Fles schreef:Normaliter wordt dat gecombineerd met een kopbak die van een ander gecrasht treinstel overblijft?
Inderdaad, bin ongevallen worden alle goeie kasten bewaard, van zodra ze (na een ander ongval) de ontbrekende kast(en) hebben maken ze weer een compleet stel. Zo rijd bijvoorbeeld de helft van percrot vandaag ook opnieuw rond. 709 en 716 hebben destijds een ongeval gehad, wel de beide goeie kasten zijn samengesteld en hebben weer een normaal trein stel. (rijd vandaag rond als 709 gemoderniseerd)
Dietrich schreef:Tja dat is weer een uitvinding van de pers... bij vliegtuigen is het zo dus bij treinen ook zeker.
Daar zit ook geen zwarte doos in trouwens ... maar wel een fel rood/oranje bak
De term 'zwarte doos' komt van het engels 'black box'.
Een 'black box' betekent in het algemeen een toestel waarvan de werking niet kan beinvloed worden door de gebruiker.
Alle berichten in de pers blijven het maar hebben over de geluidsbanden van de zwarte dozen. Waar halen ze dat toch ? Er zitten helemaal geen geluidsbanden in.
Een uitspraak van de heer Petit op het VRT-nieuws van 13.00u : Volgens een eerste analyse van de gegevens is de passagierstrein op hetzelfde spoor terecht gekomen als de goederentrein.
Wat een enorme informatieve waarde !
Voor degenen die het dus nog niet wisten, de 2 treinen zijn inderdaad op elkaar gebotst op hetzelfde spoor !
Dietrich schreef:Tja dat is weer een uitvinding van de pers... bij vliegtuigen is het zo dus bij treinen ook zeker.
Daar zit ook geen zwarte doos in trouwens ... maar wel een fel rood/oranje bak
De term 'zwarte doos' komt van het engels 'black box'.
Een 'black box' betekent in het algemeen een toestel waarvan de werking niet kan beinvloed worden door de gebruiker.
Alle berichten in de pers blijven het maar hebben over de geluidsbanden van de zwarte dozen. Waar halen ze dat toch ? Er zitten helemaal geen geluidsbanden in.
Je hebt 2 vormen van Black Boxes. De FDR of Flight Data Recorder en de CVR of Cockpit Voice Recorder.
FDR is een computer die alle vluchtgegevens vastlegt (hoogte, snelheid, tankinhoud, ...), terwijl de CVR 30 minuten klank bijhoudt van alles wat in de cockpit gezegd wordt. Na 30 minuten wordt opnieuw overschreven.
Bartjedj schreef:Je hebt 2 vormen van Black Boxes. De FDR of Flight Data Recorder en de CVR of Cockpit Voice Recorder.
FDR is een computer die alle vluchtgegevens vastlegt (hoogte, snelheid, tankinhoud, ...), terwijl de CVR 30 minuten klank bijhoudt van alles wat in de cockpit gezegd wordt. Na 30 minuten wordt opnieuw overschreven.
BDJ
Bart,
Het gaat hier wel over treinen he en niet over vliegtuigen.
Bij mijn weten is er geen enkele Belgische trein met een Voice Recorder aan boord.
Waar ze dat dan vandaan halen weet ik ook niet.
Ik twijfelde al waar het nu over ging
Trein heeft idd geen CVR. Wel worden bepaalde gesprekken met het seinhuis edg opgenomen op band.
Maar hoe dat net zit, weet ik ook niet.
Ik zal eens een beetje speculeren: Op de beelden zijn wissels te zien net voor de plaats van het ongeval. Ik gok dat een wissel simpelweg versprongen is (door een steen bv), en dat de trein zo op tegenspoor is terechtgekomen. De reizigers sprakken ook van twee "botsingen", maar dat kan goed zijn dat de break met veel te hoge snelheid door de wissel vloog en dat dat de schok veroorzaakte.
Maar eigenlijk kan zelf eens een kijkje gaan nemen al veel opheldering brengen denk ik...
Wover schreef:Ik zal eens een beetje speculeren: Op de beelden zijn wissels te zien net voor de plaats van het ongeval. Ik gok dat een wissel simpelweg versprongen is (door een steen bv), en dat de trein zo op tegenspoor is terechtgekomen. De reizigers sprakken ook van twee "botsingen", maar dat kan goed zijn dat de break met veel te hoge snelheid door de wissel vloog en dat dat de schok veroorzaakte.
Volgens mij kan een wissel zomaar niet 'verspringen'.
De oorzaak zal wel complexer zijn, alleen zullen we weer jaren moeten wachten om het te weten te komen zoals gewoonlijk in dit land.
Een wissel kan zo maar niet van stand veranderen als de treinbeweging is toegestaan door een sein. Eén van de voorwaarden om een sein op veilig te krijgen is dat de de reisweg ingeklonken is en de wissels in een bepaalde stand vast liggen.
Als er zich stenen tussen de wissels zouden bevonden hebben, dan is er geen controle op de wisselstand en kan het sein niet op veilig komen.
Laat het parket gewoon zijn werk doen : o.a. de registratiebanden van de treinen, de verklaringen van het betrokken personeel, de bewerkingen op het betrokken seinhuis, de veiligheidstoestellen op het seinhuis, enz. enz.
Adler schreef:Een uitspraak van de heer Petit op het VRT-nieuws van 13.00u : Volgens een eerste analyse van de gegevens is de passagierstrein op hetzelfde spoor terecht gekomen als de goederentrein.
Wat een enorme informatieve waarde !
Voor degenen die het dus nog niet wisten, de 2 treinen zijn inderdaad op elkaar gebotst op hetzelfde spoor !
en toch licht hij hier al een tipje van de sluier. Het was waarschijnlijk niet de bedoeling dat de trein naar of op tegenspoor gegaan is.
Er was een hevig onweer gaande op het ogenblik van het ongeluk! hadden we te maken met een storing op de signalisatie/wissels/spoorstroomkringen? Heeft de seingever een overschrijdingsbevel gegeven? Om op normaal spoor te blijven of om naar tegenspoor te gaan?
Want we kunnen toch zien dat de snelheid niet heel hoog was max 40Km/h gezien de schade(kreukelzone en niet ontspoord).En zoals U kunt zien op de fotos er was een zone waar ze van spoor konden veranderen (sein rechts met keper lichtbak)