Benelux Tourrail deel I & II

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Accelerat

Benelux Tourrail deel I & II

Bericht door Accelerat »

Ik heb vorige week een Benelux Tourrail ticket in Eupen gehaald, daarvan zijn hier de reisverslagen:

Maandag 30 juni: Breda-Roosendaal-Antwerpen-Lokeren
Rond 10h15 had ik hier in Teteringen de Veolia bus gepakt, opweg naar het station voor Breda. Zo vreemd als het maar zijn kon, reed Veolia vandaag in plaats van met 20 minuten vertraging, maar met 10 minuten vertraging! :o
Aangekomen in Breda, begon de reis met een ICRm komende uit Arnhem. Ik had aanvankelijk verwacht dat heel de trein stampvol zou zitten met zeereizigers, maar het viel mee, mijn rijtuig was zowat leeg! Afbeelding In Roosendaal aangekomen was het weer de bekende 20 minuutjes wachten op de Beneluxtrein... Uiteindelijk was de benelux binnengekomen en viel het mij op dat de trein PROP vol zat... Dan maar een klapstoel. Uiteindelijk stond heel het balkon vol met Engelse touristen die van een weekendje Amsterdam weer opweg waren naar Brussel voor de aansluitende Eurostar. Vlak voor Antwerpen werd in 4 talen omgeroepen dat mensen voor de Belgische kust recht over konden steken in Antwerpen Centraal. In Antwerpen aangekomen stond mijn medereiziger voor de komende dagen al klaar, Bruno alias treinbruno.
Omdat we nog wel even moesten wachten in Antwerpen, zijn we een pak fritten gaan eten bij de Sweetz to Go waar we alle Graspop bezoekers terug zagen komen. Waarom ALLEMAAL met een Iron Maiden shirt, er zijn toch ook andere bands? :lol: Toen onze AM96 (worst) klaar stond hebben we hier in plaatsgenomen om naar Lokeren af te reizen. Afbeelding De AM96 in Lokeren.

Ik ben die avond toen ook nog even met Bruno naar het lijntje gegaan dat redelijk dicht langs zijn huis gaat: Lokeren-Dendermonde waar wat P-treintjes passeerde: Afbeelding M6 opweg naar St. Niklaas.
Afbeelding Klassiekske dat terug komt uit Dendermonde.
Die avond nog genoten van een goedverzorgd diner door de moeder van Bruno (dat overigens goed smaakte! :D ) en daar nog overnacht.

