Rondje overal zowat met Wover

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Wover

Rondje overal zowat met Wover

Bericht door Wover »

Hallo,

vandaag had ik het laatste examen uit de reeks en kan ik dus hopelijk afscheid nemen van dit academiejaar.

Reden genoeg dus om de Lage Landen nog eens onveilig te maken, en dat heb ik gedaan met volgend rondje:

Vertrekstation Vu Aankomststation Au Trein Bestemming Km T Vgem
Herentals 11.40 Antwerpen-Centraal 12.08 +0 IR g 4911 Antwerpen-Centraal 34 28 73
Antwerpen-Centraal 13.03 Mechelen 13.18 +0 IC B 9232 Brussel-Zuid 23 15 92
Mechelen 13.36 Leuven 13.55 +0 IC Q 2633 Leuven 24 19 76
Leuven 13.58 Liège-Guillemins 14.54 +0 IC F 1712 Liège-Guillemins 70 56 75
Liège-Guillemins 15.24 Maastricht 15.54 +0 IC O 414 Maastricht 33 30 66
Maastricht 16.11 Roermond 16.52 +0 L 6862 Roermond 46 41 67
Roermond 16.58 Eindhoven 17.30 +0 IC 20862 Alkmaar 52 32 97.5
Eindhoven 17.32 Breda 18.08 +0 IC 1962 Den Haag Centraal 58 36 97
Breda 18.22 Roosendaal 18.42 +10 IC 3661 Roosendaal 23 20 69
Roosendaal 19.34 Antwerpen-Centraal 20.01 +3 IC B 9260 Brussel-Zuid 37 27 82
Antwerpen-Centraal 20.14 Herentals 20.43 +0 IR e 3220 Neerpelt/ Hasselt 34 29 70

Conclusies:
- IC's in België zijn over het algemeen vrij traag (de IC-O haalt tussen Brussel en Luik waar hij altijd 160 en 200 mag en Leuven voorbijscheurt "maar" 110, terwijl de IC's in Nederland gemakkelijk 100 gemiddeld halen op kortere afstanden tegen veel lagere maximumsnelheden...

- De eersteklassezetels zijn over het algemeen veel harder dan in België

- De eerste klasse in de oude sprinters is om van te huilen. Onbedekte TL-lampen die een irritant gezoem maken, harde zetels, armleuningen waar je vanaf schuift, ramen waar je amper nog iets door ziet,...

- In eerste klasse zit in Nederland nog veel minder volk dan in België (tussen Breda en Roosendaal zat ik alleen in een rijtuig met twee mensen die een 2e klasseticket hadden "maar omdat ze hadden moeten wachten" maar in eerste waren gaan zitten. Ze begonnen bovendien ook nog net voor Roosendaal te roken, maar we waren bijna aangekomen, dus het was de moeite niet meer om de TBG te gaan zoeken.

- De IC/stoptreinverbindingen zijn allemaal halfuurverbindingen en sluiten perfect op elkaar aan

- De stopplaatsen zijn veel reizigersvriendelijker met bv bordjes die aangeven waar op de lijn de halte zich situeert, elke halte heeft schuilhuisjes, bankjes en klinkers.

- Nederlandse TBG's roepen niet erg vaak om.

- Nederlanders zijn zot van voetbal :P (iedereen liep in't oranje rond).

Anecdote:

Net voor Antwerpen Centraal gaat de Belgische TBG al naar de deur om het losbevel te geven, maar ze merkt dat ze haar sleutel niet meer heeft. Dan moest ze vanaf halfweg de tunnel nadenken waar ze hem gelaten had, en net toen we Antwerpen-Centraal binnenreden herinnerde ze zich het en holde ze naar de andere kant van het rijtuig :).

En het treinkaartje:
Treinkaartje voorkant
Treinkaartje voorkant
Treinkaartje achterkant
Treinkaartje achterkant
IMG_0002.jpg (41.05 KiB) 5341 keer bekeken
ps: is er een tag die je rond HTML code moet zetten om ze te tonen? Of kan Steven misschien de tags "<table>" "<td>" en "<tr>" toelaten, zodat ik dat tabelletje mooier kan laten zien?
Steven

Re: Rondje overal zowat met Wover

Bericht door Steven »

opmerking, als je met een benelux antwerpen centraal aan het binnen rijden bent en de trein stopt lossen de deuren vanzelf ongeacht wat de tbg doet. zijn rijtuigen in int verkeer en moeten niet ontgrendeld worden. onder de 5 km/u komen ze vanzelf los.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

kunnen ze niet vergrendeld worden?

ik reed eens mee met een TB.
we stonden voor een rood sein.
als hij weer wou vertrekken belde hij de TBG met een walkietalkie en vroeg: zijn de deuren vergrendeld :P
dus er moet wel een mogelijkheid zijn.

maar bij die brand in de 1184 in essen waren ze duidelijk niet vergrendeld want iedereen liep naast de sporen :)
Afbeelding
Wover

Bericht door Wover »

Steven schreef:opmerking, als je met een benelux antwerpen centraal aan het binnen rijden bent en de trein stopt lossen de deuren vanzelf ongeacht wat de tbg doet. zijn rijtuigen in int verkeer en moeten niet ontgrendeld worden. onder de 5 km/u komen ze vanzelf los.
Ja, dat dacht ik dus ook, maar blijkbaar is dat toch niet het geval, want ze bleven wel degelijk vergrendeld ;).
Steven

Bericht door Steven »

dat is raar want heb die tot nu toe altijd vanzelf weten loskomen, enkel een sluiting moeten ze geven. het is wel zo dat als je te snel aan die hendel gat trekken de deur dus gat dienst weigeren :-) en je dus terug effe moet loslaten en dan nog is moet proberen. het zijn nu eenmaal niet van de snelste deuren in mijn ogen.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Is dat dan uniek in België, dat de deuren door de treinbegeleider gelost/vergrendeld moeten worden?

