Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
Op sommige grote stations is de bovenleiding duidelijk hoger opgehangen dan op de vrije baan. Een van vele foto's bekend voorbeeld is Brussel Zuid. Je ziet ook zonder timmermansoog al snel dat de panto's daar verder omhoog staan dan je gewend bent te zien.
Waarom hangt de bovenleiding daar hoger dan elders?
Waarom hangt de bovenleiding daar hoger dan elders?
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
op sommige plaatsen hangt die zelfs lager dan ergens anders, hier zijn de panto's vlak boven de trein.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
Gezien het uur waarop U dit geschreven hebt vergeef ik het U.Nekvin schreef:op sommige plaatsen hangt die zelfs lager dan ergens anders, hier zijn de panto's vlak boven de trein.
Of heeft den afgevaardigde in Mechelen van het ACOD dit in uw oor gefluisterd.
Allee we zouden zeggen ge moet ook nie gedronken hebben om te zeveren.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
Dit heeft te maken met verschillende faktoren.Bordensteker schreef:Op sommige grote stations is de bovenleiding duidelijk hoger opgehangen dan op de vrije baan. Een van vele foto's bekend voorbeeld is Brussel Zuid. Je ziet ook zonder timmermansoog al snel dat de panto's daar verder omhoog staan dan je gewend bent te zien.
Waarom hangt de bovenleiding daar hoger dan elders?
Zoals de max toegelaten snelheid in dit station/baanvak. Dus men probeert de hoek van de pantos zo klein mogelijk te houden om de opwaartse druk tegen de rijdraad zo hoog mogelijk te houden(dus beter en konstant kontakt). alsook de aerodynamische weerstand te verkleinen, dus door het kontakt oppervlak van de panto te verkleinen t.o.v. de lucht.
Dus vanaf 60km/h zijn al deze faktoren zeer belangrijk.
Maar in zones van max 40/50km is het mogelijk toch aanvaardbare kontaktdruk te hebben tussen panto en rijdraad,wanner deze iets hoger hangt, dus als het ware de panto aan zijn max rijkwijdte heeft.
Dus de panto ondergaat laterale(het vooruitrijden van de trein) en transversale bewegingen(de zijdelingse bewegingen van de trein en bochten).Dus hoe kleiner hij is hoe groter de mechanische weerstand(hefbomen).
de min hoogte heeft te maken natuurlijk met de max hoogte van de rijtuigen of wagons toegelaten op het net.
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
Klopt als een bus, maar zou men de bovenleiding dan soms met opzet hoger hangen om er minder krachten van panto's op te krijgen ??nighttrain schreef:Dit heeft te maken met verschillende faktoren.Bordensteker schreef:Op sommige grote stations is de bovenleiding duidelijk hoger opgehangen dan op de vrije baan. Een van vele foto's bekend voorbeeld is Brussel Zuid. Je ziet ook zonder timmermansoog al snel dat de panto's daar verder omhoog staan dan je gewend bent te zien.
Waarom hangt de bovenleiding daar hoger dan elders?
Zoals de max toegelaten snelheid in dit station/baanvak. Dus men probeert de hoek van de pantos zo klein mogelijk te houden om de opwaartse druk tegen de rijdraad zo hoog mogelijk te houden(dus beter en konstant
SNIP
Dus de panto ondergaat laterale(het vooruitrijden van de trein) en transversale bewegingen(de zijdelingse bewegingen van de trein en bochten).Dus hoe kleiner hij is hoe groter de mechanische weerstand(hefbomen).
de min hoogte heeft te maken natuurlijk met de max hoogte van de rijtuigen of wagons toegelaten op het net.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
Neen, want de druk zal iets lager zijn maar de tijd om die zone te doorlopen zal langer zijn.Dus dit speelt geen rol om de inplantingshoogte van de catenaire te bepalen.
De hoogte heeft te maken met de omliggende infrastruktuur zoals perrons of andere elementen. Bv spoorwegovergangen zijn gebonden aan een minimum hoogte ,dus dus voor en na die zone kan de hoogte varieren rekening houdend met het toegelaten gabariet van het net.
De hoogte heeft te maken met de omliggende infrastruktuur zoals perrons of andere elementen. Bv spoorwegovergangen zijn gebonden aan een minimum hoogte ,dus dus voor en na die zone kan de hoogte varieren rekening houdend met het toegelaten gabariet van het net.
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
zoveel zever is dat nu niet he, ken genoeg plaatsen waar de draad zo laag hangt dat het haast lijkt alsof de panto tegen het dak zal gaan liggen, doch hier gaat het om visueel bedrog, als je kort genoeg nabij zou kunnen kijken zal je zeker zien dat hij er voldoende ver af is om de normale waarden te respecteren ivm isolatie en krachten. de stroomafnemer kan dus best heel laag tegen het krachtvoertuig komen he.nighttrain schreef:Gezien het uur waarop U dit geschreven hebt vergeef ik het U.Nekvin schreef:op sommige plaatsen hangt die zelfs lager dan ergens anders, hier zijn de panto's vlak boven de trein.
Of heeft den afgevaardigde in Mechelen van het ACOD dit in uw oor gefluisterd.
Allee we zouden zeggen ge moet ook nie gedronken hebben om te zeveren.