Dinsdag 1 juli: Lokeren - Dendermonde - Brussel - Libramont - Rodange - Bettembourg - Volmerange - Bettembourg - Luxembourg - Wasserbillig - Luxembourg - Liège - Brussel - Antwerpen
05h20 stonden er opeens 2 gsm's te gillen met een wakker en vervolgens ook nog eens een radio aan... Ik was meteen klaarwakker, maar verbaasde mij erover dat Bruno in zulke herrie kon door blijven slapen. Uiteindelijk was hij toch wakker geworden en hadden we ons gereed gemaakt voor vertrek. 06h15 stond de Belbus van De Lijn klaar om naar het station van Lokeren te rijden. Op het station aangekomen hadden we nog tijd zat en passeerde nog wat treinen: Afbeelding Afbeelding Uiteindelijk kwam onze trein binnen. Een breakje tot aan Dendermonde, is te overleven! Te Dendermonde aangekomen stroomde heel de trein leeg en stak iedereen over naar de P-trein die met M6 dubbeldeksrijtuigen naar Kortrijk zou gaan rijden. Deze rit liep voorspoedig en voor ik het door had, zaten we in Brussel!
In Brussel-Noord renden ik en Bruno nog even snel naar de Panos omdat hij nog moest ontbijten en ik nog een flesje cola wilde kopen omdat mijn ogen ieder moment dicht konden vallen... Precies optijd kwam onze INT Vauban naar Zürich-HB binnen, waar wij in zouden zitten tot Libramont. Afbeelding We hebben ons toen gezet in een I6 coupétje met een andere reiziger die in Namur uitstapte. Na Jemelle zijn we in een SBB rijtuig gaan zitten, dat mij érg goed beviel! Te Libramont verlieten we de trein om over te stappen op de wasmachine (MW41) naar Arlon via Rodange te stappen. Afbeelding Afbeelding MW41 te Rodange.
De Athus-Meuselijn was erg mooi, maar ging gepaard met rode en zelfs gedoofde seinen. Uiteindelijk nog optijd in Rodange geraakt en i.p.v. een Dosto, stond een CFL Z24500 ons op te wachten! :D Afbeelding Afbeelding Ook kwamen 2 18'en langs met een sleep goederen. :)
De Z24500 was erg stil van binnen en de zetels zaten erg goed, ook was er stopcontact aanwezig voor de laptop van Bruno. :lol: In Bettembourg aangekomen was de temperatuur buiten sirieus opgelopen en kreeg je echt een klap van hitte tegen je hoofd als je de trein uistapte. :shock: In Bettembourg stond er een Z2tje klaar voor naar Volmerange. Gedurende de rit naar Volmerange mochten we met de treinbestuurder meekijken en hadden we hier hele gesprekken mee. Uiteindelijk kwamen we in la France aan: Volmerange les Mines! Afbeelding Het Z2tje in Volmerange...
In Volmerange was een of ander zeer groot autobedrijf, een supermarkt en een fritkot. Ik en Bruno zijn in het fritkot fritten gaan halen en hebben dit opgegeten in het Z2tje toen deze stond te wachten om weer terug te rijden. Als de deuren gesloten waren, mochten we weer meekijken bij de treinbestuurder. Ook op de terugweg hadden we weer complete gesprekken. In Bettembourg aangekomen, was onze Dosto naar Luxembourg net weggereden, balen... Gelukkig kwam er vlak erna een SNCF Z24500 uit Nancy naar Luxembourg. Afbeelding Aangekomen op het station van Luxembourg hebben we heel hard gerend om de trein naar Wasserbillig te halen en gelukkig, hij was nog niet weg. De Dosto's vielen mij persoonlijk erg tegen... De zetels zaten erg hard maar gelukkig was er wel airco aanwezig. In Wasserbillig stond ik echt te springen van de hitte, het was daar niet om uit te houden!
We zijn toen maar naar de Cactus gegaan om nieuw drinken in te slaan en daarna terug gegaan naar het station. Het treintje uit Trier kwam toen ook nog eens een keer met +15... Het Duitse dieseltje was helaas niet van airco voorzien en werd het zweten tot Luxembourg. :cry: In Luxembourg wilde Bruno een CFL netkaart gaan kopen, we werden overal heen gestuurd en uiteindelijk kwamen we in een kantoortje terecht waar alleen maar abbonementjes werden gemaakt. De bediendes waren daar erg melig bezig heel de tijd maar uiteindelijk had Bruno zijn Jumbokaart toch nog kunnen krijgen. :) Toen hadden we nog maar 10 minuutjes om de IRm naar Liège te halen, maar toen moest Bruno nog een kaartje Gouvy Frontière-Gouvy bijkopen... Uiteindelijk de trein nog nipt gehaald, maar die zat wel aardig vol. Op een klapstoeltje in het I6 gangpad dan maar... Toen de conducteur langskwam stond hij net zo lang aan te dringen bij iedereen op klapstoeltjes totdat iedereen in een coupétje zat waar nog een of 2 plaatsen vrij waren. Tot Ettelbrück zat de coupé helemaal afgeladen bij ons, maar in Ettelbrück vertrokken al wat mensen. Toen werd de rit steeds mooier. In Clervaux stroomde de complete trein leeg en waren wij de eenigste reizigers in het rijtuig. Toen naderde we de Belgische grens weer. Genietend van het landschap rolde de trein verder door het Ardennenlandschap naar Angleur. In Liège-Guillemins aangekomen verlieten we de trein en stond ik wéér te springen van de hitte. Bruno herinnerde zich plots dat er binnen enkele momenten een HLE15 met I6en naar Gouvy zou rijden. Even wachten dus. Maar wat er toen aan kwam rijden, ik moest even 2 keer goed knipperen met mijn ogen! :shock: Met een HLD55!! :D Afbeelding Daarna plaatsgenomen in de ICa naar Brussel die nogal erg traag over de L2 reed, zeker geen 160 km/h. :(
In Brussel aangekomen gingen we op de ICb wachten om onze reis te vervolgen. Toen we door de tunnel liepen viel mijn oog plots opeens op een geflipte NMBS CTA. Is er opeens een Russische wijk in Doornik bijgebouwd? :shock: Afbeelding Doornik Mjeskroen. :lol:
Toen kwam onze Beneluxtrein binnen... Één AM75! :evil: :evil: :evil: Plaatsgenomen in het propvolle varken, was het zwetenzwetenzweten van de warmte! Uiteindelijk nog nét levend aangekomen in Antwerpen-Berchem, waar ik door mijn broer werd opgewacht. Hier heb ik afscheid van Bruno genomen en die nacht bij mijn broer vlak naast de Dageraadplaats.

