. Laten de meeste dingen je echter koud, dan moet je zeker naar een prosumer gaan kijken.
Nog een klein nadeel van die kit: de lens is niet bepaald de beste. Op het begin zul je daar weinig van merken, maar naar mate je iets veeleisender wordt, zul je al snel tegen de beperkingen oplopen (vervormingen bij groothoek, niet altijd schitterende scherpte, beperkte lichtsterkte). En als je dan een betere lens wilt, zul je al diep in de buidel moeten tasten. Dat is ook een nadeel van spiegelreflexen: zo'n instapkit lijkt misschien heel goedkoop, maar zodra je een beetje wilt uitbreiden, loopt de prijs sterk op.