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
ik denk dat de hoogte van de rijdraad op gewone lijnen niets uitmaakt eigelijk. Soms zie je dat de draad verlaagd/verhoogd wordt zonder dat er enige beperking komt 

-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
Het gaat hem gewoon over de zinssammenstellingSteven schreef:zoveel zever is dat nu niet he, ken genoeg plaatsen waar de draad zo laag hangt dat het haast lijkt alsof de panto tegen het dak zal gaan liggen, doch hier gaat het om visueel bedrog, als je kort genoeg nabij zou kunnen kijken zal je zeker zien dat hij er voldoende ver af is om de normale waarden te respecteren ivm isolatie en krachten. de stroomafnemer kan dus best heel laag tegen het krachtvoertuig komen he.nighttrain schreef:Gezien het uur waarop U dit geschreven hebt vergeef ik het U.Nekvin schreef:op sommige plaatsen hangt die zelfs lager dan ergens anders, hier zijn de panto's vlak boven de trein.
Of heeft den afgevaardigde in Mechelen van het ACOD dit in uw oor gefluisterd.
Allee we zouden zeggen ge moet ook nie gedronken hebben om te zeveren.
:
Natuurlijk zal hij ergens lager hangen dan elders!
"En hier zijn de panto's boven de trein" daar begrijp ik niks van
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
Ik heb ook nooit beweerd dat de hoogte van de rijdraad een snelheidsvermindering zal teweegbrengen t.o.v. de referentiesnelheid.Shrek schreef:ik denk dat de hoogte van de rijdraad op gewone lijnen niets uitmaakt eigelijk. Soms zie je dat de draad verlaagd/verhoogd wordt zonder dat er enige beperking komt
Ik zeg enkel dat de hoogte van de rijdraad bapaald wordt door :
aan spoorwegovergangen hoog genoeg voor de max hoogte van het wegverkeer te laten doorrijden enz enz.
En elders de juiste balans tussen pantodruk,snelheid en hoogte om zo weinig mogelijk onderbrekingen(vonken) te trekken.
Vonken = beschadiging van de rijdraad en carbon glijders alsook micro coupures in de traktiekringen
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
er staat dat de panto vlak boven de trein is, als iets ergens vlak boven of onder of naast is, dan beschouwen dat als er kortbij in de buurt. iets met weinig afstand tussen.nighttrain schreef:
Het gaat hem gewoon over de zinssammenstelling
:
Natuurlijk zal hij ergens lager hangen dan elders!
"En hier zijn de panto's boven de trein" daar begrijp ik niks van
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
Mijn welgemeende excuses voor het verkeerd begrepen bijwoord 'vlak'. in deze context.Steven schreef:er staat dat de panto vlak boven de trein is, als iets ergens vlak boven of onder of naast is, dan beschouwen dat als er kortbij in de buurt. iets met weinig afstand tussen.nighttrain schreef:
Het gaat hem gewoon over de zinssammenstelling
:
Natuurlijk zal hij ergens lager hangen dan elders!
"En hier zijn de panto's boven de trein" daar begrijp ik niks van
laten we zeggen het is een vermenging tussen schrijftaal en spreektaal of zelfs dialekt. Binnekort zullen we schrijven op forums in SMS taal .
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
als een beetje dialect of spreektaal of schrijftaal volledig taboe is heb ik maar 1 oplossing, mezelf volledig verwijderen van dit forum aangezien ik geen verweer heb tegen zulke uitspraken.
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
Jongens, wat een discussies voeren we hier de laatste tijd toch altijd
.

-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hoogte van de bovenleiding boven grote emplacementen
Ziehier enkele warden om U een beter idee te geven over welke druk we spreken op de rijdraad(TGV-panto CX) . Deze is in funktie van de treinsamenstelling,en netspanning
een TGV enkel voor 1500V: 90N als hij stilstaat en 200N als hij tot 220Km/h gaat rijden
een TGV enkel voor 25.000V: 70N als hij stilstaat en 180N als hij tot 300Km/h gaat rijden
Wanneer hij gekoppeld is met een andere TGV gaat men 160N zetten op panto 2&4 en 150N op panto 1&3.Besluit hoe hoger de rijdraad hoe moeilijker het zal zijn om deze druk te ontwikkelen.
Dus U ziet dat de druk hoger wordt bij gelijkspanning.Dit alles wordt gestuurd door een electronische detektie vanuit de stuurcabine in functie van de samenstelling en de stand van lijnvoeding.
Dus in de pneumatische circuit is een spuier voorzien om terug te keren naar een lagere druk.
2 veiligheden:1 voor als de max hoogte zou overschreden worden en een andere als de carbonstrook te versleten zou zijn, in beide gevallen wordt de pneumatische circuit geleigd en zal de panto zakken((automatic drop device)
een TGV enkel voor 1500V: 90N als hij stilstaat en 200N als hij tot 220Km/h gaat rijden
een TGV enkel voor 25.000V: 70N als hij stilstaat en 180N als hij tot 300Km/h gaat rijden
Wanneer hij gekoppeld is met een andere TGV gaat men 160N zetten op panto 2&4 en 150N op panto 1&3.Besluit hoe hoger de rijdraad hoe moeilijker het zal zijn om deze druk te ontwikkelen.
Dus U ziet dat de druk hoger wordt bij gelijkspanning.Dit alles wordt gestuurd door een electronische detektie vanuit de stuurcabine in functie van de samenstelling en de stand van lijnvoeding.
Dus in de pneumatische circuit is een spuier voorzien om terug te keren naar een lagere druk.
2 veiligheden:1 voor als de max hoogte zou overschreden worden en een andere als de carbonstrook te versleten zou zijn, in beide gevallen wordt de pneumatische circuit geleigd en zal de panto zakken((automatic drop device)