Woensdag 2 juli: Antwerpen - Gent - Brussel - Charleroi - Erquelinnes (- Jeumont -) Charleroi - Liège - Brussel - Namur - Brussel - Antwerpen - Roosendaal - Breda
07h00 ging de wekker af, na een ontbijt en rustig aan te hebben gedaan, realiseerde ik me opeens dat ik de trein van 08h06 zou gaan missen... Bruno gesmsd dat ik die had gemist, ik moest die van 08h22 dan maar nemen. Ik ben toen naar Antwerpen-Berchem gelopen en verbaasde mij erover dat het om 07h55 al érg warm was buiten! Toen ik over de Draakplaats liep passeerde er nog wat dieselgeweld opweg naar de Antwerpse-Haven over het ringspoor. Uiteindelijk 08h10 in Antwerpen-Berchem. Even snel wat geld gehaald, ik loop de sporen op... OJA!!!!! Da's waar... 08h06 ging de trein uit Centraal, 08h11 uit Berchem... Dus reed de IC van 08h11 voor m'n neus weg. :| Dus maar gewacht op de geplande 08h22. Afbeelding P-treintje naar Antwerpen-Centraal.
Uiteindelijk kwamen er 3 worsten (AM96) naar Oostende binnen gereden. Even een Metrokrant uitgelezen en toen kwam de trein aan in Lokeren waar Bruno op stapte. We hebben toen maar even verder bekeken hoe we nog op ons geplande reisplan konden komen... We hadden geen flauw idee wat we wilden en zijn we in Gent maar op de ICa naar Brussel en Eupen gaan wachten.
Blijkbaar is het bij NMBS altijd de vraag wat er met ICT (touristentreinen) is, vandaag was het blijkbaar niet belangrijk om te weten hoe laat de ICT naar Blankenberge vertrok: Afbeelding Uiteindelijk plaatsgenomen in de I11 rijtuigen die naar Brussel zou rijden. Bruno kwam op het idee om in Brussel op de IC naar Quévy te stappen. In Brussel aangekomen veranderde de plannen alweer in om de IC naar Charleroi te pakken, zodat we de stoptrein naar Couvin konden halen en we weer op schema waren, dachten we. Vlak voor Charleroi passeerde we de metro léger en dat zag er echt uit alsof er ieder moment een tram doorheen kwam rijden, maar na 20 jaar is er nog steeds geen tram doorheen gekomen. Hoe dichter bij Charleroi, hoe troostelozer het werd. Huizenblokken waar je doorheen kon kijken die zo lek als een vergiet waren. Intussen was de lucht compleet dichtgetrokken met een inktzwarte lucht die afentoe werd verlicht door een grote bliksemflits. Nét voor station Charleroi-Sud reed de trein naar Couvin weg, balen! Uiteindelijk aangekomen in Charleroi-Sud regende het héél hard en viel het mij op hoe ontzettend deprimerend heel die stad was. Ter plekke kwam Bruno op het idee om het klassiekske naar Erquelinnes te pakken. Eenmaal in de klassiekske viel het ons meteen op dat dat klassiekske ook zo lek als een vergiet was! Het water sijpelde in de klapdeur naar binnen en langs de ramen.
Toen kwamen we langs een heleboel industrie en ijzeren wagonnen die 2 dagen stonden te bakken in de zon, met dit als resultaat door de regen:
.Afbeelding Uiteindelijk kwamen we aan in Erquelinnes: Afbeelding Bij het uitlopen van het perron viel mijn oog meteen op eens grensbord van België! Ik opperde het idee om naar Frankrijk te lopen. Zo gezegd, zo gedaan! Al aan het einde van de straat begon Jeumont al: Afbeelding Toen we langs het ziekenhuis liepen ging er plots een paar keer een heel hard alarm af, dat mij deed denken aan het noodalarm in nederland bij aanslagen of rampen. Maar gelukkig was er niets aan de hand, eerlijk gezegd kroop er wel even angst door mijn lijf toen ik dat alarm hoorde... Uiteindelijk waren we bij la gare SNCF de Jeumont beland. Afbeelding In het station zelf was het érg rustig en stond er ook maar een TER naar Aulnoy Aimerys klaar die een geweldige aansluiting bood voor de belgische reizigers met -15 minuten... Uiteindelijk vertrok deze TER met welgeteld één reiziger. Afbeelding Voor zover ik doorkreeg was Jeumont een station met 2 stroomtyppes: 3 kV en 25 kV: Afbeelding Opeens kwam de stationsopzichter vluchtig naar mij toe gerend om te vragen of ik ergens naar op zoek was ofzo, want de trein naar Aulnoy was just weg. Toen ik uitlegde dat wij treinhobbyisten waren begreep hij waarom er nog mensen op zijn station rondliepen, nadat de trein naar Aulnoy vertrokken was. :lol: Uiteindelijk zijn we weer naar België gaan lopen. We hebben toen bij de friterie naast het station van Erquelinnes ("Friterie de la gare") een pak fritten gehaald en op de trein opgegeten. Afbeelding Afbeelding Speciaal voor Fles :lol:
Op de terugweg viel mijn oog nog op een ontzettend grote GTI (Grande Travaux Inutilles->grote nutteloze werken): Afbeelding In Charleroi aangekomen was het wachten op de IC naar Liège-Guillemins... Heb toen nog even de tijd gehad om een foto te trekken van Charleroi-Sud met de kleine ring erboven: Afbeelding Toen we plaats hadden genomen in de enkele AM96 kwam de trein in beweging. Na Charleroi passeerde we Marcinelles, waar zich ook ooit het huis waar de horrorscenario's van Dutroux hebben plaatsgevonden, waar nu een groot zeil overheen is gehangen van een vliegerend kind in knalblauwe lucht. Dan rijd de trein langs allerlei grote afval bedrijven van allerlei metalen en viel mij ook op hoe ontzettend vervuild de rivier de Sambre is. Uiteindelijk kwam na de eindeloze verloederende industrie een einde, toen we in Namur binnen kwamen waar weer prachtig uitzicht was op de citadel. Na Namur rijzen er rotswanden aan weerszijden uit de grond en rijd je constant parallel aan de Maas, een prachtig lijntje! :D Bij aankomst in Liège was het alwéér ONTZETTEND warm, zodat je alwéér een klap van hitte in je gezicht kreeg bij het uitstappen. Dit keer gingen we voor de ICo wachten, omdat deze in een ruk doorreed van Liège naar Bruxelles-Nord. Uiteindelijk was de trein optijd en reed met volle bak 200 km/h over de L2 en ook volle bak 160 km/h door Leuven heen. :) Optijd in Brussel-Zuid aangekomen bleek Benelux +5 te hebben, niet zo erg... Nog even wat gespot vanop spoor 15, maar dat was geen doen meer zowat constant een trein. :o Afbeelding Afbeelding Vertrekstaat in Brussel-Zuid in de spits, 4 schermen vol voor treinen binnen een kwartier. :shock: Goed... Benelux komt binnen... Benelux? Nee hè... ALWEER een AM75, ALWEER propvol, ALWEER heel warm. We stapten hem maar weer uit, want ik had geen zin om anderhalf uur in een varken te koken tot in Roosendaal. Toen werd plots de EC Jean Monet naar Basel omgeroepen. Ik stootte Bruno aan.. "Zin in een slagje Namur?" Dat leek Bruno ook wel een leuk idee! Wij snel naar het spoor sprinten en daar kwam de reeks 20 al met een hele sleep Corail rijtuigen van SNCF binnen. Afbeelding Wij hadden ons neergezet in een gerenoveerd rijtuig van TER Alsace waar je zowat in de zetels wegzakte, zalig! :D
Ik even snel mij gsm pakken en naar huis smsen dat ik 2 uurtjes later thuis kom, werd beantwoord met "Veel plezier!". Dat zat dus goed, dachten we. Na Etterbeek minderde de trein vaart en gingen we aan een slakken gangetje verder tot aan Namur.... *Mesdames et messieurs, votre attention s'il vous plais! À cause des travaux entre Bruxelles et Ottignies, nous sommes retardé en environ de vingt-trois minutes!* VINGT-TROIS MINUTEN?! De aansluitende Vauban zouden we nooit meer halen, dachten we. Eenmaal in Namur aangekomen was de vertraging ingelopen tot 11 minuten. Maar nog altijd geen Vauban gepasseerd. :o Wij lopen naar het spoor "Yes! Vauban 5 minuten vertr... WTF?! +42 minuten?! :shock: ". Ik liep toen met Bruno naar de loketbediende van Namur en vroeg hoelaat ik in Breda kon aankomen. De vrouw meldde mij dat dat waarschijnlijk pas om 23h08 zou zijn... *oeps!* :oops: Uiteindelijk nog een half uurtje in Namur gehangen en toen met de Vauban mee gegaan. Gelukkig reed de Vauban lekker hard door en zaten wij heerlijk in de SBB zetels. :) In Brussel-Schuman begon het er toch wel om te spannen of we nog optijd zouden komen voor Benelux. Uiteindelijk 4 minuten overstaptijd in Brussel-Noord, netjes dacht ik zo. :) Op vertrekuur nog altijd geen Benelux... Er werd omgeroepen dat er panne aan de locomotief was. :roll: Uiteindelijk maar de IC naar Antwerpen gepakt. In Antwerpen bleek er nog maar een trein naar Nederland te gaan die dag, maar gelukkig kwam die wel aangereden. :) Zoals in Namur voorspeld kwam ik 23h08 aan in Breda, ipv 19h08 als voorzien. :oops:
Nog 3 dagen op mijn Benelux Tourrail te gaan! :D
Robin

