NMBS wil haar service fors verbeteren

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bartjedj

NMBS wil haar service fors verbeteren

Bericht door Bartjedj »

vr 11/07/08 13:21 (UPDATE video) - De NMBS wil het komende jaar haar service aan de reizigers fors verbeteren. Er worden nieuwe treinen ingezet, er komt een betere compensatie bij vertragingen en treinen zullen beter worden onderhouden. Dat alles staat in een actieplan waarmee de NMBS-directie verder wil gaan dan de beheersovereenkomst die met de regering is afgesloten.

Het komende jaar zet de NMBS 100 nieuwe dubbeldekstreinen in. Zo'n 30-tal oude dubbeldekstreinen worden gerenoveerd. Er komen 15.000 extra zitplaatsen, wat het totaal op 245.000 brengt.

"Over twee jaar zal de NMBS over de modernste vloot van Europa beschikken", zegt NMBS-topman Marc Descheemaecker.

Een andere maatregel is dat de compensatieregeling wordt vereenvoudigd en verbeterd. Een uur vertraging wordt 100 procent terugbetaald. 10 vertragingen van meer dan 30 minuten in 6 maanden tijd worden voor de helft terugbetaald. Bij vertragingen zullen reizigers ook via sms ingelicht worden.

Ook aan de netheid van de treinen wordt gewerkt. Mobiele ploegen gaan vanaf november 570 treinen per dag poetsen.

Ten slotte streeft de NMBS er ook naar om de treinen nog stipter te laten rijden. "In het eerste semester is de stiptheid van onze treinen met 1,5 à 2 procent gestegen. Eind 2008 moeten we 92 à 93 procent halen. Vorig jaar was het net geen 90 procent", aldus nog Descheemaecker.

Bron: De Redactie
Film: Mediatheek

Film is de moeite waard, om te horen dat hij niets verteld dat we nog niet wisten :wink:

BDJ
Adler

Re: NMBS wil haar service fors verbeteren

Bericht door Adler »

Bartjedj schreef: om te horen dat hij niets verteld dat we nog niet wisten :wink:
Is het ooit al anders geweest ?
stefke

Bericht door stefke »

"Over twee jaar zal de NMBS over de modernste vloot van Europa beschikken", zegt NMBS-topman Marc Descheemaecker.

da moe je met een korreltje zout nemen die weet nie wat die zecht
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Het is een persbericht he, speciaal voor het publiek om de mensen te sussen en warm proberen te maken.

De modernste vloot van Europa is zeer sterk overdreven, er rijden nog altijd klassiekjes rond uit de jaren 60 met amper aanpassingen gedurende die tijd, ik weet niet of die binnen 2 jaar weg zijn. Plus niet al het nieuwe materieel is altijd zo goed geweest.
Adler

Bericht door Adler »

stefke schreef:"Over twee jaar zal de NMBS over de modernste vloot van Europa beschikken", zegt NMBS-topman Marc Descheemaecker.
Die man weet gewoon niet wat hij zegt.
Asterix

Bericht door Asterix »

De maatregelen die de komende 12 maanden worden doorgevoerd:

* Eind 2008 moet de stiptheid gestegen zijn tot 92 à 93 procent. Vorig jaar was het net geen 90 procent.

* Bijna 100 nieuwe dubbeldekstreinen + een dertigtal oude dubbeldekstreinen wordt gerenoveerd. Er komen 15.000 extra zitplaatsen. Nu zijn dat er 230.000. Ook de goederencapaciteit wordt uitgebreid.

* Ticket-on-line wordt uitgebreid, de festivaltickets zijn een succes.

* In Brussel-Zuid, Luik en Antwerpen komen er zeer binnenkort automatische ticketverdelers voor internationaal vervoer, om de concurrentie met het vliegtuig voor de middellange afstanden aan te kunnen gaan.