De I10-rijtuigen werken, ook in België, nog volgens dat internationaal systeem. Ook al heeft de TBG de deuren gesloten, is het blijkbaar nog altijd mogelijk om ze (alleszins toch van binnen uit, langs van buiten weet ik niet) terug te openen. ONder de 5 km/u hoor je die deuren trouwens ook al lossen.

Dan vind ik het 'Belgische' systeem toch wel veiliger, hoor.
dentheo

Bericht door dentheo »

Wover schreef:Hallo,

vandaag had ik het laatste examen uit de reeks en kan ik dus hopelijk afscheid nemen van dit academiejaar.

Reden genoeg dus om de Lage Landen nog eens onveilig te maken, en dat heb ik gedaan met volgend rondje:

Liège-Guillemins 15.24 Maastricht 15.54 +0 IC O 414 Maastricht 33 30 66
Maastricht 16.11 Roermond 16.52 +0 L 6862 Roermond 46 41 67
Roermond 16.58 Eindhoven 17.30 +0 IC 20862 Alkmaar 52 32 97.5
Eindhoven 17.32 Breda 18.08 +0 IC 1962 Den Haag Centraal 58 36 97
Breda 18.22 Roosendaal 18.42 +10 IC 3661 Roosendaal 23 20 69

Conclusies:

Diverse
1) Ge hebt precies de nederlandse dubbeldekkers "gemist" ? die vind ik indrukwekkend 4 en 6 bakken..
2) Welk ticket is dat stukje tourrail ? Benelux dagkaart bestaat die ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Wover

Bericht door Wover »

Dat is een vrijbiljet voor gezinsleden van Belgische spoorwegbedienden, dus dit rondje heeft me (tot spijt van wie het benijdt) €0,00 gekost.

En ik heb wel degelijk op de VIRMs gezeten. Ik geloof dat het tussen Roermond en Eindhoven was.

Al het NS materieel waar ik heb opgezeten:

- Sprinter - Maastricht - Roermond
- VIRM - Roermond - Eindhoven
- ICK - Eindhoven - Breda
- ICRm Breda - Roosendaal
Fles

Bericht door Fles »

Wover schreef:Sprinter - Maastricht - Roermond
Knap :!: Weet je zeker dat je niet Plan V bedoelt?

Plan V:
Afbeelding
SGMm, a.k.a. Sprinter:
Afbeelding (geleend van onze vriend ReisThijs)
Wover

Bericht door Wover »

Ok, dan was het de Plan V :P.

Ik vond hem nochtans ook wel sprintwaardig, hij heeft zowat de rij-eigenschappen van een klassiekje, maar trekt sneller op.
Fles

Bericht door Fles »

Wover schreef:Ok, dan was het de Plan V :P.

Ik vond hem nochtans ook wel sprintwaardig, hij heeft zowat de rij-eigenschappen van een klassiekje, maar trekt sneller op.
Hehe :) Hij heeft trouwens ook de leeftijd van een klassiekje :lol:
260689

Bericht door 260689 »

treinbruno schreef:kunnen ze niet vergrendeld worden?

ik reed eens mee met een TB.
we stonden voor een rood sein.
als hij weer wou vertrekken belde hij de TBG met een walkietalkie en vroeg: zijn de deuren vergrendeld :P
dus er moet wel een mogelijkheid zijn.

maar bij die brand in de 1184 in essen waren ze duidelijk niet vergrendeld want iedereen liep naast de sporen :)
dit was waarschijnlijk op de bergland
Daniël

Bericht door Daniël »

Wover schreef:Roermond 16.58 Eindhoven 17.30 +0 IC 20862 Alkmaar 52 32 97.5
Dit zal gewoon IC 862 geweest zijn... de 208xx is de vleugeltrein die uit Heerlen komt en in Sittard met de 8xx uit Maastricht combineert en daarna z'n weg naar Alkmaar vervolgt (wat gewoon onder het 800-nummer gebeurd).

Zie daarvoor ook de dienstregelingen van de 20862 en 862.
Wover

Bericht door Wover »

Ah staat dat allemaal op Somda :)? Ik heb het gewoon via de DB planner gedaan, daar staan de nummers ook bij ;).
Nils

Bericht door Nils »

De deuren van de Beneluw worden ontgrendeld wanneer de snelheid daalt onder de 5 km/u.
Indien de trein onvoorzien tot stilstand komt, dient de treinbegeleider de deuren te vergrendelen (via sluitingsdispositief) om te vermijden dat reizigers de trein zouden kunnen verlaten.
Plaats reactie