Re: Benelux Tourrail deel I & II

Bericht door Robin »

mooie reportage :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Fles

Bericht door Fles »

Wh00t :shock: Netjes hoor :D

Jullie zijn dus helemaal via Florenville - Halanzy - Rodange gereden. Ook nog door naar Arlon? Of meteen Luxemburg in? :P En idd, Volmerange, Frankrijk :lol: Er is nog zo'n station "in" Luxemburg, alleen dat wordt maar heel zelden aangedaan ;)
treinbruno

Bericht door treinbruno »

audun-le-tiche en rummelange.
rummelange heeft zelfs loketten die heel de dag open zijn en er komen maar 5 treinen per dag :)

DIE LUXEMBURGERS HEBBEN ECHT GELD TE VEEL :twisted: :D
(zoals ook een netabonnement voor alle bussen en treinen in luxemburg voor 50€ (13 cent per dag) :D

het waren inderdaad zeer leuke reisjes :D
alleen was ik echt wel kapot van die 5 km naar jeumont te wandelen. want ik had die ochtend nog niets gegeten :twisted:
gelukkig in erquelines dan direct een pak friet kunnen kopen :D

volgende week gaan we nog naar lille en het depot van luxemburg en nog ergens.
en dan zijn ook al mijn sorrypassen op
Afbeelding
Fles

Bericht door Fles »

Rumelange ligt in Luxemburg. Rumelange-Ottange lag wel in Fra, maar wordt niet meer bediend. Ik bedoelde idd Audun-le-Tiche ;)

Op het oude gebouw is nog een bordje te vinden uit de tijd dat het een SNCF-station was :)
Fles

Bericht door Fles »

Dat Erquelinnesbordje is ook van een stijl die je alleen maar in die regio ziet geloof ik he? :? In Oudenaarde hebben ze ook zoiets dacht ik. Maar mocht je nogeens naar Dudelange 1t/m 4 gaan, tjek dan ff of daar bordjes hangen ;)
treinbruno

Fles schreef:Dat Erquelinnesbordje is ook van een stijl die je alleen maar in die regio ziet geloof ik he? :? In Oudenaarde hebben ze ook zoiets dacht ik. Maar mocht je nogeens naar Dudelange 1t/m 4 gaan, tjek dan ff of daar bordjes hangen ;)
LET OP FLES !