* In juni 2009 start NMBS-tv met treingebonden informatie (zowel actuele als achtergrondinfo) op de website van de NMBS alsook op schermen in de grotere stations.

* In september start een centrale verkeersleiding die 24 uur per dag in nauwe samenwerking met Infrabel treinen beheert en treinbegeleiders helpt bij onder andere verstoord verkeer. In het handvol grote stations moet er op zeer korte tijd een infodesk kunnen worden opgericht die reizigers bij calamiteiten verder helpt.

* De compensatieregeling wordt vereenvoudigd en verbeterd. Een uur vertraging wordt 100 procent terugbetaald. Tien vertragingen van meer dan 30 minuten in zes maanden tijd worden voor de helft terugbetaald.

* De netheid wordt verbeterd. Mobiele ploegen gaan vanaf november 570 treinen per dag poetsen na de ochtendpiek (nu 430).

* Reizigers zullen per sms info krijgen. Hiervoor zullen ze het treinnummer naar een bepaald nummer moeten sturen. Ook het systeem van de persoonlijke dienstregeling zal verder worden uitgewerkt.

Ik stel mij hierbij de vraag wie dit gaat betalen. Midden 2006 weigerde de NMBS nog zo een sms-service in te richten omdat de kosten zouden moeten worden doorgeschoven naar de klant. Nu kan het opeens wel?
Adler

Bericht door Adler »

Jeroen schreef:In september start een centrale verkeersleiding die 24 uur per dag in nauwe samenwerking met Infrabel treinen beheert en treinbegeleiders helpt bij onder andere verstoord verkeer.
Ik dacht dat dit al bestond, namelijk Traffic Control van Infrabel.
Gaat de NMBS zijn eigen Traffic Control oprichten dan ?
Steven

Bericht door Steven »

traffic control doet de treinen, ik vermoed dat de nmbs een soort verkeersleiding wil ivm het personeel op die treinen. erg duidelijk is het echter niet wat ze hier juist bedoelen.
Steve

Bericht door Steve »

Ik had begrepen dat het om een verkeersleiding ging die zich met informatieverstrekking bezig zou houden. Dus zorgen dat TBG's, personeel in de stations, de reizigers zelf zo snel mogelijk geïnformeerd worden. Zoiets zou me zeker geen slechte zaak lijken...
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:traffic control doet de treinen, ik vermoed dat de nmbs een soort verkeersleiding wil ivm het personeel op die treinen. erg duidelijk is het echter niet wat ze hier juist bedoelen.
Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet.
Ik weet dat Traffic Control nu reeds in verbinding staat met het treinpersoneel bij storingen en dergelijke.
Blijkbaar vindt de NMBS dus dat het huidige systeem niet goed werkt en gaan ze nu een eigen systeem opzetten.
Dat is weer eens een bijkomende schakel in een al ingewikkeld systeem en gaat volgens mij enkel de zaak nog maar complexer maken en voor nog meer communicatieproblemen zorgen.
Traffic Control is er juist gekomen om alles zoveel mogelijk te centraliseren op één plaats en nu gaat men het weer uiteen trekken.
Steven

Bericht door Steven »

TC is het beheersorgaan voor de treinen, zij moeten er dus in real time voor zorgen dat alles blijft rijden zoals voorzien of toch zo goed als. Het geven van info is dus niet de hoofdtaak van TC. ZE beheren alle treinen dat wil dus zeggen alle firma's en alle type treinen. Nu zal de nmbs dus blijkbaar een soort dienst willen die enkel de voor haar nuttige info gaat verwerken en deze doorgeven aan de tb's en tbg's hierdoor ontlast je TC een beetje denk ik. hopelijk richten ze dan nog 1 centraal telefoonnummer en het is ok voor mij.
rail s

Bericht door rail s »

Jeroen schreef:De maatregelen die de komende 12 maanden worden doorgevoerd:

* Eind 2008 moet de stiptheid gestegen zijn tot 92 à 93 procent. Vorig jaar was het net geen 90 procent.

