Lijn 13 leidde tot 1984 een zo goed als vegetatief leven. Met de komst van IC-IR werd het plots een belangrijke schakel in het NMBS-reizigersvervoer met de IR Poperinge - Turnhout. Deze dienst werd gereden met klassieke motorstellen. Toen ik er de laatste keer was (ergens in 1985) was er dan ook nauwelijks variatie, maar de groene stellen van toen pasten wel in het groene kader dat je zo rond kp 4 vond.
Gisteren trok ik er opnieuw naartoe. Na het hoofdstukje Turnhout - Manage, is het op dit ogenblik de IC Brussel-Zuid - Turnhout die er de dienst uitmaakt. Die wordt voornamelijk gereden met breaks, maar af en toe zitten er ook vreemde eenden in de bijt. In de avondspits wordt één trein gereden met M6-rijtuigen, en een uurtje later is het de beurt aan een M5-stel, geduwd door een loc van de reeks 21/27.
Waar de natuur zich in 1985 nog lekker wild manifesteerde halfweg deze korte lijn, loopt er nu een druk bereden fietspad, en de natuur is nu een Natuurreservaat geworden. Voor de treinfotograaf is het er allemaal niet eenvoudiger op geworden: van het vroegere station Lint is nu een Bekaertafsluiting geplaatst, die uiteraard voortdurend in de weg van het blikveld van de lens loopt, en die wel tot in Lier lijkt door te gaan. Gelukkig is die afsluiting op regelmatige afstanden voor de helft weggeknipt, zodat je er over kunt leunen, en een privé-overweg maakt het mogelijk om aan de andere kant van het spoor te geraken. Helemaal zuiver op de graat is dat niet, maar je kunt je zo wel veilig opstellen, en waarschijnlijk ook nog zonder dat je de treinbestuurders laat denken dat het vandaag hun beurt is.
ms 384 met 3415 Brussel-Zuid - Turnhout (kp 4.0)








