Normaal ben ik in veel zaken de expert van dienst ( ), maar nu zit ik feitelijk ook met een vraag..
Veel mensen weten het niet, maar op al de biljetten die je koopt voor de trein is er een magneetstrip op de achterkant. Waarvoor dient deze ? Staat daar info op ofzo over het traject ? Buiten de check-in voor Eurostar-treinen heeft die strip toch geen functie meer !? Bij veel andere maatschappijen (DB, NS) heeft men de strip er al lang afgegooid en heeft men op de achterkant de verkorte versie van de reisvoorwaarden gezet. Misschien tijd dat het bij ons ook gebeurt ? Kaartjes met een strip maken kost toch nog altijd meer dan een normaal kaartje ?
msts.be schreef:Veel mensen weten het niet, maar op al de biljetten die je koopt voor de trein is er een magneetstrip op de achterkant. Waarvoor dient deze ? Staat daar info op ofzo over het traject ? Buiten de check-in voor Eurostar-treinen heeft die strip toch geen functie meer !? Bij veel andere maatschappijen (DB, NS) heeft men de strip er al lang afgegooid [...]
DB heeft nooit tickets met magneetstrip afgegeven en gaat dat ook niet meer doen. NS doet het nog maar een paar jaar en alleen aan de weinige internationale balies (en bij de telefonische besteldienst). Bij de loketten binnenland, die ook een beperkt internationaal aanbod hebben, krijg je nog steeds de oude reisbureaubiljetten met omslag en uit te scheuren doorslagvel.
Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 19 jun 2008, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick schreef:En milieuvriendelijk zal die magneetstrip ook wel niet zijn zeker?
Volgens mijn schoonmoeder mogen die zelfs niet bij het oud papier omdat ze niet of moeilijk te recycleren zijn. Als ik in een milieuvriendelijke bui ben knip ik de magneetstrip eraf, doe ik dat bij het restafval & de rest bij het oud papier.
Patrick schreef:En milieuvriendelijk zal die magneetstrip ook wel niet zijn zeker?
Volgens mijn schoonmoeder mogen die zelfs niet bij het oud papier omdat ze niet of moeilijk te recycleren zijn. Als ik in een milieuvriendelijke bui ben knip ik de magneetstrip eraf, doe ik dat bij het restafval & de rest bij het oud papier.
Ik denk eerlijk gezegd dat het zeer dun laagje magnetisch materiaal minder problemen geeft bij de recyclage dan de tonnen drukinkt die moeten verwijderd worden van kranten, tijdschriften en reklamedrukwerk.
Wel, bij de spoorwegen zie ik nog niet meteen de (normale) papieren biljetten verdwijnen.
Bij de De Lijn, MIVB en TEC zullen ze waarschijnlijk in de toekomst wel met van die chipkaarten gaan werken ter vervanging van bijvoorbeeld de lijnkaart. Dat systeem zou dan gelijkaardig kunnen zijn aan een protonkaart. Je laadt je kaart aan een verkoopautomaat op (of misschien zelfs aan een Proton-terminal of bancontact) en bij het nemen van de bus of tram steek je dan die Chipkaart in een automaat (zoals de huidige prodata) waarbij het vereiste bedrag afgetrokken wordt. Eventueel zou men deze kaart ook als keycard kunnen gebruiken bij de spoorwegen.
Voor de occasionele gebruikers zou je wel nog steeds papieren biljetten moeten voorzien vrees ik, tenzij men deze chipkaart, net zoals de proton, combineert met de bankkaart.
Ooit lang geleden, toen het idee van de E-id (electr. ID-kaart) opkwam, was het plan om dat allemaal op 1 kaart te zetten.
Dat zal er echter niet vlug van komen.
Maar idd, abbo's en lijnkaarten kunnen gemakkelijk vervangen worden chipkaarten. En dan kan De Lijn eindelijk zijn ProData-systeem afdanken (iets wat ze zelf al lang willen wegens klantonvriendelijkheid).
Bartjedj schreef:Ooit lang geleden, toen het idee van de E-id (electr. ID-kaart) opkwam, was het plan om dat allemaal op 1 kaart te zetten.
Dat zal er echter niet vlug van komen.
Maar idd, abbo's en lijnkaarten kunnen gemakkelijk vervangen worden chipkaarten. En dan kan De Lijn eindelijk zijn ProData-systeem afdanken (iets wat ze zelf al lang willen wegens klantonvriendelijkheid).
BDJ
Chipkaarten zijn niet echt geschikt voor het OV, daar er nog altijd fysiek contact nodig is tussen kaart en terminal, en dit is tijdrovend. De toekomst is aan de magneetkaarten die opgeladen kunnen worden, en zodra ze binnen een korte afstand van de kaartlezer komt een bepaald krediet wordt afgeschreven. Zo hebben ze in London reeds de Oyster kaart, en Rotterdam gebruikt een gelijkaardig systeem.
De toekomst zijn GSM toestellen met NFC technologie (Near Field Communication).
Bij de DB loopt er al een testproject met deze technologie: Touch & Travel.
Je houdt je GSM gewoon even voor een Touchpoint paal bij het in- en uitstappen en alle gegevens worden bijgehouden.
Maandelijks krijg je dan een afrekening.