Trein dubbel zo duur als auto

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick

Bericht door Patrick »

dinsdag 19 augustus 2008 | Bron: belga

BRUSSEL - Het openbaar vervoer gebruiken is in ons land dubbel zo duur als met de auto rijden. Tot die conclusie komt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Karel de Grote Hogeschool. Hij berekende ook dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan een bij de NMBS. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Pecqueur legde voor zijn berekening de prijs van een auto naast die van een abonnement bij de NMBS en De Lijn. 'Een gemiddelde auto, zoals een Opel Astra of een Volkswagen Golf, kost elk jaar 4.974 euro', zegt Pecqueur. 'Wanneer een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf min of meer dezelfde verplaatsingen met het openbaar vervoer wil doen, is het meer dan 10.000 euro per jaar kwijt.'

NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts benadrukt dat de trein niet bedoeld is om de auto volledig te vervangen. 'Ons doelpubliek is het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer. Voor die mensen hebben we wél interessante tarieven. De gemiddelde prijs voor een gezin ligt hier tussen de 1.200 en de 1.300 euro per jaar.'

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) geeft toe dat het treinverkeer in ons land erg duur is. 'Maar onze bussen en trams zijn het goedkoopst van heel Europa.'
Koop dan eens een ticketje in het Verenigd Koninkrijk: ££££££££ :shock:
En de vergelijking abonnement De Lijn - NMBS is appels met citroenen vergelijken: zo rijdt een trein met minstens 2 personeelsleden, een bus maar met 1; De Lijn heeft geen stations; enz. ...
Adler

Re: Trein dubbel zo duur als auto

Bericht door Adler »

Die man heeft het zich wel heel gemakkelijk gemaakt bij zijn 'berekening'.
Die 10000 euro is dus gewoon de prijs van een nettreinkaart (2544 euro) maal 4.
Op die manier kan ik ook vergelijkingen maken.
Dat krijg je dan als een docent autotechnologie zich gaat bezig houden met treinen.
Bovendien is een vergelijking tussen auto en trein die enkel gebaseerd is op de prijs volledig scheefgetrokken.
Bekijk ook eens de veiligheid, de milieuaspecten, de files, enz., enz...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Tja dat "onderzoek" lijkt op niets, maar zoals altijd geraakt dat met een persbericht wel in alle kranten en op de nieuwssites. Ziehier dus de waarde van de pers op sommige momenten.
gysev

Bericht door gysev »

Dietrich schreef:Tja dat "onderzoek" lijkt op niets, maar zoals altijd geraakt dat met een persbericht wel in alle kranten en op de nieuwssites. Ziehier dus de waarde van de pers op sommige momenten.
En vergeet niet de "waarde" van de NMBS-woordvoerders die ook weer een kans laten liggen om dit onderzoek terecht te wijzen. Wanneer gaan ze daar eindelijk ook eens het spoor verdedigen in plaats van altijd als een geslagen hond in een hoekje te gaan uithuilen? Zelfs het commentaar van deze "onderzoeker" dat een auto altijd op tijd is wordt niet weerlegd.
Steven

Bericht door Steven »

tja een auto heeft geen vooraf vastgelegde uurregeling, op die manier is die altijd op tijd.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Inderdaad.
Voor mij is een auto op tijd als je voor aanvang van de rit (of tijdens de rit met een GPS) een route vooropstelt met een aankomstuur, en je dat aankomstuur haalt.
En dan denk ik dat je nog niet aan 50% van de autoritten komt die op tijd zijn.

BDJ
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef: Die 10000 euro is dus gewoon de prijs van een nettreinkaart (2544 euro) maal 4.
Een gezin dat vier nettreinkaarten wil betaalt echter wel degelijk 4x2544 Euro. Dan zijn de tarieven van het Zwitserse GA toch wel gezinsvriendelijker.
Voor een paar zonder kinderen 5200 CHF (3170 Euro)
GA voor een volwassene is 3100 CHF
Voor tweede volwassene in zelfde gezin: 2100 CHF

Voor een gezin met twee kinderen 6040 CH (3700 Euro):
Voor tweede volwassenen 1700
Voor eerste en tweede kind: 620 x 2

En in Zwitserland is het GA geldig op alle OV, niet enkel op de trein.
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Adler schreef: Die 10000 euro is dus gewoon de prijs van een nettreinkaart (2544 euro) maal 4.
Een gezin dat vier nettreinkaarten wil betaalt echter wel degelijk 4x2544 Euro. Dan zijn de tarieven van het Zwitserse GA toch wel gezinsvriendelijker.
Voor een paar zonder kinderen 5200 CHF (3170 Euro)
Voor tweede volwassene in zelfde gezin: 2100 CHF

Voor een gezin met twee kinderen 6040 CH (3700 Euro):
Voor tweede volwassenen 1700
Voor eerste en tweede kind: 620 x 2

En in Zwitserland is het GA geldig op alle OV, niet enkel op de trein.
het gaat hem vooral op de manier van vergelijken he, hij neemt gewoon de netkaart in vergelijking met een auto.

