Variabele snelheid van IC A op L2
Variabele snelheid van IC A op L2
De maximale toegelaten snelheid bedraagt 200 km/u.
Gisteren heb ik berekend dat de trein slechts 166 km/u reed. Is dit om energie te besparen? Uiteindelijk heeft de IC A (richting Oostende) een grote marge in Leuven. Ik heb eens meegemaakt dat de IC A 27 minuten nodig had tussen het vertrek in Luik-Guillemins en de aankomst in Leuven (terwijl de dienstregeling 38 minuten voorziet).
Gisteren heb ik berekend dat de trein slechts 166 km/u reed. Is dit om energie te besparen? Uiteindelijk heeft de IC A (richting Oostende) een grote marge in Leuven. Ik heb eens meegemaakt dat de IC A 27 minuten nodig had tussen het vertrek in Luik-Guillemins en de aankomst in Leuven (terwijl de dienstregeling 38 minuten voorziet).
Re: Variabele snelheid van IC A op L2
hoi, op welke basis heb je uw berekening gemaakt ivm de snelheid? je moet rekening houden (zeker met vertrek uit leuven) nodig om aan die 200 te geraken, alsook rekening houden dat hij al een paar km voor ans opdracht krijgt af te remmen naar 140. dus enkel rekening houden met de zone waar effectief 200 kan gereden worden.
Re: Variabele snelheid van IC A op L2
Ja, dat weet ik natuurlijk ook welSteven schreef:hoi, op welke basis heb je uw berekening gemaakt ivm de snelheid? je moet rekening houden (zeker met vertrek uit leuven) nodig om aan die 200 te geraken, alsook rekening houden dat hij al een paar km voor ans opdracht krijgt af te remmen naar 140. dus enkel rekening houden met de zone waar effectief 200 kan gereden worden.

Heb op het stuk langs de E40 met chronometer gemeten tussen de kilometerpalen. Over een kilometer deed hij 21,6 seconden, dus tel maar uit. Heb zeker over een afstand van 30-40 km gemeten.
Re: Variabele snelheid van IC A op L2
nu ja jij komt 166 uit, mits afrondingsfouten mogen we aannemen dat het 160 was en dit is een mogelijke snelheid opgegeven door TBL2, dit kan om allerlei redenen zijn, soms is dit gewoon een kleine storing in het systeem die er voor zorgt dat je 160 krijgt als toegelaten ipv 200.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Variabele snelheid van IC A op L2
Of een voorligger van 160,of gewoon traffic managment betreffende de situatie op het eindpunt.Zonder daarom echt van een storing te spreken.Steven schreef:nu ja jij komt 166 uit, mits afrondingsfouten mogen we aannemen dat het 160 was en dit is een mogelijke snelheid opgegeven door TBL2, dit kan om allerlei redenen zijn, soms is dit gewoon een kleine storing in het systeem die er voor zorgt dat je 160 krijgt als toegelaten ipv 200.
Volgens mij een storing is alles of niets.Of de uurregeling voor die trein was gewoon zo.
Re: Variabele snelheid van IC A op L2
De dienstregeling voorziet momenteel 36 minuten rijtijd (in december 2002 was dat nog 33 minuten). Het snelste wat ik heb gemeten is 29 minuten. 27 minuten lijkt me eigenlijk nogal sterk.wrpint schreef:De maximale toegelaten snelheid bedraagt 200 km/u.
Gisteren heb ik berekend dat de trein slechts 166 km/u reed. Is dit om energie te besparen? Uiteindelijk heeft de IC A (richting Oostende) een grote marge in Leuven. Ik heb eens meegemaakt dat de IC A 27 minuten nodig had tussen het vertrek in Luik-Guillemins en de aankomst in Leuven (terwijl de dienstregeling 38 minuten voorziet).
Groetjes,
Rian
Re: Variabele snelheid van IC A op L2
Eind juli toch tussen de 27 en 28 minuten gemeten (van stilstand tot stilstand). Gisteren reed trein ook uitzonderlijk over bordeaux viaduct in Haren. Normaal rijden de IC A en IC O hier niet op ????rvdborgt schreef:De dienstregeling voorziet momenteel 36 minuten rijtijd (in december 2002 was dat nog 33 minuten). Het snelste wat ik heb gemeten is 29 minuten. 27 minuten lijkt me eigenlijk nogal sterk.wrpint schreef:De maximale toegelaten snelheid bedraagt 200 km/u.
Gisteren heb ik berekend dat de trein slechts 166 km/u reed. Is dit om energie te besparen? Uiteindelijk heeft de IC A (richting Oostende) een grote marge in Leuven. Ik heb eens meegemaakt dat de IC A 27 minuten nodig had tussen het vertrek in Luik-Guillemins en de aankomst in Leuven (terwijl de dienstregeling 38 minuten voorziet).
Groetjes,
Rian
Re: Variabele snelheid van IC A op L2
de IC O gaat wel over de brug van de 36N in haren indien ze niet via L2 is gekomen, dan heeft ze een reisweg langs de brug tot brussel noord.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Variabele snelheid van IC A op L2
ik heb ook al vaak meegemaakt dat er geen 200 wordt gereden.
maar dat is gewoon omdat de trein anders te lang stilstaat in leuven.
heb al gezien dat er 170 werdt gereden, en ook eens 185, en toch moesten we nog 5 minuten in leuven stilstaan
de ICo rijdt meestal wel 200
maar dat is gewoon omdat de trein anders te lang stilstaat in leuven.
heb al gezien dat er 170 werdt gereden, en ook eens 185, en toch moesten we nog 5 minuten in leuven stilstaan
de ICo rijdt meestal wel 200


