Jubilee-klasse 5390 'Leander' in LMS livrei op de East Coast Main Line net ten zuiden van York. Deze lijn telt vier sporen: twee 'fast' en twee 'slow', twee 'down' (weg van Londen) en twee 'up' (naar Londen). Leander rijdt op het 'down slow' spoor:

En op de kleinere overwegen is de bareel normaal dicht voor het wegverkeer. Als je door wil, moet je stoppen en uitstappen, op een belletje drukken, en de bareelwachter komt dan uit zijn kot, en opent de bareel voor je auto. Op de lijn zijn normaal drie treinen per uur... Er zijn in Belgie destijds lijnen voor veel minder geautomatiseerd!Steven schreef:amaai spoorlijnen met mechanische seinen en overwegwachters, dat is op dergelijke lijnen bij ons al wat jaren niet meer te vinden.
Dat gaat in Duitsland op afgelegen overwegen ook zo. Alleen open je dan een spraakverbinding met een seinpost of dergelijks en die opent dan de bomen op afstandeaw458 schreef:En op de kleinere overwegen is de bareel normaal dicht voor het wegverkeer. Als je door wil, moet je stoppen en uitstappen, op een belletje drukken, en de bareelwachter komt dan uit zijn kot, en opent de bareel voor je auto. Op de lijn zijn normaal drie treinen per uur... Er zijn in Belgie destijds lijnen voor veel minder geautomatiseerd!
Gewoon over de laatste twee-drie weken. Er is hier zoals je misschien weet een ruime interesse in erfgoed, en dat gaat ook voor het spoor. Buiten de talrijke museumlijnen zijn er denk ik zo'n 40-50 stoomlocs met certificaat voor de gewone baan. Vaak eigendom van prive-personen, of stichtingen, en die worden dan verhuurd aan charterbedrijven die er de wagons aanhangen en de ritten organiseren. Het is nogal populair, maar ik sta liever langs de baan met mijn kodakske. Het heeft wel wat om ze aan 70-80 Km/U zien voorbij te denderen, ipv te staan puffen op een of andere kortere museumlijn. Het valt me steeds op hoe stil een stoomloc op snelheid wel is - zelfs een e-loc maakt meer lawaai.Fles schreef:Maar, als ik vragen mag: in het kader van wat was er ineens zo veel stoom op het spoor? Was er een nationaal stoomweekend of zo? Of heb je deze foto's in de loop van een jaar gemaakt misschien? Of?
Oh - op reguliere lijnen zijn er nog mechanische overwegen en seinen genoeg. Hier rond York zijn er twee: de lijn York-Harrogate en de lijn York-Scarborough. Beiden grotendeels enkelspoor, en hebben voor het overgrote deel mechanische seinen en overwegen bediend door Network Rail, de nationale netwerkbeheerder.Steviewonder schreef:Mooi foto's.![]()
Weet er iemand of er in GB deze mechanische seinen en overwegen nog op regulieren lijnen gebruikt wordt of is dat enkel op Prive lijnen.