maar wie kan wil en moet nu het nut van een volledige netkaart gebruiken? de meeste mensen (zowel per auto, trein of bus) nemen bijna altijd vaste trajecten. hierover een vergelijking maken zou een veel beter en realistischer beeld geven.
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef: het gaat hem vooral op de manier van vergelijken he, hij neemt gewoon de netkaart in vergelijking met een auto.
Inderdaad, als je op zo een manier vergelijkt moet je dus in feite ook de prijs nemen van een auto waarmee je 365 dagen per jaar van 's morgens tot 's avonds zou onderweg zijn.
En die prijs zou ik wel eens willen zien.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Patrick schreef:En de vergelijking abonnement De Lijn - NMBS is appels met citroenen vergelijken: zo rijdt een trein met minstens 2 personeelsleden, een bus maar met 1; De Lijn heeft geen stations; enz. ...
En dat is nog niet eens het belangrijkste. Om te beginnen is de trein een stuk sneller en comfortabeler. Ten tweede is De Lijn beperkt tot Vlaanderen, met de NMBS kom je ook in Wallonië.

Men vergeet bovendien dat:

1) Het gezin bestaande uit ouders en kinderen al lang niet meer het standaardhuishouden is. Circa 1 op de 7 Belgen woont alleen, en dat aantal groeit. Voor hen is een NMBS-abonnement wél goedkoper dan een wagen. De gemiddelde bezittingsgraad van een auto bedraagt in ons land slechts 1,2 personen.

2) Iemand hoogst zelden een abonnement voor het hele net nodig heeft. Meestal is het een abonnement voor een specifieke lijn, wat natuurlijk veel goedkoper is.

Bovendien kan iemand voor 4,6 € (jonger dan 26, Go-Pass) of 7,1 € (ouder dan 26, Rail Pass) van De Panne naar Aarlen. Reken eens uit hoeveel hetzelfde traject per auto kost (autogebruik kost, brandstof en onderhoudskosten veroorzaakt door de kilometers samen, toch minstens 0,15 € per kilometer, en veelal 0,20-0,25 €.

De trein is dus zeker niet altijd duurder dan de auto.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
K V B

Bericht door K V B »

ConducLK schreef:In België is de trein nog goedkoop!!! In Oslo bijvoorbeeld, van luchthaven tot centrum ongeveer een kwartiertje sporen met sneltrein kost je 25,00 euro!!! In België rijden we van Kortrijk naar Gent in 20 minuten (160km/h.) voor slechts 5,90 euro...... Wat dan nog de volle prijs is. Mensen met een abonnement betalen nog minder, veel minder!
De Gardermoen Express wordt niet gesubsidiëerd. Het zou met niet verbazen indien Gent - Brussel stukken meer zou kosten zonder de subsidies...
Tim

Bericht door Tim »

Wat is een firmawagen met tankkaart toch handig :mrgreen:
Teach2

Bericht door Teach2 »

Weer een prachtig staaltje van komkommertijdjournalistiek. Dat die 'docent' aan de hogeschool zijn naam in de krant wil, vind ik al vrij straf, want niemand die een klein beetje benul heeft van objectief onderzoek neemt die man ooit nog serieus. Dit is zo'n 'onderzoek' (en ik gebruik die term erg licht) waarvan de uitkomst op voorhand vast stond.

Hij neemt gewoon het meest positieve geval voor de auto (4 mensen, kleinere auto, 1 enkele auto per gezin, voor alle verplaatsingen) en het meest negatieve voor de trein (4 jaarabonnementen voor het hele net).

Mijn bemerkingen:
-Wat zit er in die 4.974 euro voor de auto? Mijn gok: brandstof, verzekering, onderhoud, afschrijving. Wat zou betekenen dat dat gezinnetje kennelijk overal gratis parkeert...
-Op hoeveel kilometer is dit berekend? De gemiddelde afstand die een auto in België per jaar doet? Sorry, verkeerde getal: een auto die instaat voor al het vervoer van 4 mensen, die doet volgens mij meer dan het gemiddelde aantal kilometers. Dus: meer brandstofkosten, meer onderhouds- en afschrijvingskosten;
-hoeveel gezinnen kennen jullie, met twee kinderen ouder dan 12, die met één auto AL hun verplaatsingen doen, d.w.z. woon-werk, woon-school, vrije tijd, boodschappen,...? Iets zegt me dat die vrij zeldzaam zijn;
-waar hebben twee tieners in godsnaam een jaarabonnement voor het hele spoornet voor nodig?

Dit is een prachtig voorbeeld van een nutteloos onderzoek. Spijtig genoeg neemt de pers dat weer gretig op, zonder vragen te stellen...
Adler

Bericht door Adler »

De man is zo blijkbaar zo opgezet met zijn baanbrekend "onderzoek" dat hij die zelfs is komen uitleggen op Studio Brussel ( te beluisteren op www.stubru.be ).
Nooit een grotere onzin gehoord dan dit.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

dinsdag 19 augustus 2008 | Bron: belga
Mark Pecqueur, docent autotechnologie...
Docent autotechnologie, dat ruikt mij een beetje naar subjectiviteit!

Ik betaal 61 euro voor drie maanden onbeperkt heen en weer te rijden tussen Gent en Brugge, tussenliggende stations zijn daarbij inbegrepen, dus je kan echt niet zeggen dat dat veel geld voor hetgeen je er voor krijgt. Als ik eens uitreken, komt zo'n abonnement voor mij neer op zo'n 40 cent per rit, voor 40 km...!
Plaats reactie