in duddelange-burange hangt er nog steeds geen stationsnaambordje :twisted: :twisted: :twisted:
in de andere stations wel
Afbeelding
Fles

Bericht door Fles »

Vuile prutsers daar verdulle :evil: Zeker prorail aan de slag of wat :shock:
Wover

Bericht door Wover »

sncf-sncb schreef:
Uiteindelijk kwamen er 3 worsten (AM96) naar Oostende binnen gereden. Even een Metrokrant uitgelezen en toen kwam de trein aan in Lokeren waar Bruno op stapte. We hebben toen maar even verder bekeken hoe we nog op ons geplande reisplan konden komen... We hadden geen flauw idee wat we wilden en zijn we in Gent maar op de ICa naar Brussel en Eupen gaan wachten.
Je had in Gent de IC naar Lille-Flandres kunnen nemen, uitstappen in Moeskroen; daar overstappen op de IC naar Brussel, uitstappen in Doornik en daar dan de IC naar Luik nemen. Dat zijn ook allemaal leuke en snelle lijnen ;). En dan hadden jullie wellicht ook de trein naar Couvin gehaald ;).

Ter plekke kwam Bruno op het idee om het klassiekske naar Erquelinnes te pakken.

Uiteindelijk kwamen we aan in Erquelinnes:

Bij het uitlopen van het perron viel mijn oog meteen op eens grensbord van België! Ik opperde het idee om naar Frankrijk te lopen. Zo gezegd, zo gedaan! Al aan het einde van de straat begon Jeumont al:
Na-apers, zie "rondje overal zo wat met Wover" :P.

Ik ben vanuit Erquelinnes ook naar Jeumont gewandeld en daar een pintje gedronken en teruggewandeld :). Eigenlijk toch niet heel veel te zien daar, maar het is altijd leuk om eens de grens over te steken :P.

Trouwens, het terrasje naast friterie de la gare in Erquelinnes is ook wel super gezellig ;). In het café in het station zelf hebben ze vies Luxemburgs bier :P.
treinbruno

Wover schreef:
sncf-sncb schreef:
Je had in Gent de IC naar Lille-Flandres kunnen nemen, uitstappen in Moeskroen; daar overstappen op de IC naar Brussel, uitstappen in Doornik en daar dan de IC naar Luik nemen. Dat zijn ook allemaal leuke en snelle lijnen ;). En dan hadden jullie wellicht ook de trein naar Couvin gehaald ;).

DAT WAREN WE EERST OOK VAN PLAN :twisted: :mrgreen:
maar doordat sander de IC naar lille had gemist wouden we geen 45 min in gent wachten en zijn we via brussel naar chalala gegaan waar we normaal 10 min overstaptijd hadden... maar...
Laatst gewijzigd door treinbruno op 03 jul 2008, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Wover

Bericht door Wover »

Achzo, tja... :)
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Knap!

Jullie zijn blijkbaar langs de lijn Namen-Luik gegaan. En dus ook door Hermalle S/s Huy.
Ramplocatie van vadaag.

BDJ
treinbruno

daar dacht ik 10 seconden nadat ik het bericht hoorde ook al aan :)

maar we waren allesinds niet van plan in treinen zonder airco te gaan zitten vanwege het weer :D (en dus ook niet in breaks)
maar het kon geen kwaad het klassiekje naar erquelines te nemen omdat het dan abnormaal onweerde.
alleen in het terugkeren was het dan een kleine sauna in dat treintje naar charleroi, alle raampjes open :D
Afbeelding
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Dan moet je eens proberen: een M4m Mechelen-Gent bij zo'n weer. Door gebrek aan begroeiïng langs de lijn zit de zon zowat de hele reis op de ramen.
Bakken :wink:

BDJ
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Bende mietjes, zeg, ik heb wel twee dagen in de schroeiende zon tennisles moeten geven! :P

Dat stuk van de Metro van Charleroi dat jullie even voor Charleroi-Sud gekruist zijn (met die indrukwekkende brug over de Samber) is wel in dienst en is zelfs de enige volledig afgewerkte en in dienst genomen tak zoals voorzien! :wink:
Plaats reactie