* Bijna 100 nieuwe dubbeldekstreinen + een dertigtal oude dubbeldekstreinen wordt gerenoveerd. Er komen 15.000 extra zitplaatsen. Nu zijn dat er 230.000. Ook de goederencapaciteit wordt uitgebreid.

* Ticket-on-line wordt uitgebreid, de festivaltickets zijn een succes.

* In Brussel-Zuid, Luik en Antwerpen komen er zeer binnenkort automatische ticketverdelers voor internationaal vervoer, om de concurrentie met het vliegtuig voor de middellange afstanden aan te kunnen gaan.

* In juni 2009 start NMBS-tv met treingebonden informatie (zowel actuele als achtergrondinfo) op de website van de NMBS alsook op schermen in de grotere stations.

* In september start een centrale verkeersleiding die 24 uur per dag in nauwe samenwerking met Infrabel treinen beheert en treinbegeleiders helpt bij onder andere verstoord verkeer. In het handvol grote stations moet er op zeer korte tijd een infodesk kunnen worden opgericht die reizigers bij calamiteiten verder helpt.

* De compensatieregeling wordt vereenvoudigd en verbeterd. Een uur vertraging wordt 100 procent terugbetaald. Tien vertragingen van meer dan 30 minuten in zes maanden tijd worden voor de helft terugbetaald.

* De netheid wordt verbeterd. Mobiele ploegen gaan vanaf november 570 treinen per dag poetsen na de ochtendpiek (nu 430).

* Reizigers zullen per sms info krijgen. Hiervoor zullen ze het treinnummer naar een bepaald nummer moeten sturen. Ook het systeem van de persoonlijke dienstregeling zal verder worden uitgewerkt.
* Goederenvervoer: de capaciteit voor containertransport in de haven van Antwerpen wordt met 50% verhoogd vanaf april. Eind 2008 start een joint venture met Deutsche Bahn (Railion dus) voor goederenvervoer tussen Duitse industriegebieden en Belgische havens.

* Stopplaatsen: de stopplaats Beervelde wordt heropend, naar Essen worden dubbeldekstreinen ingezet.

* Leaseauto's: Athlon least auto's aan Accenture inclusief multirittenkaart voor de trein (later uit te breiden naar andere bedrijven).

* Mystery shopper: Externe incognito "controleurs" peilen vanaf spetember of de tbg hun werk goed doen.
bron: De Tijd
overweg13

Bericht door overweg13 »

rail s schreef:
* Mystery shopper: Externe incognito "controleurs" peilen vanaf spetember of de tbg hun werk goed doen.
bron: De Tijd
Ben ik nu al verdacht?
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Adler schreef:
Jeroen schreef:In september start een centrale verkeersleiding die 24 uur per dag in nauwe samenwerking met Infrabel treinen beheert en treinbegeleiders helpt bij onder andere verstoord verkeer.
er komt een reizigers dispatching. die doet hetzelfde als traffic control, maar dan voor reizigers nationaal
Adler

Bericht door Adler »

Nekvin schreef:
Adler schreef:
er komt een reizigers dispatching. die doet hetzelfde als traffic control, maar dan voor reizigers nationaal
Ik begrijp dit dus nog altijd niet.
Traffic Control heeft 7,5 miljoen euro gekost.
Volgens Infrabel is 1 van de hoofdopdrachten van Traffic Control: "Kwalitatieve verspreiding van informatie".
Ik lees ook in de persmap: "Kloppend hart van nieuw communicatiecentrum voor spoortransport".
Zij beschikken over alle mogelijke communicatiemiddelen met de seinhuizen, de treinen en het treinpersoneel.
Waarom moet de NMBS nu nog eens een eigen 24/24 dienst oprichten voor hun eigen beheer en communicatie ?
Wil men de kloof tussen Infrabel en NMBS nog groter maken dan ze nu al is ?
Plaats reactie