-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: Variabele snelheid van IC A op L2
Dag,
Ik denk inderdaad ook dat de te ruime dienstregeling niet uitnodigend is om tegen 200 km/u over de hogesnelheidslijn te rijden en vervolgens tien minuten stil te staan.
Ter info: de snelste prestatie die ik ooit heb opgemeten dateert van zondag 17 september 2006: IC A 532 deed er toen slechts 27 minuten en 47 seconden over, en werkte daarmee een vertraging van 10 minuten grotendeels weg.
Groeten,
Ik denk inderdaad ook dat de te ruime dienstregeling niet uitnodigend is om tegen 200 km/u over de hogesnelheidslijn te rijden en vervolgens tien minuten stil te staan.
Ter info: de snelste prestatie die ik ooit heb opgemeten dateert van zondag 17 september 2006: IC A 532 deed er toen slechts 27 minuten en 47 seconden over, en werkte daarmee een vertraging van 10 minuten grotendeels weg.
Groeten,
Re: Variabele snelheid van IC A op L2
als ik op L2 aan het rijden ben zal je me de cruise control (als ik hem gebruik) zien instellen op 195, zodoende blijft hij altijd braaf onder de 200 en is het rustig rijden. de zones waar je geen 200 hebt (begin, halfweg en einde) zorgen er dan voor dat je ongeveer een minuutje of 4 rust kan hebben in leuven of luik met de IC A, met de IC o treinen is de regeling iets strakker op L2.
ter info halfweg de lijn is er een zone waar er geen stroomverbruik mag zijn, daar is er ongeveer een snelheidsverlies (richting luik alleen) van om en bij de 30 km/u tov de snelheid voor die zone. (het gaat bergop)
ter info halfweg de lijn is er een zone waar er geen stroomverbruik mag zijn, daar is er ongeveer een snelheidsverlies (richting luik alleen) van om en bij de 30 km/u tov de snelheid voor die zone. (het gaat bergop)
Re: Variabele snelheid van IC A op L2
Ter hoogte van welke kilometeraanduiding is dit ongeveer? Wat is de afstand van deze zone? Waarom mag er geen stroomverbruik zijn (panto neer dus?) ?Steven schreef:als ik op L2 aan het rijden ben zal je me de cruise control (als ik hem gebruik) zien instellen op 195, zodoende blijft hij altijd braaf onder de 200 en is het rustig rijden. de zones waar je geen 200 hebt (begin, halfweg en einde) zorgen er dan voor dat je ongeveer een minuutje of 4 rust kan hebben in leuven of luik met de IC A, met de IC o treinen is de regeling iets strakker op L2.
ter info halfweg de lijn is er een zone waar er geen stroomverbruik mag zijn, daar is er ongeveer een snelheidsverlies (richting luik alleen) van om en bij de 30 km/u tov de snelheid voor die zone. (het gaat bergop)
Re: Variabele snelheid van IC A op L2
De L2 is in twee gedeeld op gebied van voeding, aangezien dit met wisselstroom is heb je een deel dat een eerste fase krijgt van het wisseltroomnet (dat driefasig is opgesteld in ons land en de rest van europa). Het andere deel krijgt de andere fase, aangezien er tussen beide fases een verschuiving is van 120° in de tijd kan dit kortsluiting geven. De stroomafnemer gaat echter niet naar beneden. Alle gebruikers worden echter wel uitgeschakeld in de loc zelf. De zone is ongeveer zo lang als de zone waar een spanningswissel gebeurd op de lijn (het juiste aantal meters ken ik niet). De zone is ergens rond km 60 te vinden. Je kan vanuit de trein deze zone zien (indien je goede ogen hebt en snel kan zien), er staan namelijk borden op die plaats, de gesloten en onderbroken U, deze borden zijn ook in andere landen te vinden waar ze wisselstroom als voeding gebruiken al kan het zicht van het bord in kwestie een beetje verschillen de betekenis er van is hetzelfde. Voor als bestuurder van de reeks 13 hebben ze heden echter weinig belang, TBL2 en de inwendige elektronica van de loc doen alles zelf in deze zone (het volledig uit en inschakelen van de nodige messen).
Als passagier kan je dit merken doordat de snelheid op die plaats (enkel richting LUIK => wegens profiel lijn) wat gaat zakken en de airco valt ook uit.
Als passagier kan je dit merken doordat de snelheid op die plaats (enkel richting LUIK => wegens profiel lijn) wat gaat zakken en de airco valt ook uit.
Re: Variabele snelheid van IC A op L2
Het uitvallen van de airco is een aanduiding voor elke stroomonderbreking. Dus ook op spanningssluizen en ophaalbruggen.
En voor Bruno: ook de stekkers in I11 en MS96 vallen uit
BDJ
En voor Bruno: ook de stekkers in I11 en MS96 vallen uit

BDJ