Spoorproblemen lijn 50 en 53

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
enrico8509

Spoorproblemen lijn 50 en 53

Bericht door enrico8509 »

Hallo,
Vandaag stond een trein met 3 HLE23 locomotieven in panne in Wetteren , deze trein was opweg richting Gent. De 3de HLE was mee op sleep, de bestuurder merkte dat een as blokeerde en de rem vast bleef zitten. rond 13u heeft de trein zicht tot stilstand gebracht, alle spoorverkeer moest tussen 13u en 17u op spoor B van lijn 50 rijden tussen Merelbeke en Schellebelle. De 2 HLE 23 reden een uur later weg en de sleep met autowagens werd weggesleept richting Dendermonde. rond 16u30 kwam de 7800 en de 7794 met de hersporingtrein aan naar de beruchte 2377 in nood. Rond 17u reed de trein terug naar Merelbeke en kon het spoorverkeer terug op de 2 sporen rijden.

meer foto's op www.bfoto.be Afbeelding Afbeelding
13'erke

Re: Spoorproblemen lijn 50 en 53

Bericht door 13'erke »

En dan krijg je volgende situatie in Schellebelle:
gestrande astride: Afbeelding Afbeelding Afbeelding tijd zat om te fotograferen, bestuurder hield het na 3 uur wel voor bekeken Afbeelding eerste cargo dus, blijkbaar de weggesleepte trein Afbeelding de eerste reizigersdienst, omstreeks 4 uur Afbeelding ook deze trein uit Dendermonde staat stil , reeds zo'n anderhalf uur. De trein uit Aalst deed nog beter, met 1 uur en 3 kwartier vertraging (wachttijd voor een rood sein op zo'n 200 m van het station van Schellebelle)

Zo'n volledig verslag hebben we niet dikwijls op hgtbf :D
Asterix

Bericht door Asterix »

Schandalig. Dat is gewoon lachen met de mensen....
Steven

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:Schandalig. Dat is gewoon lachen met de mensen....
jeroen kan precies voor elk probleem kant en klaar oplossingen uit zijn hoed toveren?
Vank

Bericht door Vank »

Ik heb die SNCF vandaag nog gezien tussen Mechelen en Brussel.
En heb inderdaad ook een 5à10 tal minuutjes stil gestaan op de brug aan de Blaarmeersen.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

13'erke schreef:En dan krijg je volgende situatie in Schellebelle:
gestrande astride:
Hoe laat hebt ge die foto's van de astride gemaakt?
Ik ben daar ook geweest (moet ongeveer 15u45 geweest zijn) en der liep daar iemand rond...
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven schreef:
jeroen kan precies voor elk probleem kant en klaar oplossingen uit zijn hoed toveren?
Nee, hoor. Perfect normaal dat een spoor op een toch niet onbelangrijke lijn louter door een defecte loc 4 uur versperd is en je tot 2 u mag zitten koekeloeren op die dubbelsporige lijn. Vermoedelijk zal de communicatie ook weer schitterend zijn geweest, dat zijn we ondertussen al gewoon. Zolang men blijft ontkennen dat de NMBS een probleemkind is en blijft op organisatorisch vlak, zal er hier nog veel gelachen worden...
Vank

Bericht door Vank »

Jeroen schreef:
Steven schreef:
Nee, hoor. Perfect normaal dat een spoor op een toch niet onbelangrijke lijn louter door een defecte loc 4 uur versperd is en je tot 2 u mag zitten koekeloeren op die dubbelsporige lijn. Vermoedelijk zal de communicatie ook weer schitterend zijn geweest, dat zijn we ondertussen al gewoon. Zolang men blijft ontkennen dat de NMBS een probleemkind is en blijft op organisatorisch vlak, zal er hier nog veel gelachen worden...

Er werd niets gezegd, ik heb het nu pas door dat dit de oorzaak was.
Velen begonnen al af te vragen waarom we stilstonden.
Asterix

Bericht door Asterix »

Heus, Vank? Wie had dat nu kunnen vermoeden?
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Jeroen schreef:Heus, Vank? Wie had dat nu kunnen vermoeden?
commentaar leveren is gemakkelijk he, maar noem 'ns een oplossing. Hou in gedachten, het is volle spits dan met normaal vrij veel treinverkeer op de L50.
Steven

