Steven schreef:3000 v wordt via ondulatoren omgevormd (elektronisch dus) naar een driefasige wisselspanning da schema hier volledig zetten is bijna ni te doen volgens mij (ik bezit het zelfs ni ook al ken ik de reeks 13) in onze boeken zetten ze gewoon een vierkantje op die plaats in het schema
Hier zie je de ondulateur van een 13, de ontbrekende schakel in de schema's van Steven. Je ziet dus in de ene richting de thyristoren van het type GTO (herkenbaar aan het kruisje). Anti-parallel daarover staan dioden die dienen om de opgestapelde energie weg te krijgen uit de thyristor. Wie de technische uitleg wil van de exacte werking raad ik de boeken 'Elektronische vermogencontrole' van ing. Jean Pollefliet (een leraar van mij geweest overigens). Dit staat uitgelegd bij de invertoren van het 180° type. In de twee volumes staat er niet alleen uitleg over de elektronica maar ook over de toepassing, bv. een eurostar.
Ja idd, heb ik ook gezien dat de middenste tak niet doorloopt. Een ander iets wat niet klopt is dat de drie fasen van de motor allemaal naar de eerste fase lopen. Voor de niet techneuten, elke fase van de motor vertrekt normaal van een aparte tak.
@steven: er zitten er eigenlijk meer dan 4, de hulpkringen berusten op hetzelfde principe niwaar
euh ja ma ik vermoed da we voor de modale forumbezoeker (zover die zou bestaan) best ni te super veel in detail moeten gaan of ze horen het hier nog donderen in Keulen
bij de spoorwegen zal er zelden vanuit het Nederlands gedacht en geschreven worden bijna alle afkortingen en termen komen uit het frans of engels (diesel meestal zoals de 51/62/55) en als er dan nederlands tussenzit zijn het meestal verbasterde woorden eigenlijk
Elgar schreef:Hmmm, 'ondulatoren' , nog nooit van gehoord, bedankt voor de info!
Ondulator is dan ook een foutieve vertaling binnen de NMBS, wisselrichter zou véél beter nederlands zijn.
Ga eens over de grens kijken bij onze Nedelandse buren, daar is pas echt sprake van 'zoals u dat noemt: taalvervuiling'
Ik stel trouwens vast dat dit uw enige bijdrage tot dit topic(onderwerp) is
Nog een vraagje over het remmen met de motor bij de reeks 13.
Recuperatie zou alleen maar mogelijk zijn onder 3000 V=.
Waarom niet onder 25000 V~? daar zou je enkel de rheostatische rem mogen gebruiken..
Heeft dit misschien te maken omdat bij motorwerking de wisselspanning eerst omgezet wordt naar gelijkspanning met gelijkrichters (en dus omgekeerd geen stroom doorlaten)?
Of heeft dat met iets anders te maken?
dit heeft enkel te maken met onderstations, echter merkt de bestuurder hier niet veel van omdat het de pc van de hle zelf is die beslist over de soort elektrische rem de plaats heeft. het kan weerstandsrem, het kan recuperatierem zijn of beide samen
oei da is iets anders da moet zakken naar een paar duizend volt he en dan moet die omvorming nog gebeuren naar 3fasige wisselspanning mits eerst gelijkstroom te maken en dan terug wisselstroom van de te maken