Werkzaamheden aan brug Gent-Sint-Pieters gestart

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Bartjedj

Werkzaamheden aan brug Gent-Sint-Pieters gestart

Bericht door Bartjedj »

di 10/06/08 13:59 - Vanmorgen werden aan het station Gent-Sint-Pieters de eerste brugdekken geplaatst van een nieuw spoorviaduct.

Het nieuwe viaduct is nodig om een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge aan te leggen. Met die uitbreiding zou de verbinding tussen Brugge en Gent heel wat vlotter verlopen.

"Het snellere reizigersverkeer kan dan worden gescheiden van het tragere stoptreinverkeer en het goederenverkeer", zegt Guido Ardeel van Infrabel.

Het nieuwe viaduct maakt ook gebruik van gelijkgrondse kruisingen. "Met die kruisingen kunnen vertragingen worden vermeden als er toch ergens vertraging zou zijn op het traject", zegt Ardeel nog.

Het nieuwe spoorviaduct bestaat in totaal uit ongeveer 60 brugdekken. Eind 2009 zullen de eerste treinen over het nieuwe viaduct rijden. Het treinverkeer tussen Gent en Brugge zal geen hinder ondervinden van de werkzaamheden.

Bron: De Redactie.be
Video: Mediatheek De Redactie.be

BDJ
Traxxion

Re: Werkzaamheden aan brug Gent-Sint-Pieters gestart

Bericht door Traxxion »

Bartjedj schreef:Het nieuwe viaduct maakt ook gebruik van gelijkgrondse kruisingen.
ONgelijkgrondse kruisingen...
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Verdorie, ge gaat met mijn nieuws lopen! :P Heb die vandaag ook al kunnen spotten, voorzien van de nodige logo's van Infrabel! :P

Eind 2009? :o Ik denk zelfs dat het zo lang nie zal duren. De werken schieten zeer goed op.
Steven

Bericht door Steven »

die brug geraakt onmogelijk volledig in dienst tegen de nieuwe dienstregeling van eind 2008 denk ik. dus zal het pas tegen eind 2009 met de volledige nieuwe beurtregeling zo gemaakt kunnen worden dat ze rekening houden met de brug ivm de uurregelingen. tot dan zullen alle buffertijden blijven zoals ze nu zijn.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Met die nieuwe brug zal er denk ik toch een minuut of twee kunnen gewonnen worden, toch voor de richting Brugge -> Gent, waar treinen momenteel maar aan 90 km/u (vertakking ringvaart) en 60 km/u (Sneppebrug) het station mogen binnenrijden (indien ze op spoor 10 ontvangen worden). In de richting Gent -> Brugge mag er (vanop spoor 12, dat sinds kort weer in dienst is) opgetrokken worden naar 90 km/u tot voorbij de wissel aan de ringvaart.

De reistijd tussen Brugge en Gent zou dus op 18 minuten teruggebracht kunnen worden! :D En dat voor een dikke 40 km spoor! :P
Plaats reactie