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Steven schreef:
der is niemand die hier komt zeggen dat dergelijke zaken fijn zijn. er is niemand die komt zeggen dat dit leuke situaties zijn maar de manier van uw eerste reactie gaf de indruk dat jij het op slag anders beter en wel volledig juist zou gedaan hebben. de beste stuurlui staan aan wal. een vaste rem hebben is geen zever, een bestuurder gaat uit van eventueel mogelijk ander gevaar ook, zijnde ontsporing, op deze plaats zou dit als gevolg hebben het volledig sluiten van de lijn tot 100% duidelijk is dat er geen gevaar is. Veiligheid gaat voor op stiptheid en al de rest tenzij jij hierover een ander oordeel hebt dat er eerst andere prioriteiten zijn. de procedure volledig juist laten verlopen bij een vaste rem neemt nu eenmaal enorm veel tijd. het is niet bepaald een plaats waar je passagierstreinen effe via een kleine omweg toch op hun plaats krijgt, dus wachten was ook in mijn ogen het beste alternatief. verder is het enige wat je kan doen de passagiers in de getroffen treinen geregeld op de hoogte brengen van de situatie.

je zou zeggen bussen inleggen om die mensen weg te krijgen! goed schitterend! maa hoe snel zijn die bussen daar? is het mogelijk om met een bus tot aan die trein te geraken? zijn er wel busbestuurders ter beschikking of bussen vrij op dat uur? aan al deze vragen moet je denken en beseffen dat de klok op dergelijk moment razendsnel verder tikt en ongenadig is voor elke beslissing die er genomen word.
enrico8509

Bericht door enrico8509 »

Steven schreef:een vaste rem hebben is geen zever, een bestuurder gaat uit van eventueel mogelijk ander gevaar ook, zijnde ontsporing, op deze plaats zou dit als gevolg hebben het volledig sluiten van de lijn tot 100% duidelijk is dat er geen gevaar is. Veiligheid gaat voor op stiptheid en al de rest tenzij jij hierover een ander oordeel hebt dat er eerst andere prioriteiten zijn. de procedure volledig juist laten verlopen bij een vaste rem neemt nu eenmaal enorm veel tijd.
zo denk ik er ook over, want als de trein werd weggesleept heeft dit veel gebonk met zich meegebracht!
men had de remmen vast gezet en tractie gegeven tegen de HLE 23
de hersporingstrein reed weg tegen een snelheid van 20 Km/u
dentheo

Bericht door dentheo »

enrico8509 schreef:
Steven schreef:een vaste rem hebben is geen zever, een bestuurder gaat uit van eventueel mogelijk ander gevaar ook, zijnde ontsporing, op deze plaats zou dit als gevolg hebben het volledig sluiten van de lijn tot 100% duidelijk is dat er geen gevaar is. Veiligheid gaat voor op stiptheid en al de rest tenzij jij hierover een ander oordeel hebt dat er eerst andere prioriteiten zijn. de procedure volledig juist laten verlopen bij een vaste rem neemt nu eenmaal enorm veel tijd.
zo denk ik er ook over, want als de trein werd weggesleept heeft dit veel gebonk met zich meegebracht!
men had de remmen vast gezet en tractie gegeven tegen de HLE 23
de hersporingstrein reed weg tegen een snelheid van 20 Km/u
Niemand foto van opgekrikte as met rolschaats eronder ??? Of heeft men het remwerk gesloopt of gedemonteerd ??
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Ik kan mij niet meer herinneren waar de detektoren liggen voor vaste rem of warme as in de omstreken van L50A of L 50.En of ze er nog liggen?
gysev

Bericht door gysev »

Inderdaad, een vaste rem is een serieuse aangelegenheid waarmee je geen risico neemt ongeacht de gevolgen. MAAR ! Dit had perfect vermeden kunnen worden. Waarom ? Heel eenvoudig : ondergetekende stond om 12u50 in Dendermonde op zijn trein te wachten toen deze cargo doorkwam. Dat er iets mis was met de lok in opzending was direct duidelijk en ik heb onmiddellijk de ostch op het perron verwittigd, die op zijn beurt direct de blok van Dendermonde heeft opgeroepen - dat weet ik zeker want hij stond naast mij. Er was dus alle tijd om de bet van de cargo te verwittigen en om de trein eventueel in Schellebelle aan de kant te zetten. Nu zijn er twee mogelijkheden :

- of blok Dendermonde vond het niet de moeite waard op Traffic Control in te lichten en dat vind ik - zelf ostch zijnde - een onvergeeflijke beroepsfout;
- of Traffic Control dacht dat het wel zou meevallen en wou de trein in Merelbeke laten schouwen - geen zware beroepsfout maar een blunder die niet wijst op veel kennis en/of ervaring.

In dit laatste geval wil ik wel niet alle schuld in de schoenen van de lijnregelaar schuiven indien het een relatief nieuwe bediende zou zijn : de mensen in de directie die betaald worden om slimmer dan wij te zijn hebben immers materieelkennis uit de opleiding voor Traffic Control geschrapt. Kwestie van te besparen...
Plaats reactie